دوراهی

دوراهی

معنی کلمه دوراهی در لغت نامه دهخدا

دوراهی. [ دُ ] ( اِ مرکب ) دوراه. دوراهه. نقطه ای که از آن دو راه منشعب می شود. آنجا که راه به دو شعبه منقسم گردد. مانند دوراهی راه آهن و دوراهی شوراب و غیره.( از یادداشت مؤلف ). رجوع به دوراه و دوراهه شود.

معنی کلمه دوراهی در فرهنگ فارسی

دو راه . دو راهه .

معنی کلمه دوراهی در دانشنامه عمومی

دوراهی (فیلم). دوراهی ( به هندی: Duvidha ) فیلمی محصول سال ۱۹۷۳ و به کارگردانی مانی کاول است. در این فیلم بازیگرانی همچون راوی منون و رایسا پادماسه ایفای نقش کرده اند.

معنی کلمه دوراهی در دانشنامه آزاد فارسی

شهری در استان بوشهر، شهرستان دشتستان، بخش سعدآباد. با ارتفاعی حدود ۴۵ متر، در دشتی در ۵۱کیلومتری شمال شرقی بوشهر و ۱۶کیلومتری غرب شمالی برازجان، سر راه برازجان به بندر گناوه، قرار دارد. رود شیرین از کنار این شهر می گذرد. اقلیم آن نیز گرم و خشک است.

معنی کلمه دوراهی در ویکی واژه

bivio

جملاتی از کاربرد کلمه دوراهی

دسترسی به چشمه سوم نیز از طریق جاده فرعی منشعب از جاده بندرعباس، سیرجان امکان‌پذیر است. از بندرعباس تا دوراهی خورگو ۳۰ کیلومتر است، و از دوراهی تا مظهر چشمه در حدود ۲۰ کیلومتر فاصله‌است، در کنار مظهر چشمه حوضچه‌ای جهت استحمام وجود دارد.
در ورودی شهر آلاشت یک دوراهی وجود دارد که یکی از آن‌ها به امام‌زاده حسن یا به قول محلی‌ها «سرکوه» و دیگری به داخل شهر و روستاهای «سوادرودبار» و «هلی چال» و «چرات» و … می‌رسد. روستای سوادرودبار یا در زبان محلی ساتروآر از دو قسمت پایین محله و بالا محله تشکیل شده‌است که شغل مردم آن دام‌پروری است و درگذشته به کشت گندم نیز می‌پرداختند ولی امروزه سیب زمینی و چغدر کشت اصلی آن است.
مقبره پیر صبا مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان کرمان، بخش شهداد، دهستان تکاب، محور نهبندان، نرسیده به روستای ده سیف، ۲ کیلومتری بعد از دوراهی کمپ، سمت راست جاده واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۳۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ور نیستی آگاه ازین بجویش زیرا که کنون بر سر دوراهی
پس از بازگشت از آمریکا درسال ۱۹۶۸ وی در فیلم شرنگ متبوع در مقابل، تیوزدی ولد، در نقش قاتلی جوان و پریشان شرکت کرد. او همچنین در سال ۱۹۷۰ در نقش چامپلین تاپمن درفیلم بر سر دوراهی ایفای نقش کرد.
کم و بیش این خبرها به گوش مردم آبادان هم می‌رسید و آنها را ناراحت می‌کرد که ممکن است روزی آن‌ها را ترک کنم بر سر دوراهی عجیبی گیر کرده بودم اما احتیاج بر همه چیز غلبه کرد. آخر چه کاری می‌توانستم بکنم تا احتیاج خود و خانواده ام را تأمین کنم؟! با وضعی که در آبادان حکم فرما بود و قبلاً گفتم مسئولان صنعت نفت به تنها چیزی که فکر نمی‌کردند، زندگی و احساس بچه‌ها بود. هیچ چاره‌ای نداشتم و باید از همه علاقمندی‌هایم چشم می‌پوشاندم اما می‌دانستم جدایی من موقتی خواهد بود و هرگز نمی‌توانم برای همیشه از آبادان دور بمانم اما ضرورت ایجاب می‌کرد برای مدتی به تهران بیایم.
آسیاب آبی میانی طغرالجرد مربوط به سده‌های ۱۰ تا ۱۳ ه‍.ق - دوره قاجار است و در شهرستان کوهبنان، بخش طغرالجرد، دهستان طغرالجرد، روستای طغرالجرد، قبل از دوراهی کوهبنان، کیانشهر، سمت چپ آسیاب آبی میانی طغرالجرد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این بزرگراه در شرق از تقاطع بزرگراه های امام علی و بابایی آغاز می‌شود و در انتها به دوراهی بزرگراه مدرس و تونل نیایش ختم می‌شود.