دفرا

معنی کلمه دفرا در فرهنگستان زبان و ادب

{fender , bumper} [حمل ونقل دریایی] هرنوع وسیله یا ابزاری که برای حفاظت از شیء شناور در برابر ساییدگی یا برخورد به کار رود

معنی کلمه دفرا در ویکی واژه

هرنوع وسیله یا ابزاری که برای حفاظت از شیء شناور در برابر ساییدگی یا برخورد به کار ‌رود.

جملاتی از کاربرد کلمه دفرا

که من یک سال نسپارم بدو تن بپرهیزم ز پادفراه دشمن
از لجاجت درگذر در روزگار ورنهمردم را دهی ازخودفرار
الهی اگر کسی تو را به جُستن یافت من ترا بگریختن یافتم، اگر کسی تو را به ذکر کردن یافت من تو را بخودفراموش کردن یافتم، اگر کسی ترا بطلب یافت من خود طلب از تو یافتم، خدایا وسیلت به تو هم تویی،اول تو بودی و آخر هم تویی.
نشست صاحب مسندفراز مسندحق شکفت فخر و بپژمرد عیب و عار امروز
کجا فرعون باشد همچو موسی که او حق بدفراز طور سینا
هر جا که قدفرازی جانها هبا بود هرجاکه رخ‌فروزی خونها هدر شه‌رد
پیش از آن کافتد بگیسویت دل من بدفراری منتت دارم که این دیوانه را زنجیر کردی
عصب نام شهری بندری در مندفرا در کشور اریتره است.
پالایشگاه آناهیتا، پلیمر کرمانشاه، ذوب آهن فرامان، پتروشیمی اسلام‌آباد غرب، کاغذ کاوه و از جمله طرح‌های در دست احداث استان می‌باشد.[نیازمند منبع] شهرک صنعتی درودفرامان کرمانشاه که در سال ۱۳۵۰ تأسیس شده‌بود، در تیر ۱۳۹۷ به دلیل مشکلات متعدد به‌طور کامل ورشکسته و تعطیل شد.
یک نرم‌افزار هوشمندفراز است که به وسیلهٔ زبان و سخن گفتن کاربر کار می‌کند.
آب‌انبار گردفرامرز مربوط به دوره پهلوی است و در یزد، شهرک شاهدیه، قبرستان گرد فرامرز واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۵۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این یکی از آب‌انبارهای گردفرامرز است و حداقل دو آب‌انبار دیگر در این منطقه وجود دارد.
پس از استقلال پاراگوئه، تغییر چشمگیری در آسونسیون رخ داد. تحت ریاست جمهوری گاسپار دو رودریگز دفرانسیا، جاده‌هایی در داخل شهر احداث شد و خیابانها نیز نامگذاری شدند. اما، طی دوره ریاست جمهوری کارلوس انتونیو لوپز به دلی آنکه رئیس‌جمهور سیاست‌های اقتصادی جدیدی را پیاده ساخت، آسونسیون (و پاراگوئه) پیشرفت کرد. بیش از ۴۰۰ مدرسه، کارخانه‌های متالورژی و اولین سرویس خط آهن در آمریکای جنوبی در طی دوره ریاست جمهوری لوپز احداث شدند. پس از مرگ لوپز، پسرش فرانچسکو سولانو لوپز به عنوان رئیس‌جمهور جدیدی منصوب شد و کشور را به سوی جنگ (فاجعه بار) اتحاد سه‌گانه هدایت نمود که پنج سال طول کشید. پس از جنگ اتحاد سه‌گانه (۷۰|۱۸۷۰–۱۸۶۵)، آسونسیون تا سال ۱۸۷۶ تحت اشغال نیروهای برزیلی قرار گرفت.
در این فیلم بازیگران حرفه ای ونام اوری همچون بهزادفراهانی،هادی مرزبان درکناربازیگران لرستانی همچون محمدیگانه،نصرت مسعودی،عابدین بهاروند، ابراهیم جوادی،نورعلی لطفی وولی رستمی نیز ایفای نقش کرده‌است.
تاخلاصم سازی از دردفراق تا کنی پاک از رخم گرد فراق
چو در نورد دفراش امر کن فیکون سرای پرده سیماب رنگ آینه گون