خونتا

معنی کلمه خونتا در فرهنگستان زبان و ادب

{junta} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] گروهی کوچک از افسران نظامی که با کودتا بر کشور مسلط می شوند

معنی کلمه خونتا در دانشنامه آزاد فارسی

خونْتا (junta)
(واژه ای اسپانیایی به معنای شورا) حاکمان نظامی یک کشور، به ویژه پس از آن که ارتش ادارۀ امور را به دست گیرد، مانند ترکیه در ۱۹۸۰. برخی از نمونه های دیگر عبارت اند از آرژانتین، در دورۀ خوان پرون و جانشینانش؛ شیلی، در دورۀ اوگوستو پینوشه؛ پاراگوئه، در دورۀ آلفردو استروسنر؛ پرو، در دورۀ مانوئل اودریا؛ اوروگوئه، در دورۀ خوان بوردابری؛ و میانمار از ۱۹۸۸. خونتاها به ندرت به صورت نهادهایی جمعی باقی می مانند و در نهایت یکی از اعضا بر آن ها سلطه می یابد. این واژه در زبان اسپانیایی به معنای شورای قانون گذاری یا مجمع دیگری است که برای مقاصد سیاسی یا تصویب قوانین تشکیل جلسه می دهد. در ۱۸۰۸، خونتایی انتخاب شد تا امر دفاع از اسپانیا در برابر ناپلئون را به عهده گیرد. در زبان انگلیسی، این واژه لقبی اهانت بار برای حزبی است که در قوۀ مقننه حضور دارد، مانند خونتای ویگ در دورۀ سلطنت ویلیام سوم و ملکه آن. امروزه این واژه دربارۀ گروه قدرتی که بر کشوری حاکم است و معمولاً از راه های انقلابی به قدرت رسیده است نیز به کار می رود. این گونه گروه های قدرت معمولاً در رژیم های نظامی سر برمی آورند.

معنی کلمه خونتا در ویکی واژه

گروهی کوچک از افسران نظامی که با کودتا بر کشور مسلط می‌شوند.

جملاتی از کاربرد کلمه خونتا

بعضی اوقات برای درمان سندرم پای بی قرار باید سایر بیماری‌های مرتبط همچون کمبود آهن یا نوروپاتی محیطی رادرمان نمود. درمان کمبود آهن ممکن است با تجویز مکمل‌های آهن در ارتباط باشد. با اینحال دقت نمایید که برای دریافت آهن باید قبل از آن سطح آهن خونتان را چک کرده و با تجویز پزشک اقدام به دریافت دارو نمایید.
بوقت کودکی، ای شیرتان حرام چو خون بگاه خواجگی، ای خونتان حلال چو شیر
در سال ۱۷۷۶. م نایب‌الملک ریو د لا پلاتا شامل آرژانتین، بولیوی، پاراگوئه و اروگوئه به مرکزیت بوئنوس آیرس تحت استعمار اسپانیا تشکیل شد، تا این که در سال ۱۸۱۶ میلادی، پس از ۳۰۰ سال، با وقوع انقلاب مه و تشکیل پریمرا خونتا، بوئنوس آیرس و متعاقباً سرزمین‌های مجاور آن به نام استان‌های متحد ریو د لا پلاتا، استقلال یافت.
ز ریگ از فزون مرشما را شمار ز خونتان برم تا بخارا بخار
در سال ۱۹۸۲ میلادی، قانون تابعیت برمه بسیاری از ساکنان منطقه، به ویژه روهینگیاها را از شهروندی محروم کرد. در سال ۱۹۸۹ میلادی، خونتای نظامی برمه نام رسمی برمه را به میانمار تغییر داد. در دهه ۱۹۹۰ میلادی، حکومت نظامی نام ایالت آراکان را به ایالت راخین تغییر داد - نامی که نشان دهنده تسلط اکثریت راخین است. بسیاری از اقلیت روهینگیا به شدت با این تغییر مخالفت کردند. این منطقه شاهد درگیری بین دولت برمه، ملی گرایان راخین و شورشیان روهینگیا بوده‌است. در زمان‌های اخیر، ایالت راخین به دلیل مهاجرت پناهجویان به کشورهای همسایه به دلیل عملیات نظامی توسط تاتماداو (نیروهای مسلح میانمار) قابل توجه بوده‌است.
تا نمانم در جهان مدیونتان می‌دهم این زر به جای خونتان
جهان بر شما تنگ زندان کنم ز خونتان زمین همچو طوفان کنم
ورزش به دیابتی‌ها کمک می‌کند که از شر حمله‌های قلبی و نابینایی و آسیب‌های عصبی در امان باشند. وقتی که غذا می‌خورید سطح قند خونتان افزایش می‌یابد. هر چه بیشتر سطح خون افزایش یابد قند بیشتری به یاخته‌ها می‌چسبد. وقتی که قند به یاخته بچسبد دیگر نمی‌تواند از آن جدا شود و تبدیل به ماده‌ای زیان‌آور به نام سوربیتول می‌شود که این ماده می‌تواند باعث نابینایی و ناشنوایی و آسیب‌های مغزی و قلبی و نشانگان پاهای سوزان و … گردد.