درجه دار

معنی کلمه درجه دار در لغت نامه دهخدا

درجه دار. [ دَ رَ ج َ / ج ِ ] ( نف مرکب ) درجه دارنده. دارای درجه و رتبه. || مدرّج. دارای تقسیمات جزئی ، چون خطکش درجه دار. || ( اصطلاح نظامی ) فردی با درجه فروتر از ستوان سومی. ( از سرجوخه تا استوار ).

معنی کلمه درجه دار در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (ص فا. اِمر. ) ۱ - دارای درجه و رتبه . ۲ - مدرج ، دارای تقسیمات جزیی . ۳ - فردی که دارای درجة نظامی است .

معنی کلمه درجه دار در فرهنگ عمید

۱. دارای درجه، آنچه به چند درجه تقسیم شده.
۲. (اسم، صفت فاعلی ) (نظامی ) آن که دارای رتبۀ نظامی باشد، از سرجوخه تا استوار.

معنی کلمه درجه دار در فرهنگ فارسی

( صفت اسم ) ۱ - دارای درجه و رتبه . ۲ - مدرج دارای تقسیمات جزئی خط کش درجه دار . ۳ - فردی که دارای درجه نظامی ( از سر جوخه تا استوار ) باشد .

معنی کلمه درجه دار در ویکی واژه

دارای درجه و رتبه.
مدرج، دارای تقسیمات جزیی.
فردی که دارای درجة نظامی

جملاتی از کاربرد کلمه درجه دار

و غش در عبادت که اخلاص را ببرد چهار درجه دارد. بعضی پوشیده تر و غامض تر است و این در ریا صورت کنیم تا پیدا شود. درجه اول آن که بنده نماز همی کند قومی فرا رسند. شیطان گوید نیکوتر کن تا ملامت نکنند و این خود ظاهر است. درجه دوم آن که این بشناسد و از این حذر کند. شیطان گوید نیکوتر کن تا به تو اقتدا کنند و تو را ثواب باشد به اقتدا کردن ایشان و باشد که این عشوه بخرد و نداند که ثواب اقتدا آن وقت باشد که نور خشوع وی به دیگران سرایت کند، اما چون خاشع نباشد و دیگران چنان پندارند ایشان را ثواب بود و وی به نفاق خویش ماخوذ بود.
آمفیبوله اغلب شفاف، و در یک نمونه دستی، سطوحی شکسته و مورب (در حدود زاویه ۱۲۰ درجه) دارند در حالیکه، پیروکسین‌ها سطوحی زاویه دار و ۹۰ درجه دارند. آمفیبول‌ها به‌طور ویژه کم‌تراکم تر از پیروکسین‌ها هستند. در خصوصیات اپتیکال (نوری) آمفیبول‌ها به کمک چند رنگی بودن، و به کمک زاویه کوچک بر روی سطوح متقارن قابل تشخیص تر هستند. آمفیبول‌ها جزء اصلی آمفیبولیت‌ها می‌باشند.
یکی آن که در خیال حاضر آید چنان که گویی که در وی می نگری. و این ناقص تر است. و دیگر در چشم آید و این کاملتر است، لاجرم لذت در دیدار معشوق بیش از آن است که لذت در خیال وی، نه از آن که در دیدار صورتی دیگر است مخالف آن یا نیکوتر از آن، بلکه همان است ولکن روشن تر است، چنان که از معشوق به وقت چاشتگاه لذت بیش یابی از آن که به وقت صبح برآمدن، نه از آن که صورت می گردد ولکن از آن که روشن تر شود. همچنین آنچه در خیال نیاید و عقل آن را دریابد دو درجه دارد.
هالی شورت اولین سروان درجه دار زن پلیس زیرزمین است، او با شفا دادن باتلر، با این که طرف دشمنش بود، نظر آرتمیس را نسبت به جن و پری‌ها تغییر داد.
آروشی نیشانک (متولد ۱۹۸۶ سپتامبر ۱۷)، که بیشتر با عنوان آروشی پختریال در سطح جهانی شناخته می‌شود، رقصنده، کارآفرین، تهیه‌کننده فیلم، شاعر و رقاص کلاسیک کاتاک معتبر بین‌المللی است او شاگرد بیرجو ماهاراج و پورنیما پندی است. وی یک هنرمند برجسته رقص کاتاک شورای روابط فرهنگی هند است. او همچنین یک هنرمند درجه دار برای دوردارشان، بخشی از پرزار بهاراتی است.
در هر یک از نیروهای سه‌گانه زمینی، هوایی و دریایی ایران، یک ژنرال و در ژاندارمری کشور، یک سرهنگ و تعدادی افسر و درجه دار آمریکایی، رسماً برابر مقررات استخدام شده بودند که به افسران و درجه داران نیروهای مسلح شاهنشاهی در امور آموزشی و لجستیکی به خصوص مسائل تخصصی و فنی مربوط به تسلیحات و تجهیزات خریداری شده از آمریکا، کمک می‌کردند.
اتو شومان (زاده ۱۸۸۶ - مرگ ۱۹۵۲) افسر آلمانی درجه دار اس‌اس در زمان جنگ جهانی دوم بود.
سیارهٔ نپتون دارای میدان مغناطیسی نسبتاً قوی است. محورهای مغناطیسی این سیاره نسبت به محورهای جغرافیایی اختلافی حدود ۴۷ درجه دارد. سیارهٔ اورانوس نیز حدوداً همین مقدار اختلاف دارد؛ به همین علت به این دو سیاره دوقلوهای مغناطیسی می‌گویند.
در ارتش ایالات متحده ژنرال چهار ستاره معادل درجه ارتشبد است. دارنده این درجه دارای بالاترین درجهٔ نظامی در زمان صلح است.
درجه بندی در بدنه ی اراش ترکیه به ۳ دسته از افسران ارشد ، افسران و درجه داران دون پایه تشکیل شده است.
در بند ج «قانون اجازه استخدام مستشاران آمریکایی» ذکر شده است که دولت ایران ماهانه باید به «روسای هیئت های مستشاری آمریکا: ۴۲۰۰ دلار، معاونین هیئت ها: ۳۹۰۰ دلار، افسران عضو هیئت: ۳۷۵۰ دلار و درجه داران زیر مجموعه هیئت: ۲۷۰۰ دلار» حقوق بدهد. سپهبد خلیل بخشی آذر که ریاست اداره پنجم ستاد کل ارتش شاهنشاهی را بر عهده داشت، گفت: «در سال ۱۳۵۶ کل حقوق ماهانه پرسنل ارتش ایران برابر ۱۴ میلیارد تومان بود، در حالی که مستشاران آمریکایی ماهانه ۱۷ میلیارد تومان دریافتی داشتند.»
و نشاید که به یک بار از بسیار خوردن به اندک خوردن شود که طاقت آن ندارد و زیانکار بود، بلکه بتدریج باید مثلا چون یک نان از طعام کمتر خواهد کرد یک روز باید یک لقمه کمتر کند و دیگر روز دو لقمه، و سیم روز سه لقمه تا در مدت یک ماه از نانی دست بدارد. چون چنین کند آسان بود و از آن نقصان نبیند و طمع بر آن راست بایستد، آنگاه آن مقدار که بر آن قرار گیرد چهار درجه دارد:
یادداشت: مانند درجه داران ، متخصصین ارتش هم هر ۳ سال یک بار ترفیع داده شده و بر حسب هر ترفیع یک خط زیره درجه هایشان اضافه میشود.