درخواست کردن

معنی کلمه درخواست کردن در لغت نامه دهخدا

درخواست کردن. [ دَ خوا / خا ک َدَ ] ( مص مرکب ) استدعا کردن. التماس کردن. خواهش کردن. از روی نیاز سؤال کردن. تقاضا کردن. توسل. الحاح. ( تاج المصادر بیهقی ) : درخواست می کند امیرالمؤمنین از خداوندتعالی که صاحب منزلت سازد امام پاک القادرباللّه را. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 311 ).
کنم درخواستی زآن روضه پاک
که یک خواهش کنی در کار این خاک.نظامی.به بی برگی سخن را راست کردم
نه او داد و نه من درخواست کردم.نظامی.بساز آنجا چنان قصری که باید
ز مادرخواست کن مزدی که شاید.نظامی.دل خود بر جدائی راست کردم
وز ایشان کوشکی درخواست کردم.نظامی.امشب آن شب است که وارغ در گردن اندازیم و درخواست کنیم. ( انیس الطالبین ص 119 ). || تکلیف کردن. حکم کردن. خواستن چیزی را از کسی.

معنی کلمه درخواست کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) تقاضا کردن استدعا نمودن خواهش کردن .

معنی کلمه درخواست کردن در ویکی واژه

richiedere

جملاتی از کاربرد کلمه درخواست کردن

برای نخستین بار در لندن سالن‌هایی صرفاً برای اجرای موسیقی – و نه تئاتر- بنا گردیدند. دو موسیقیدان مهاجر، کارل فریدریک آبه و یوهان کریستین باخ (پدر سباستین باخ معروف) از جیووانی آندره گالینی درخواست کردند تا این سالن را بسازد. ساخت این بنا که «هانوور» نام دارد در ۱۷۷۳ شروع شد و دو سال به طول انجامید و برای یک قرن، بهترین کنسرت هال لندن شناخته می‌شد.
بیالیاتسکی بین ۱۹۹۱تا ۱۹۹۶عضو شورای نمایندگان شهر مینسک بود. در ۲۰ اوت ۱۹۹۱، یک روز پس از کودتای مسکو، او به همراه ۲۹نفر دیگر از اعضای شورا از مردم مینسک درخواست کردند تا به مقامات منتخب قانونی وفادار باشند و به دنبال تمام ابزارهای قانون اساسی برای پایان دادن به فعالیتهای کمیته اضطرار دولتی باشند. در ۵ سپتامبر ۱۹۹۱، پس از تصویب شورای شهر مینسک که می‌توانستند از نمادهای ملی استفاده کنند، بیالیاتسکی پرچمی سفید-قرمز-سفید را به اتاق شورا آورد. این پرچم اولین پرچمی بود که به‌طور رسمی بر روی ساختمان شورای شهر مینسک به اهتزاز درآمد.
بازماندگان استارز، پس از ورود به شهر، قصد افشاگری فعالیت‌های غیرقانونی آمبرلا را داشتند اما مدرکی برای متهم کردن آمبرلا در اختیار نداشتند. آن‌ها پس از صحبت با آیرونز، از او درخواست کردند تا به آن‌ها کمک کند، اما آیرونز پیش از این‌ها از طرف آمبرلا رشوه دریافت کرده بود. آیرونز برای جلوگیری از اقدامات عدی، استارز را منحل اعلام می‌کند.
ایشان یک چند از این سؤال خاموش گشتند، آن گه سیم بار همین درخواست کردند از سلمان که: حدّثنا عن التوریة فان فیها العجائب، این آیة فرود آمد: أَ لَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ، یعنی اما حان لهم وقت الاخلاص و قد ظهرت لهم الآیات و المعجزات، این منافقان که ایمان بظاهر آورده‌اند بر زبان، بی‌اخلاص دل، هنوز وقت آن نیامد که دلهاشان باخلاص ایمان آرد و سر بر خط قرآن نهند که فرستاده خداست براستی و درستی.
روزمه درخواست کردند از صفائی باب و مامش پاسخی پرداخت لیکن ساخت ز اغراقش بری
مکتب احمدالحسن در آخرین مواضع خود سعی در تنش زدایی در رابطه با حکومت ایران داشته است. دو تن از نمایندگان احمدالحسن در دیدار نوروزی سال ۱۳۹۸ مواضع دوستانه و مسالمت جویانه خود را نسبت به جمهوری اسلامی بیان کردند و درخواست کردند که معتقدان به این مذهب، مانند دیگر اقلیت‌های دینی در ایران آزادی‌های اولیه را داشته باشند.
سازمان ملل و تعدادی از رهبران کشورهای جهان از جمله عراق، فرانسه، ایران، آمریکا و بریتانیا، داعش را یک خطر فراتر از منطقه قلمداد کرده و درخواست کردند که این گروه در فهرست تروریست‌ها و جنایتکاران جنگی قرار گیرد. همچنین آمریکا، در حمایت از دولت عراق، اعلام کرد که «همه گزینه‌ها برای کمک به دولت عراق باز است».
بباید مجلسی خوش راست کردن حضور گلرخان درخواست کردن
نقلست که جنید جامه برسم علما پوشیدی اصحاب گفتند ای پیر طریقت چه باشد اگر برای خاطر اصحاب مرقع درپوشی گفت: اگر بدانمی که به مرقع کاری برآمدی از آهن و آتش لباسی سازمی و درپوشمی و لکن بهر ساعت در باطن ماندا می‌کنند که لیس الاعتبار بالخرقه انما الاعتبار بالحرقه چون سخن جنید عظیم شد سری سقطی گفت: ترا وعظ باید گفت: جنید متردد شد و رغبت نمی‌کرد و می‌گفت: با وجود شیخ ادب نباشد سخن گفتن تا شبی مصطفی را صلی الله علیه و آله و سلم بخواب دید که گفت: سخن گوی بامداد برخاست تا پاسی می‌گوید سری را دیدم بر در ایستاده گفت: در بند آن بودی که دیگران بگویند که سخن گوی اکنون باید گفت: که سخن ترا سبب نجات عالمی گردانیده‌اند چون به گفتار مریدان نگفتی و به شفاعت مشایخ بغداد نگفتی و من بگفتم و نگفتی اکنون چون پیغمبر علیه السلام فرمود بباید گفت: جنید اجابت کرد و استغفار کرد سری را گفت: تو چه دانستی که من پیغمبر را به خواب دیدم سری گفت: من خدای را به خواب دیدم فرمود که رسول را فرستادم تا جنید را بگوید تا بر منبر سخن گوید جنید گفت: بگویم به شرط آنکه از چهل تن زیادت نبود روزی مجلس گفت: چهل تن حاضر بودند هژده تن جان بدادند و بیست و دو بیهوش شدند و ایشان را بر گردن نهادند و بخانه‌ها بردند و روزی در جامع مجلس می‌گفت: و غلامی ترسا درآمد چنانکه کس ندانست که او ترسا است و گفت: ایها الشیخ قول پیغامبر است اتقو فراسه المومن فانه ینظر بنور الله بپرهیزید از فراست مومن که او به نور خدای می‌نگرد جنید گفت: قول آنست که مسلمان شوی و زنار ببری که وقت مسلمانی است و در حال مسلمان شد خلق غلو کردند چون مجلسی چند گفت: ترک کرد و در خانه متواری شد هرچند درخواست کردند اجابت نکرد گفت: مرا خوش میاید خود را هلاک نتوانم کرد بعد از آن به مدتی بر منبر شد و سخن آغاز کرد بی‌آنکه گفتند پس سوال کردند که در این چه حکمت بود گفت: در حدیث یافتم که رسول علیه السلام فرموده است که در آخرالزمان زعیم قوم آنکس بود که بترین ایشان بود و ایشان را وعظ گوید و من خود را بترین خلق می‌دانم برای سخن پیغامبر علیه السلام می‌گویم تا سخن او را خلاف نکرده باشم.
درسال ۱۳۴۰ گروهی از صاحبان صنایع از علی امینی، تأسیس اتاق صنایع و معادن را درخواست کردند. درنهایت با تلاش‌های طاهر ضیایی، در مهر ۱۳۴۱ این درخواست به تصویب رسید و در همان سال اتاق صنایع و معادن تأسیس شد و سی نفر از صاحبان صنایع و معادن به ریاست جعفر شریف‌امامی اداره آن را در دست گرفتند. شریف‌امامی در سال ۱۳۴۶ از ریاست اتاق استعفا داد و طاهر ضیایی جانشین وی شد.
أَ لَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا، علماء تفسیر مختلف‌اند، در سبب نزول این آیة، مقاتل و کلبی گفتند در شأن منافقان فرو آمد بعد از هجرة بیک سال، منافقان از سلمان درخواست کردند که ما را از تورات سخنی گوی که در تورات عجائب است، بجواب ایشان آیة فرود آمد که نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ، سلمان ایشان را گفت القرآن احسن من غیره قرآن از همه نیکوتر و با بیان‌تر، چه حاجت است بغیر قرآن، ایشان مدتی فرو گذاشتند باز دیگر همان سؤال کردند از سلمان و بجواب ایشان آیت فرود آمد که اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ، نیکوتر سخنی که اللَّه از آسمان فرو فرستاد این قرآن است.
سال‌ها بعد او با سگ راهنمایش سوکاسا به جزیره یامیجیما بازمی‌گردد و می‌تواند حافظه اش را به یاد بیاورد. در شروع بازی او نیز در کشتی است و برای پیدا کردن خودش به خانهٔ قدیمی خود جایی که پدرش به قتل رسیده بازمی‌گردد. او از سوکاسا جدا می‌شود اما به سوجی آبه می‌پیوندد و با یکدیگر به عالم اموات می‌روند. در آنجا او «مادر» را به مانند کن آی می‌بیند و او را سفت در آغوش می‌گیرد و برای همیشه مفقود می‌شود. بعد از ان روحش به عنوان یک شبح برای درخواست کردن از سوجی و آکیکو برای آزادی روح پدرش و واگذار کردن سوکاسا به سوجی بازمی‌گردد. او در زندگی پس از مرگ به کن آی که خود او هم با بقایای آناکی خودکشی کرده بود می‌پیوندد.
عروسی گل ترراست کردند بهشتی حور را درخواست کردند
وثاقی سخت عالی راست کردند متاعی لایقش درخواست کردند
یک روز بعد، کوپانگ کو در بیانیه‌ای توضیح داد که آنها دریافتند که تدوین کارگردان به‌طور قابل توجهی با آنچه در ابتدا با آنها توافق شده بود متفاوت است، اما زمانی که آنها چندین بار درخواست کردند تا مطابق آنچه توافق شده بود ویرایش کنند، کارگردان آن را رد کرد. از این رو کوپانگ کو، با رضایت سازنده و مطابق با حقوق مندرج در قرارداد، اثر را مطابق با هدف تولید اصلی ویرایش کرد. با این حال، طرف کارگردان لی جو یانگ اظهار داشت که او نه درخواستی برای اصلاحات دریافت کرده و نه از انجام آن امتناع کرده‌است. علاوه بر این، هم لی جو یانگ و هم ویرایشگر کیم جونگ هون ادعا کردند که هرگز نظری در مورد ویرایش از کوپانگ کو دریافت نکرده‌اند.
پس از جنگ، او به مسابقات بازگشت و در سال ۱۹۱۹ برندهٔ پاریس–روبه شد. در سال‌های ۱۹۱۹ و ۱۹۲۰ در تور دو فرانس شرکت کرد. هرچند که هر بار در میانهٔ مسابقه، از ادامهٔ تور کناره‌گیری کرد؛ ولی سه پیروزی مرحله‌ای به دست آورد. در پاریس–روبهٔ ۱۹۲۱، آنری و برادرش فرانسیس از حامی مالی خود درخواست کردند پول بیشتری نسبت به سایر رکابزنان به آنان بپردازد. حامی مالی با این درخواست مخالفت کرد و آنان به صورت انفرادی و بدون حمایت تیمی در مسابقه شرکت کردند.
تا سال ۴۲۲، ارمنستان تحت سلطه مستقیم اشراف محلی و «سلسله ساسانی» قرار داشت. «ناخارارها» درخواست کردند که حکومت ساسانی شاهزاده‌ای از دودمان آرشاکونی را بر تخت بگذارد. در سال ۴۲۲، آرتاشس چهارم به عنوان پادشاه ارمنستان بر تخت نشست.
بخواه آنچت بود درخواست کردن ز تو درخواست وز ما راست کردن