دوخان

معنی کلمه دوخان در لغت نامه دهخدا

دوخان. [ دُ ] ( اِ مرکب ) خان دوم. خان دوم در اصطلاح بازی نرد. خانه دوم نرد. خانه بالای ته خان در نرد. ( یادداشت مؤلف ).
دوخان. [ دُ ] ( اِخ )دهی است از بخش نوبران شهرستان ساوه. با 171 تن سکنه. آب آن از چشمه و راه آن ماشین روست. از آثار قدیمی امامزاده ای دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).
دوخان. [ دُ ]( اِخ ) یازدهمین امیر از اولوس جغتای در ماوراءالنهرظاهراً در حدود 670-706 هَ. ق. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه دوخان در فرهنگ فارسی

خان دوم . خان دوم در اصطلاح بازی نرد.

جملاتی از کاربرد کلمه دوخان

مقبره کردوخان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان نیشابور، بخش تخت جلگه، دهستان بینالود، روستای کلاته اسدالله خان واقع شده و این اثر در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۱۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کلید کامرانی تألیف کامران‌خان‌بن سدوخان سرسلسلهٔ قوم سَدوزائی است که بسال ۱۰۳۸ ه‍. ق. / ۱۶۲۸ م. آن را در شهر صفای قندهار نوشته و شرح حال بسی از شعرا و بزرگان افغان را در آن نگاشته‌است.
یافت هندوخان لقب بر خوان چرخ ترک گردون تا که شد هندوی تو
سخن ز خامه و دفتر دگر نخواهم گفت که روی خامه سیه با دوخان ومان سخن
سر از بس که افتاد بر یکدگر کدوخانه شد، خانه زین ز سر
این رویداد را ایلخان بایدوخان، شورش قلمداد کرد، در نتیجه به امیر مبارزالدین دستور داد تا حاجی شاه را سرکوب کند. حاجی شاه که تاب پایداری نداشت از یزد گریخت و در نهایت امیر مبارزالدین به حکومت ۱۸۰ ساله اتابکان یزد پایان داد.
اردوخانکندی یک روستا در ایران است که در دهستان ارشق غربی واقع شده‌است. اردوخانکندی ۱۷۵ نفر جمعیت دارد.
ده - بایدوخان پسر طرغای - ---
آگاراک از شهرهای ارمنستان واقع در استان سیونیک و در مرز ایران است. آخرین شهر در میان راه شهر مغری ارمنستان به سوی ایران شهر کوچک آگاراک است که در سال ۱۹۴۹ ساخته شده‌است. در آنجا یک پل ماشین‌رو و یک پل پیاده‌رو بر روی دوخانه ارس، ایران و ارمنستان را به هم می‌پیوندد. در بالای روستای آگاراک، میان این روستا و روستای کارچِوان، راه خاکی ای است که از کنار یک معدن مس و مولیبدن بزرگ می‌گذرد. در نزدیکی آگاراک محل قدیمی روستای آگاراک قرار دارد که در آن دو کلیسا متعلق به سده هفدهم میلادی به نام‌های «کلیسای آکناخاچ» و «کلیسای آمِناپْرکیچ» جای دارد. جاده آگاراک به ایران به کنار رود ارس می‌رسد و چشم‌اندازی چشمگیر دارد با گردنه‌های خشک و بریده بریده و دره‌های سرسبز.