دریابان

معنی کلمه دریابان در لغت نامه دهخدا

دریابان. [ دَرْ ] ( اِ مرکب ) ( از: دریا+ بان ، پسوند محافظت ) حافظ دریا. نگاهبان دریا. || در اصطلاح امروزین نیروی دریایی ، درجه ای از درجات نظامی بحری. صاحب منصبی در نیرویی دریایی. امیرالبحر دوم. ( از لغات فرهنگستان ).

معنی کلمه دریابان در فرهنگ معین

( ~. ) (اِمر. ) صاحب منصبی در نیروی دریایی ، امیرالبحر دوم .

معنی کلمه دریابان در فرهنگ عمید

صاحب منصب در نیروی دریایی، امیرالبحر.

معنی کلمه دریابان در فرهنگ فارسی

صاحب منصب درنیروی دریایی
( اسم ) صاحب منصبی در نیروی دریایی امیر البحر دوم .
درایه
حافظ دریا . نگاهبان دریا

معنی کلمه دریابان در ویکی واژه

صاحب منصبی در نیروی دریایی، امیرالبحر دوم.

جملاتی از کاربرد کلمه دریابان

آلبرت در باگنرس-دی-بیگور در بخش اوتس-پیرنه، فرانسه متولد شد، جاییکه خانواده‌اش پیش از نقل مکان به مزرعه‌ای در گورنزی، در آنجا زندگی می‌کردند. در سیزده سالگی، آلبرت به لندن فرستاده شد تا با خاله‌اش، همسر دیوید مارخام (کشیش ویندزور از سال ۱۸۲۷ تا ۱۸۵۳) در میدان اونزلو ۴ زندگی کند. او با افرادی همچون کاوشگر و دریابان رابرت فیتزروی و رمان‌نویس ویلیام تاکری همسایه بود.
برنامه آگاهی کامل از اطلاعات در ژانویه ۲۰۰۲ با مدیریت دریابان، جان پویندکستر، مدت کوتاهی پس از حملات ۱۱ سپتامبر آغاز شد. او مشاور امنیت ملی رونالد ریگان در سال ۱۹۸۶ (میلادی) و یکی از افراد کلیدی در ماجرای مک‌فارلین بود. جان پویندکستر در شرکت سینتِک تکنولوجیز کار می‌کرد که پیمان‌کار عمومی حکومت آمریکا در زمینه پروژه‌های دفاعی بود. دفتر موقت این برنامه در طبقه چهارم ستاد آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفتهٔ دفاعی بود و جان پویندکستر همزمان به دنبال دفتر دائمی می‌گشت. به زودی، پروژه جنوآ به صورت موفقت‌آمیز تکمیل شد و پژوهش‌های آن به پروژه جنوآ ۲ فرستاده شدند.
در تاریخ ۱۸ نوامبر ۱۹۳۴، دریابان ریچارد ای. برد که در حال پروازی اکنشافی بر فراز جنوبگان بود موفق به کشف کوهی شد که او آن را به افتخار میبل سیدلی، دختر ویلیام هورلیک کارخانه‌دار که از حامیان برد در دومین سفر اکتشافی او به جنوبگان بود کوه سیدلی نام‌گذاری کرد.
دلیل چهارم این بوده‌است که دریابان‌های مستقر در این ساختمان‌ها، پدیده‌های هواشناختی و دریاشناختی را ثبت می‌کرده‌اند. دریانوردان تازه‌کار ایرانی از این اطلاعات برای رویارویی با رخدادهای هوا و دریا، به ویژه رخدادهای چرخه‌ای و دوره‌ای استفاده می‌کردند.