دهشتناک

معنی کلمه دهشتناک در لغت نامه دهخدا

دهشتناک. [ دَ / دِ ش َ ] ( ص مرکب ) هولناک و خوفناک. ( ناظم الاطباء ). خوفناک. ( آنندراج ). و رجوع به دهشت شود.

معنی کلمه دهشتناک در فرهنگ معین

( دِ شَ ) [ ع - فا. ] (ص مر. ) خوفناک ، ترسناک .

معنی کلمه دهشتناک در فرهنگ فارسی

( صفت ) خوفناک ترس آور .

معنی کلمه دهشتناک در ویکی واژه

خوفناک، ترسناک.

جملاتی از کاربرد کلمه دهشتناک

هنگامیکه آباس پدرش را از مرگ دانائوس مطلع کرد، از طرف او زرهٔ پدربزرگش را، که در هرا متبرک شده بود، به عنوان مژدگانی دریافت کرد. مشهور است که او در جنگاوری بسیار دهشتناک بود، آنچنان که حتی پس از مرگش، دشمنان سرزمین او با نگاه به زره‌اش پا به فرار می‌گذاشتند!
ایساهاکیان در ۱۹۳۶ در جمهوری سوسیالیستی ارمنستان شوروی اقامت دایم گزید. او چنان مورد استقبال مردم قرار گرفت که حتی در سال‌های دهشتناک تصفیه‌های خونین نیز از تعرض حکومت برکنار ماند، گو اینکه قلم او نتوانست از تعرض در امان باشد. وی از ۱۹۴۶ تا پایان عمر، ریاست انجمن نویسندگان ارمنستان را برعهده داشت. در آثار او، مضمون‌های شرقی، به ویژه ایرانی، فراوان است. در این آثار در کنار گوته و هاینه، ابوالعلاء معری، حافظ، سعدی و خیام نیز حضور دارند. منظومهٔ ابوالعلاء معری از آثار بسیار مشهور اوست که در آن اعتراض شاعر نسبت به فشارها، نابرابری‌های اجتماعی، بی عدالتی‌ها و شرایطی که آزادی انسان‌ها را به بند می‌کشد، از زبان شاعر و فیلسوف عرب بازگو شده‌است.
اردوی ده‌هزار مزدور یونانی از ساردیس تا دروازه‌های بابل و عقب‌نشینی ایشان به سوی دریای سیاه از مهم‌ترین رویدادهای جهان باستان بود. اینکه نیروهای یونانی توانسته بودند نیروهای پرشمار پارسی را شکست دهند و بتوانند علیرغم میل اردشیر به یونان بازگردند، نمایانگر زوال و ضعف امپراتوری پهناور و دهشتناک هخامنشیان بود
به‌علاوه، دراوت و وین می‌گویند «دلیل اصلی خصومت با اثر تالکین محتوای سیاسی محتمل یا موضوع آن است» که اغلب آن را ارتجاعی می‌دانند. البته نقدهای اخیر آثار تالکین با این استنباط به مقابله برخاسته‌اند؛ مثلاً پاتریک کاری استدلال می‌کند که ارزش‌های (اجتماعی، زیست‌بوم‌شناختی و معنوی) مستتر در ارباب حلقه‌ها «دقیقاً مبین شرایطی» است که خسارت‌های «دهشتناک» نوگرایی بر جای گذاشته‌است و «این‌ها همان ارزش‌هایی هستند که امروزه خطر آن‌ها را بیش‌ازپیش حس می‌کنیم».