دمای میانگین

معنی کلمه دمای میانگین در فرهنگستان زبان و ادب

{mean temperature} [اقیانوس شناسی، علوم جَوّ] [اقیانوس شناسی] متوسط روزانه یا ماهانه یا سالانۀ دمای آب اندازه گیری شده با دماسنجی که در معرض هوا قرار گرفته است [علوم جَوّ] متوسط روزانه یا ماهانه یا سالانۀ دمای هوای اندازه گیری شده با دماسنجی که در معرض هوا قرار گرفته ا...

معنی کلمه دمای میانگین در ویکی واژه

[اقیانوس‌شناسی] متوسط روزانه یا ماهانه یا سالانۀ دمای آب اندازه‌گیری‌شده با دماسنجی که در معرض هوا قرار گرفته است

جملاتی از کاربرد کلمه دمای میانگین

بارش سالانه در آرال قره‌قوم در حدود۱۰۰ میلی‌متر است. زمستان در آن از اواسط نوامبر تا میانه‌های مارس ادامه می‌یابد و هوا در زمستان گاه مه‌آلود می‌شود. دمای میانگین زمستانی در طول روز منهای پنج تا منهای ۱۰ درجه و در شب حدود منفی ۲۵ درجهٔ سانتی‌گراد است. سردترین دمای اندازه‌گیری شده در این بیابان منفی ۴۲ درجهٔ سانتیگراد گزارش شده‌است. هرچند گاه در زمستان هوای این صحرا حالت ملایمی هم پیدا می‌کند.
اسبومار یا آسبومور ییلاق و منطقه کوهستانی در ۲۵ کیلومتری غرب دهستان ساحلی جوکندان از توابع شهرستان طوالش در استان گیلان واقع شده‌است. ارتفاع از سطح دریا ۱۹۰۰ متر با آب هوایی سرد و خشک که در تابستان‌ها با دمای میانگین ۱۲ درجه سانتیگراد بسیار خنک و در زمستان در بیشتر مواقع با دمای زیر صفر درجه بسیار سرد و غیرقابل سکونت می‌باشد.
دمای مؤثر برای ترکیب اثرات هوا و دمای میانگین تابشی به یک متریک تلاش می‌کند. اغلب برابر با میانگین دمای حباب خشک و دمای میانگین تابشی در اتاق یک مکان خاص می‌باشد. در ساختمان‌هایی با تودهٔ پایین، دمای مؤثر گاهی اوقات همان دمای هوا در نظر گرفته می‌شود.