درخمی

معنی کلمه درخمی در لغت نامه دهخدا

درخمی. [ دِ رَ ] ( معرب ، اِ ) درخم. درهم. نام نقدی در یونان قدیم. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). || وزنی معادل هفتادودو جو. ( مفاتیح العلوم ). ابن البیطار در شرح کلمه شیرم گوید درخمی دو مثقال است ،و باز گوید مثقال هجده قیراط است. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). نزد پزشکان عبارت از یک مثقال است ، و در نزد پاره ای یک درهم است. ابن هبل گفته که یک درهم و نیم است ، و استاد ابوالفرج ابن هندو در مفتاح الطب ایرادکرده که گویا درهم معرب درخمی باشد، و نیز در همان کتاب گفته که آنچه با سه انگشت آنرا بردارند دو درخمی و آنچه که با تمام کف دست برداشته شود شش درخمی باشد، چنانچه در بحر الجوهر گفته است. ( کشاف اصطلاحات الفنون ). واحد وزن ، معادل یک مثقال ، مساوی هجده قیراطو هفتادودو جو. ( رساله مقداریه فرهنگ ایران زمین ). بعضی آنرا معادل یک درم دانسته اند. ج ، درخمیات. ( یادداشت مرحوم دهخدا ): و اذا شرب من الورق مقدار درخمی علی الریق... ( ابن البیطار ج 1 ص 70 س 3 ). یؤخذ من الالسفاقن ( اللیسفاکن ) سبعون درخمیا و تلقی فی جرة من عصیر... ( ابن البیطار ).

معنی کلمه درخمی در فرهنگ معین

(دَ رَ ) (اِ. ) = درهمی : واحد وزن معادل یک مثقال ، مساوی هیجده قیراط و هفتاد و دو جو. بعضی آن را معادل یک درم دانسته اند.

معنی کلمه درخمی در فرهنگ فارسی

۱ - واحد وزن معادل یک مثقال مساوی هیجده قیراط و هفتاد و دو جو ( رساله مقداریه فرهنگ ایران زمین ۴ - ۱ : ۱٠ ص ۲ . ) ۴۱۷ - بعضی آنرا معادل یک درم دانستهاند ( ایضا ) .

معنی کلمه درخمی در ویکی واژه

درهمی: واحد وزن معادل یک مثقال، مساوی هیجده قیراط و هفتاد و دو جو. بعضی آن را معادل یک درم دانسته‌اند.

جملاتی از کاربرد کلمه درخمی

همانطور که اشاره شد تصویر اردوان یکم بجای پوشش یونانی با لباس مخصوص پارتی و ریشی بلند بر روی سکه ها نقر شده که جدایی فرهنگی حکومت او را از فرهنگ هلنی نشان می دهد. اما در پشت سکه های چهار درخمی او الهه یونانی دیمیتر که در حال تاجگذاری توسط نیکه است نقر شده است. در پشت سکه عباراتی به زبان یونان ( ΒΑΣΙΛΕΩΣ / ΑΡΣΑΚΟΥ) نوشته شده که به معنی باسیلیوس ارشاک است.
آب‌انبار عبدالله مداوی یک آب‌انبار تاریخی مربوط به اواخر دوره قاجاریه است که در بندرخمیر، استان هرمزگان قرار دارد. این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۸۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
او در انتخابات مجلس دهم، اسفند ۱۳۹۴ با کسب ۱۳۶٬۹۳۵ رای از مجموع ۳۶۲٬۰۴۲ رای معادل ۳۷٫۸۲٪ آرا توانست به عنوان نفر دوم از حوزه انتخابیه بندرعباس و قشم و ابوموسی و حاجی‌آباد و بندرخمیر به مجلس راه پیدا کند.
درخمی کان بود پر از باده نیک بنگر مباش تو ساده
آب‌انبار عبدالله یک آب‌انبار تاریخی مربوط به اواخر دوره قاجاریه است که در بندرخمیر، استان هرمزگان قرار دارد. این اثر در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۸۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
احمد مرادی (زاده ۱۳۴۷، بندرعباس) چهره سیاسی و نمایندهٔ دورهٔ دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد و بندرخمیر در استان هرمزگان است.