دسته دار

معنی کلمه دسته دار در لغت نامه دهخدا

دسته دار. [ دَ ت َ / ت ِ ] ( نف مرکب ) دارای دسته. دارای قبضه. که جای گرفتن و برداشتن دارد چنانکه در ظروف و برخی آلات و ابزارها. مقابل بی دسته.
- طای دسته دار ؛ طای مطبقه. طای مؤلف.
|| دارای گروه و طایفه. که جمعیت و افرادی در اطاعت و فرمان دارد. || سپهبد و سرلشکر. ( آنندراج ).

معنی کلمه دسته دار در فرهنگ عمید

۱. هر چیزی که دارای دسته باشد، مانند کوزه و سبو.
۲. سردسته و فرماندۀ دسته ای از سپاه.

معنی کلمه دسته دار در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - آنچه که دارای دسته است دارای قبضه مقابل بیدسته : صندلی دسته دار . ۲ - فرمانده سر لشکر

معنی کلمه دسته دار در ویکی واژه

لیوان دسته‌دار

جملاتی از کاربرد کلمه دسته دار

آرتسونات به طور کلی به خوبی تحمل می شود. عوارض جانبی ممکن است شامل ضربان قلب آهسته، واکنش آلرژیک، سرگیجه و سطح پایین گلبول های سفید خون باشد. در دوران بارداری به نظر می رسد که گزینه ایمن تری باشد، حتی اگر مطالعات حیوانی به نوزاد آسیب برساند. استفاده از آن احتمالاً در دوران شیردهی خوب است. این دارو در دسته دارویی آرتمیزینین قرار دارد.
کلرامفنیکل، تیامفنیکل، آزیدامفنیکل و فلورفنیکل نمونه‌هایی از این دسته داروها هستند. اولین ترکیب کشف شده از این دسته کلرامفنیکل بود که در سال ۱۹۴۹ معرفی شد. کلرامفنیکل در ابتدا به عنوان یک محصول طبیعی کشف شد، اما اکنون تمام آمفنیکل‌ها با استفاده از سنتز شیمیایی ساخته می‌شوند.
آزیترومایسین در ۱۹۸۱ توسط گروهی از داروسازان کروات کشف و در سال ۱۹۸۸ استفادهٔ پزشکی از آن تأیید شد. این دارو جزو فهرست داروهای ضروری سازمان جهانی بهداشت است. سازمان بهداشت جهانی آزیترومایسین را در دسته داروهای ضروری قرار داده‌است. در سال ۲۰۱۷، این دارو، با بیش از ۱۲ میلیون نسخه تجویز، رتبه ۵۷اُم در فهرست پرمصرف‌ترین داروهای تجویز شده در ایالات متحده آمریکا را کسب کرد.
نوع حمل‌شوندهٔ انفرادی موشک‌های ضدتانک در شوروی، به گونه‌ای گسترش یافت که جنگ‌افزار اصلی جوخه ضدتانک ارتش شوروی به حساب می‌آمد. هر جوخه، دارای دو دسته مالیوتکا و هر دسته دارای دو تیم بود و هر تیم دو جایگاه پرتابگر از این موشک داشت. یک دستیار توپچی در هر تیم وجود داشت که به موشک‌زن‌ها کمک می‌کرد. موشک سگر (مالیوتکا)، همچنین به وسیلهٔ نفربرهای بی‌ام‌پی-۱ و بی‌ام‌دی-۱، خودرو زره‌پوش شناسایی بی‌آردی‌ام-۲ و بالگردهایی از قبیل میل-۸، میل -۲۴ و آئروسپاسیال غزال مورد کاربری قرار می‌گیرند.
تا سال ۱۹۹۸ (میلادی) گرچه هنوز در موارد مقاوم به درمان معمول اختلال پانیک داروهایی نظیر ایمی پرامین به‌عنوان یک ضد افسردگی سه حلقه ای کم خطرتر نسبت به دیگر داروهای دسته خود همراه با یک باربیتورات ساده تجویز می شد اما پس از همان دهه و با آغاز قرن بیست و یکم دیگر تجویز این دسته داروها بسیار کمتر گشت. امروزه به صورت روتین و بسیار پرتجویز به جای سه حلقه ای‌ ها از مهارکننده های بازجذب سروتونین و به جای باربیتوراتها از بنزودیازپین ها که به مراتب کم خطرتر هستند استفاده می شود.
به عالمی ‌که خیال تو می‌کند جولان غبار هم چو شفق دسته‌دسته دارد رنگ
یک گل ندهی ز رخ به عطار وانگاه هزار دسته داری