دریدگی

معنی کلمه دریدگی در لغت نامه دهخدا

دریدگی. [ دَدَ / دِ ] ( حامص ، اِ ) حالت و چگونگی دریده. چاک و شکاف و انشقاق و انخراق و پاره شدگی. ( ناظم الاطباء ). پارگی. پارگی بدرازا. شکافتگی. خرق. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). عوار. ( منتهی الارب ). وهی. ( دهار ) :
دل کسی به یتیم کسی نمی سوزد
کسی دریدگی جامه شان نمی دوزد.( از شعرهای شبیه در تعزیه ).خِدَف دریدگیهای پیراهن. ( منتهی الارب ). خرق ، دریدگی جامه و موزه. ( دهار ). || بی شرمی. بی شرمی سخت. بی شرمی بغایت. بی شرمی عظیم. بی حیائی. بی حیائی سخت. شوخی. شوخ چشمی. سخت بی حیائی. وقاحت. پرروئی. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). پردلی و شجاعت آمیخته با شوخ چشمی و وقاحت. ( فرهنگ لغات عامیانه ).
- پرده دریدگی ؛ بی شرمی. بی حیائی. رجوع به پرده دریدگی در ردیف خود شود.

معنی کلمه دریدگی در فرهنگ معین

(دَ دِ )(حامص . ) ۱ - پاره شدگی ، پارگی . ۲ - (عا. ) بی شرمی .

معنی کلمه دریدگی در فرهنگ عمید

۱. پارگی، پاره شدگی، چاک، شکاف.
۲. [مجاز] پررویی، بی شرمی.

معنی کلمه دریدگی در فرهنگ فارسی

۱ - پاره شدگی انخراق . ۲ - شکافتگی انشقاق . ۳- ( اسم ) چاک شکاف .

معنی کلمه دریدگی در ویکی واژه

پاره شدگی، پارگی.
بی شرمی.

جملاتی از کاربرد کلمه دریدگی

ندانم پیر راه و روند آگاه شبلی بغدادی یا بزرگی دیگر از خود رسته به خدا پیوسته جز نزدیکان از همه دور، جز بینایان از همه کور، روزی بر سر انجمن گفت همی دانستن خواهم تا حجاج یوسف با آن مغز تیره هش و خوی خیره کش که خون بی گناهانش آب جوی بود و مغز درویشان خاک کو، گاه جان سپردن چه بر زبان راند و سرود باز پسینش دم مردن چه بود؟ یکی از یاران بارش گفت: بودم و دیدم یا جستم و شنیدم به ناخوبتر اندازی جان همی داد، و مهربان مادرش انباز گریه و زاری و دمساز ناله و سوگواری همی زیست. در آن بی هوشی به خود باز آمد و آسیمه سر و آشفته جان چشم و گوش فراز افکند. مادر را موی گشاده و روی گره دید و انباشته درد و رنجی فراوان و فره. پرسیدش این روی شخوده و موی گشوده چیست و فریاد آسمان پوی و اشک آسکون جوش کدام؟ گفت همانا به خواب اندری که بیچارگان از ستم بارگی های تو چه دیدند و از آن خون خوارگی ها رسته و بسته چه کشیدند، سنگی در همه دشت کجاست تا از تیغ الماس زنگت گونه بیجاده و یاقوت نیافت و خاری در همه هامون کو که از زخم ناوک جان شکارت باغ سوری و راغ آذرگون نرست. با آن مایه شورانگیختن و خون ریختن بر تو بار خدا با همه بخشایش چشم آمرزگاری ندارم و به کیفر آن پرده دری ها که کمینه دریدگی آن صد هزار جامه جان است امید پرده داری، رباعی: