دنبال کردن

معنی کلمه دنبال کردن در لغت نامه دهخدا

دنبال کردن. [ دُم ْ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) پی کردن. تعقیب کردن. تعاقب کردن. به دنبال کسی رفتن. تعقیب. ( یادداشت مؤلف ).
- دنبال کردن کسی ( کاری ) را ؛ تعقیب. تعقیب کردن. عقب وی رفتن. عقب آن را گرفتن. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه دنبال کردن در فرهنگ فارسی

پی کردن . تعقیب کردن .

معنی کلمه دنبال کردن در ویکی واژه

دنبال‌کردن
تعقیب کردن، ادامه دادن.

جملاتی از کاربرد کلمه دنبال کردن

وایلد کلیدی از جیبش درآورد و مرا به آپارتمان کوچکی با دو اتاق خواب برد… جوان‌ها او را دنبال کردند یکیشان ردایی بر تن داشت که صورتش را پوشانده بود. سپس راهنما ما را ترک کرد و وایلد من را به اتاق دیگری با محمد کوچک فرستاد و خود با پسر دیگر به اتاق رفت و در را بست. هر بار که از آن زمان به بعد لذت بردم، حافظه آن شب است که دنبال کرده‌ام. [...] لذت من نامحدود بود و من نمی‌توانستم آن را بزرگ‌تر تصور کنم، حتی اگر عشق اضافه شود.
در سال ۱۹۲۷ به مانیفست اقلیت پیوست و به همین سبب بعدها به مدت شش ماه به اتهام پذیرفتن و دنبال کردن نظریات کمونیستی به زندان رفت. در دوره‌ای که در زندان گذراند نسخهٔ اول رمانش ستایش از آن خداست! را آماده ساخت. در ماه مارس ۱۹۲۸ که به صورت مشروط آزاد شده بود، به کنگرهٔ روزنامه‌نگاران در هاوانا رفت و در آن‌جا با روبر دسنوس، شاعر فرانسوی، آشنا شد که گذرنامه و مدارکش را به او داد و کمکش کرد تا در کشتی‌ای سوار شود که به فرانسه می‌رفت و از دست رژیم دیکتاتوری ماچادو بگریزد.
همه کشورهای مغرب پس از استقلال به درجات مختلف سیاست عربی‌سازی را دنبال کردند که تا حدودی هدف آن جابجایی زبان فرانسوی از موقعیت استعماری آن به عنوان زبان غالب آموزش و سوادآموزی بود. بر اساس این سیاست، استفاده از زبان‌های بربری سرکوب یا حتی ممنوع شد. این وضعیت توسط بربرها در مراکش و الجزایر - به ویژه قبایلی‌ها - مورد اعتراض قرار گرفت و در هر دو کشور بارسمیت بخشیدن به زبان و آموزش آن در برخی مدارس به آن پاسخ دادند.
در اصل، این مأموریت برای دنبال کردن یک مسیر دور ماه بدون ورود به مدار اطراف ماه برنامه‌ریزی شده بود. با این حال، برنامه‌های فعلی فضاپیمای اوریون تقریباً سه هفته را در فضا سپری می‌کند، از جمله شش روز در یک «مدار رتروگراد دور» به دور ماه. بعد از ۲ هفته بودن در فضا، کپسول با سوخت پیشرانه ۸۰۰ کیلومتر (۵۰۰ مایل) بر فراز ماه خواهد گشت.
به‌آذین برای دنبال کردن هدف‌های صنفی‌اش، به یاری شماری از قلم‌زنان و هنرمندان کشور، در پائیز ۱۳۵۸ شورای نویسندگان و هنرمندان ایران را پی‌ریزی کرد.
در بروکسل، پلیس تخمین زد که ۵۰۰۰۰ نفر از کارگران از سراسر اروپا در منطقه شومان که بسیاری از نهادهای اتحادیه اروپا در آن قرار دارد، جمع شدند. هیچ نشانه‌ای از خشونتی که در تظاهرات یونان در سال جاری فوران کرده بود، در بروکسل مشاهده نشد و به گفته تحلیلگران، تظاهرات این چنینی تأثیر ناچیزی بر جلوگیری از دنبال کردن اقدامات ریاضتی توسط دولت‌های اروپایی خواهد داشت.
از سن پنج سالگی به او لقب «همه‌چیز خوان» داده بودند. او در حالی که در مدرسه ابتدایی اسپرینگ لین تحصیل می‌کرد، مشغول مطالعه کتاب‌های کتابخانه‌های محلی و مدرسه بود و در کنار دنبال کردن کامیک‌های شاخص بریتانیایی تحت تاثیر موج آمریکایی ابرقهرمان‌های آمریکایی چون بتمن، سوپرمن و فلش و نیز قرار گرفته بود.
تقریبا به مدت یک سال آثار خود را در یک وب‌سایت شعر آنلاین منتشر می‌کرد، جایی که توجه قابل قبولی را به خود جلب کرد. از این طریق علاقمند به دنبال کردن یک شاخه ادبی شد اما به دنبال آن نرفت.وقتی دوازده ساله بود به مدت چهار ماه در نیوزلند تحصیل کرد.
در نوامبر ۲۰۰۷، اف-۲۲های اسکادران ۹۰ در پایگاه نیروی هوایی المندورف[م] واقع در آلاسکا، از طرف فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی مأمور دنبال کردن دو بمب‌افکن توپولف-۹۵ روسی شدند. از آن زمان، ناوگان اف-۲۲ وظیفه فراهم آوردن مراقبت برای بمب‌افکن‌های توپولف-۱۶۰ را هم بر عهده داشته است.
همچنین برای پیدا کردن مسیر می‌توان اندیس دیگری برای هر راس در نظر گرفت که نشان دهندهٔ راس قبلی در مسیر طی شده باشد. بدین ترتیب پس از پایان اجرای الگوریتم، با دنبال کردن رئوس قبلی از مقصد به مبدا، کوتاه‌ترین مسیر بین دو نقطه نیز یافت می‌شود.