دوره نهفتگی

دوره نهفتگی

معنی کلمه دوره نهفتگی در دانشنامه عمومی

دوره کمون یا نهفتگی یا اینکوباسیون ( به انگلیسی: Incubation ) در یک بیماری، به دوره و مدت زمان ورود عامل بیماری زا ( اعم از باکتری، ویروس و غیره ) به بدن تا ظهور نشانهٔ بیماری ( به انگلیسی: symptoms ) و علائم بیماری ( به انگلیسی: signs ) گفته می شود.
دورهٔ کمون برای هر بیماری، یک دورهٔ مشخص ( هرچند با کمی تفاوت در افراد ) است و بسته به نوع بیماری متفاوت خواهد بود. می تواند از چند ساعت یا چند روز مانند سرماخوردگی یا سرخک ( ۱۰ تا ۱۲ روز ) باشد یا حتی به چند سال نیز برسد؛ مانند بیماری های ایدز و جذام.
دوره کمون برخی بیماریها در جدول زیر آمده است
• دوره پنجره

معنی کلمه دوره نهفتگی در دانشنامه آزاد فارسی

دورۀ نهفتگی (incubation period)
فاصلۀ زمانی بین ورود عامل بیماری زا و ظاهرشدن علایم بیماری های عفونی.

معنی کلمه دوره نهفتگی در ویکی واژه

فاصلۀ زمانی بین مواجهه با عامل بیماری‌زا و ظهور علائم بیماری.

جملاتی از کاربرد کلمه دوره نهفتگی

تعریف مناسب دیگر فرایند فرضیات شکسته‌است تفکرات خلاق زمانی تولید می‌شود که شخص پیش‌فرض‌ها را کنار گذاشته و یک دیدگاه جدیدی را جستجو کند که دیگران به آن نپرداخته‌اند. خلاقیت نیاز به حضور همزمان تعدادی از ویژگی‌ها از قبیل هوش، پشتکار، غیرمتعارف بودن و توانایی تفکر به سبکی خاص دارد. خلاقیت، خودکار و بدون زحمت و تلاش است و غالباً همچون تصورات ذهنی خودانگیخته به وجود می‌آید. برای آن مراحلی توسط هلم هولتز و والاس پیشنهاد شده‌است: ۱-آمادگی ۲-دوره نهفتگی ۳-الهام ۴-تحقق.
دوره نهفتگی یا کمون این تک‌یاخته در بدن انسان، حدود ۵-۲ روز است. برخی بیماران در آغاز، دچار تغییر در حس بویایی و چشایی بوده‌اند، اما نشانه‌های مهم در بیشتر بیماران، سردرد ناگهانی شدید، تب بالا، استفراغ، سفتی گردن، نورگریزی[ج]، فلج اعصاب سوم و چهارم و ششم مغزی و لتارژی (گیجی و خواب‌آلودگی) است که به سرعت به تشنج، کاهش سطح هوشیاری و اغما می‌انجامد و بیشتر آنان ظرف یک هفته از شروع نشانه‌ها، فوت می‌کنند.
همچنین، امید به زندگی طولانی‌تر در کودکان باعث می‌شود که زمان زیادتری برای دوره نهفتگی سرطان وجود داشته باشد و خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را در مراحل بعدی زندگی افزایش می‌دهد.