درشته

معنی کلمه درشته در لغت نامه دهخدا

درشته. [ دَ رَ ت َ / ت ِ ] ( اِ ) درسته. عفو کردن و گذشتن از گناه. ( برهان ) ( آنندراج ). رجوع به درسته شود.
درشته. [ دُ رُ ت َ / ت ِ ] ( اِ ) زبره. درشت و زبر و غیر نرم از آرد و جز آن. || بلغور هر دانه را گویند عموماً، و بلغور گندم را گفته اند خصوصاً، و آن گندمی است که در آسیا ریزند تا خرد و شکسته شود. ( لغت محلی شوشتر، خطی ).

جملاتی از کاربرد کلمه درشته

اما تجربهٔ گذشته و علم کنونی به ما ثابت می‌کند که ناتوانی‌های یادگیری مفهومی چندرشته‌ای است و پیوند میان کارشناسان رشته‌های گوناگون در این امر باید برقرار باشد.
مطالعه در مورد چگونگی بازنمایی، پردازش و کسب زبان توسط مغز، عصب-زبان‌شناسی نامیده می‌شود که یک حوزه چندرشته‌ای بزرگ است که از علوم اعصاب شناختی، زبان‌شناسی شناختی، و روان‌زبان‌شناسی استخراج می‌شود.
نظر می‌رسد رویکرد چندرشته ای و چندزمینه ای برای بازتوانی این بیماران مفیدتر باشد. اگرچه اطلاعات بر مبنای
طبق گفتهٔ خود آرنولد او زیاد طعم شکست را در مسابقات نچشیده‌است و واقعاً نیز همچین است زیرا از ۲۵ مسابقهٔ رسمی و بین‌المللی که داشته‌است فقط ۲ مسابقهٔ حرفه‌ای را اول نشده‌است و در آن دو مسابقه به مقام ۲ رسیده‌است. نام او در کتاب رکوردهای گینس به‌عنوان بهترین و کامل‌ترین بدن انسانی آمده‌است. در جوانی وی قادر بود تا وزنی معادل ۶۸۵ پوند (۳۱۰ کیلوگرم) را بلند کند. امروزه بدنسازان سراسر دنیا در جشنوارهٔ کلاسیک آرنولد رقابت می‌کنند. این جشنواره در واقع یک همایش سالانهٔ ورزش‌های چندرشته‌ای است که در شهر کلمبوس ایالت اوهایو آمریکا برگزار می‌شود که بعد از مسابقات مستر المپیا معتبرترین مسابقات پرورش اندام محسوب می‌شود.
در سال ۲۰۲۰ سالار بیل هنرمند‌چندرشته‌ای ایران برای او لباس طراحی کرده.
شکستهای امانی به عشوه می‌بسته است درشتهای حوادث به حیله می‌بودست
جان تقی فرشته‌ای جان شقی درشته‌ای نفس کریم کشتیی نفس لئیم لنگری