خیساندن

معنی کلمه خیساندن در لغت نامه دهخدا

خیساندن. [ دَ ] ( مص ) خیسانیدن. ( ناظم الاطباء ). ترنهادن. فرغاردن. فرغاریدن. شیبانیدن. شیوانیدن. آغاردن. آغاریدن. بیاغاریدن. آغوندن. نقوع. نقع. ( یادداشت مؤلف ). آغشتن و قرار دادن در مایعی تر نهادن. || سخت تر کردن. خیس کردن. ( یادداشت مؤلف ). انقاع.

معنی کلمه خیساندن در فرهنگ معین

(دَ ) (مص م . ) خیسانیدن .

معنی کلمه خیساندن در فرهنگ عمید

خیس کردن چیزی برای آنکه آب را به خود بکشد.

معنی کلمه خیساندن در فرهنگ فارسی

خیس شدن، ترشدن، میان آب یازیرباران ماندن
( مصدر ) خیسانید خیساند خواهد خیسانید بخیسان خیساننده خیسانیده ) ترکردن مرطوب ساختن .
تر نهادن فرغاردن

معنی کلمه خیساندن در فرهنگستان زبان و ادب

{soaking} [شیمی] فروبردن مواد در آب یا مایع دیگر

معنی کلمه خیساندن در ویکی واژه

خیسانیدن.

جملاتی از کاربرد کلمه خیساندن

در گام نخست، مخمر آبجو از مخلوط کردن منبع نشاسته (عموماً مالت) و آب داغ تهیه می‌شود که به این مرحله خیساندن می‌گویند، در این مرحله آب داغ در مخزنی همزن با مالت له شده مخلوط می‌شود. روند خیساندن معمولاً بین ۱ الی ۲ ساعت به طول می‌انجامد.
بو دادن پسته در دمای ۹۰، ۱۲۰ و ۱۵۰ درجه سلسیوس برای ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ دقیقه باعث کاهش سطح آفلاتوکسین به اندازه ۱۷ تا ۶۳ درصد می‌شود. بعلاوه، پخت قلیایی و خیساندن ذرت برای درست کردن تورتیلا میزان آفلاتوکسین را تا ۵۲٪ کاهش می‌دهد.
ابتدا لکه‌هایی به مانند خیساندن برگ در آب و به رنگ سبز تیره یا قهوه‌ای روشن در روی برگ پدیدار می‌شود، سپس این لکه‌ها گسترش پیدا می‌کنند. در گل لکه‌هایی به رنگ سفید تا قهوه‌ای روشن بروز کرده گل خشک می‌شود. راه انتشار از طریق پیاز آلوده‌است. دمای بین ۲۰–۱۵ درجه سانتیگراد و بارش مداوم و پی در پی باران شرایط مناسب برای ابتدا به این بیماری را به وجود می‌آورد.
آب‌میوهٔ تازه از فشردن میوه و سبزیجات یا خیساندن آن بدون استفاده از حرارت یا حلال تهیه می‌شود. مثلاً آب پرتقال از عصاره پرتقال تهیه می‌شود. آب‌میوه را می‌توان در منزل از میوه و سبزیجات تازه با کمک دستگاه‌های آب‌میوه‌گیری دستی یا الکتریکی تهیه کرد.
این تکنیک از فرآیندی از آهن حل شده در سرکه به عنوان عامل تیره‌کننده استفاده می‌کند. استات آهن که در نتیجۀ واکنش تشکیل می‌شود با تانن (جوهر مازو) موجود در چوب واکنش می‌دهد و مادۀ سیاه رنگی را تشکیل می‌دهد که در بالای چوب پوسته می‌کند. از آنجایی که چوب‌های سخت دارای محتوای تانن بالاتری هستند، چوب‌های راحت‌تری برای آبنوس‌وار کردن هستند. با این حال، چوب‌های نرم را می‌توان با خیساندن آن‌ها با چای (که دارای محتوای تانن بالایی است) و سپس استفاده از محلول، آبنوس‌وار کرد.