دولت انتقالی

معنی کلمه دولت انتقالی در فرهنگستان زبان و ادب

{transitional government} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] دولتی که معمولاً پس از جنگ داخلی تا تشکیل دولت منتخب مردم مأمور ادارۀ امور کشور می شود

معنی کلمه دولت انتقالی در ویکی واژه

دولتی که معمولاً پس از جنگ داخلی تا تشکیل دولت منتخب مردم مأمور ادارۀ امور کشور می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه دولت انتقالی

در ابتدا آیساف مسئولیت برقراری امنیت را در کابل و مناطق اطراف آن در برابر طالبان، القاعده و دیگر جنگ‌جویان برعهده داشت تا زمینه را برای استقرار دولت انتقالی افغانستان به ریاست حامد کرزی آماده کند. در اکتبر ۲۰۰۳، شورای امنیت سازمان ملل اجازهٔ گسترش محدودهٔ مأموریت آیساف به کل افغانستان را صادر نمود و متعاقباً آیساف در چهار مرحله، منطقهٔ تحت مأموریتش را به کل افغانستان تعمیم داد. از سال ۲۰۰۶، آیساف مشغول عملیات‌های نظامی سهمگین در جنوب افغانستان شد، گرایشی که در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز ادامه پیدا کرد. حملات علیه آیساف در سایر مناطق افغانستان نیز در حال افزایش بود.
به گفته گَری سیک، در همان زمان که براون و برژینسکی پشت تلفن با هایزر در ارتباط بودند، یک وضعیت بسیار متفاوت در پاریس برقرار بود. در یک هتل کوچک خارج از شهر، وارن زیمرمن به عنوان نخستین مقام رسمی ایالات متحده با ابراهیم یزدی، یکی از فرستادگان رسمی خمینی دیدار کرد. یزدی به زیمرمن گفت که در حال حاضر، شورای انقلاب در تلاش است تا شرایط را برای استقرار یک دولت انتقالی که بتواند همه‌پرسی برگزار کند، مهیا کند.
ه) دپارتمانت زبان‌های پامیری پس از حکم سال ۱۳۸۲ دولت انتقالی اسلامی در تشکیل انستیتیوت اقوام برادر در پخش مرکز زبان و ادبیات تشکیل گردید.
اتحاد محاکم اسلامی در اوایل دی‌ماه ۱۳۸۵ به خاطر حمایت نظامی وسیع کشور همسایه اتیوپی از دولت انتقالی سومالی به این کشور اعلان جنگ داد و در مقابل اتیوپی رسماً به خاک سومالی حمله‌ور شد و حمله همه‌جانبه نظامی ای را آغاز کرد.
اکنون برآورد می‌شود کمتر از نیمی از مدارس افغانستان دسترسی به آب آشامیدنی داشته باشند. پس از یورش آمریکا به افغانستان در سال ۱۳۸۰ و فروپاشی طالبان، با روی کار آمدن دولت انتقالی وضعیت تحصیل اندک‌اندک رو به بهبودی می‌رود، ولی با این وجود هنوز بیش از ۶۰٪ مردم افغانستان از سواد خواندن و نوشتن بی‌بهره‌اند.
احمد یوسف نورستانی (متولد ۱۳۲۷ در نورستان) سیاست‌مدار اهل افغانستان است. او در دولت حامد کرزی پُست‌های مختلفی از جمله سخنگوی رئیس‌جمهور، وزیر منابع آب و محیط زیست و مشاور ارشد رئیس‌جمهور در دولت انتقالی، معاون وزارت دفاع از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷، والی (اُستان‌دار) هرات از جدی/دی ۱۳۸۸ تا سنبله/شهریور ۱۳۸۹ و ریاست کمیسیون انتخابات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۳ افغانستان را بر عهده داشته‌است که نتیجه انتخابات به قناعت کاندیدان و مردم نبوده و به بیکفایتی ایشان یک دولت وحدت ملی ۵۰- ۵۰ به اجود امد .
آقای مسعود، در سال ۲۰۰۱ (میلادی) پس از سقوط طالبان و تشکیل دولت جدید افغانستان، از سوی حامد کرزی رئیس دولت انتقالی افغانستان، به عنوان سفیر این کشور در روسیه منصوب شد.
آذر حکمت شعار دارای یک خواهر به نام (عالم‌تاج) و سه برادر به نام‌های: رسول، هوشنگ و داریوش بود که برادر کوچکتر ایشان (سرهنگ داریوش دهقانی آذر) از افسران عالی‌رتبه شهربانی و فرمانده گارد نیما بود که پس از انقلاب ۵۷ با درجه سرهنگ تمامی به دلیل رهبری گروهی موسوم به گروه نیما شاخه نظامیان وفادار به سلطنت و رهبری کودتای نیما و قبول نخست‌وزیری دولت انتقالی به همراه پنج نفر از افسران عالیرتبه نظامی در دادگاهی به ریاست قاضی ری شهری محکوم به اعدام و در ۲۱ آذر ۱۳۶۱ تیرباران شد.