دودخانی

معنی کلمه دودخانی در ویکی واژه

مربوط به دودخان.

جملاتی از کاربرد کلمه دودخانی

تاریخچهٔ فوران شناخته‌شده‌ای برای سوتارا وجود ندارد با وجود این در سال‌های اخیر فعالیت‌های دودخانی در این آتشفشان دیده شده است. همچنین دستگاه‌های زلزله‌نگاری در اواخر ژوئن ۲۰۱۲ وقوع بیش از ۹۰۰ زمین‌لرزهٔ کوچک در زیر آتشفشان را به ثبت رساندند.
آکاتنانگو برخلاف فوئگو که در طول تاریخ بیش از ۶۰ بار تاکنون فوران کرده است تنها دو فوران ثبت‌شده آن هم در سده بیستم دارد. گرچه احتمال دارد این آتشفشان پیشتر نیز فوران‌هایی داشته باشد چنانچه فرانسیسکو واسکوئز در سال ۱۶۹۰ در یادداشتی اشاره به آتشفشانی در مجاورت فوئگو کرده که از آن دود متصاعد می‌شده اما صدایی نداشته است. با این حال نخستین فوران ثبت‌شدهٔ آکاتنانگو در ۱۹۲۴ روی داد که تا ۱۹۲۷ ادامه یافت و تاریخ آخرین فوران آن نیز به دسامبر ۱۹۷۲ باز می‌گردد. همچنین در سال ۱۹۸۱ زمین‌شناسانی که از قلهٔ آکاتنانگو بازدید کرده بودند در گزارششان به وجود بوی شدید گوگرد اشاره داشتند اما دودخانی مشاهده نشده بود.
چینامکا آتشفشان کوچکی است که در مجاورت آتشفشان ۲۱۳۰ متری سن میگوئل در جنوب شرقی السالوادور قرار دارد. دامنه‌های این آتشفشان پوشیده از مزارع قهوه است و قلهٔ آن توسط کاسه‌ای آتشفشانی با دیواره‌های شیبدار و قطر ۲ کیلومتر به نام لاگونا سکا ال پاکایال قطع شده است. گروهی از میدان‌های دودخانی در دامنهٔ شمالی آتشفشان وجود دارد که شهر چینامکا را در بر می‌گیرد. این آتشفشان در عین حال مورد مطالعات اکتشافی زمین‌گرمایی قرار گرفته است.
فوران‌های انفجاری کومبال در سال‌های ۱۸۷۷ و ۱۹۲۶ تنها فعالیت‌های شناخته‌شدهٔ این آتشفشان در تاریخچهٔ آن است. با وجود این در سال ۱۹۸۸ و همزمان با فعال‌شدن دوبارهٔ آتشفشان گالراس، زمین‌لرزه‌هایی نیز در اطراف کومبال روی داد و بر فعالیت‌های دودخانی این آتشفشان افزوده شد.