دارالاسلام
معنی کلمه دارالاسلام در فرهنگ فارسی
معنی کلمه دارالاسلام در دانشنامه آزاد فارسی
(در لغت به معنی سرزمین اسلام) اصطلاحی فقهی برای اشاره به سرزمینی که شریعت اسلامی در آن جا حکم فرماست و حاکم مسلمان دارد. اکثر جمعیت این سرزمین ها را مسلمانان تشکیل می دهند و اقلیت غیرمسلمان آن در صورتی که اهل کتاب باشند، اهل ذمه محسوب می شوند و در حمایت مسلمین زندگی می کنند. برخی از فقها آن دسته از کشورهای غیراسلامی را که مسلمانان ساکن در آن جا می توانند آزادانه به تکالیف شرعی خود عمل کنند را نیز درشمار دارالاسلام می آورند.
معنی کلمه دارالاسلام در دانشنامه اسلامی
دارالاسلام به سرزمینی گفته می شود که احکام اسلام در آن منطقه نافذ و جاری است.
مصادیق دارالاسلام از منظر قدما
برخی قدما برای دارالاسلام سه مصداق ذکر کرده اند: شهری که در اسلام بناشده و مشرکان به آن راه نیافته اند، مانند بغداد و بصره؛ شهری که به کافران تعلّق داشته است، لیکن مسلمان ان آن را به تصرف خود درآورده اند؛ و شهری که از آنِ مسلمانان بوده، لیکن به سیطرۀ کفار در آمده است. برخی دارالاسلام را تنها به دو مورد اوّل اختصاص داده اند. بنابر تعریف و تقسیم یاد شده، دارالاسلام سرزمینی خواهد بود که تحت تصرف مسلمانان و احکام اسلام در آن، جاری باشد، هرچند مسلمانان در آن جا زندگی نکنند.
کاربرد دارالاسلام در فقه
از این عنوان در بابهای طهارت، خمس، جهاد و لقطه سخن گفته اند.
دفن مسلمان در دارالاسلام
...
[ویکی شیعه] دارُ الاِسْلام، سرزمینی که احکام اسلامی در آن منطقه نافذ و جاری است. این منطقه در مقابل دار الحرب است و دارای مصادیقی از جمله منطقه ای که در دوران اسلام ساخته، یا توسط مسلمان فتح و یا اینکه منطقه مسلمانانی که تحت تصرف کفار است. در زمان پیامبر (ص)، شهر مکه بعد از فتح و مدینه را دار الاسلام می نامیدند. دار الاسلام شامل تقسیم بندی هایی مانند دار الایمان، دار البغی، دار الذمه و غیره می شود. برای سرزمین اسلامی، احکام خاصی وجود دارد مانند اینکه، اهل کتاب با پذیرفتن شرایط ذمه و پرداخت جزیه می توانند در دارالاسلام زندگی کنند.
دار الاسلام، سرزمینی که احکام اسلامی در آن منطقه نافذ و جاری است. شهر مکه را بعد از فتح و شهر مدینه را در دوران پیامبر (ص)، دار الاسلام می نامیدند. زنجانی درباره ریشه این واژه می گوید که تقسیم بندی زمین به دار الاسلام و دار الکفر، گرچه به صراحت در قرآن نیامده است، ولی فقها به استناد روایات معتبر اسلامی برای توضیح آثار حقوقی این دو منطقۀ ارضی، این مبحث را مطرح کرده اند.
شیخ طوسی مصادیقی را بیان می کند که دار الاسلام بر آنها صدق می کند. همچنین این مصادیق از علمای شافعیه نیز نقل شده است؛ از جمله:
معنی کلمه دارالاسلام در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه دارالاسلام
آخرین مقاله مهم او، "شرق و غرب"، در جلد: "دارالاسلام. مدیترانه، نظام جهانی و اروپای وسیعتر: "گسترش فرهنگی" اتحادیه اروپا و هویت اروپاً با ویرایش پیتر هرمان (دانشگاه) منتشر شد.
مدینه فاضله در اندیشه فارابی، از معموره (۱) زمین آغاز میشود و در کوچکترین حد خود به شهر گفته میشود. چنین نگرشی، افزون بر اینکه از مفهوم اسلامی «دارالاسلام» سرچشمه میگیرد، بسی فراتر از محدوده جغرافیایی ملتهاست. دریافت فارابی از جامعه کامل، جامعهای بزرگ است که ملتهای بسیار را دربرگرفته و چنانچه رهبری آرمانی زمام را به دست گیرد «مدینه فاضله» در محدوده آن تحقق خواهد یافت. مدینه فاضله فارابی، جامعهایست کاملاً روحانی که تصور جزئیات آن بسی دشوار است. با این که بحث وی گسترده و مفصل است، اما همه جا به کلی گویی بسنده میکند و به روابط ملموس سیاسی و اجتماعی نمیپردازد.