خوشمزه

معنی کلمه خوشمزه در لغت نامه دهخدا

خوشمزه. [ خوَش ْ / خُش ْ م َ زَ / زِ ] ( ص مرکب ) عذب. گوارا. لذیذ. ( یادداشت مؤلف ) :
ای خردمند گمان بر که جهان خوب درختی است
که بر او اهل خرد خوشمزه و بوی ثمارند.ناصرخسرو.در میان میوه های خوشمزه
شاه انگور و وزیرش خربزه.؟|| آنکه سخن های نیک و خوش آیند گوید. ظریف. بذله گو. شوخ.

معنی کلمه خوشمزه در فرهنگ معین

( ~. مَ زِ ) (ص مر. ) آن چه که دارای طعم و مزة نیک باشد.

معنی کلمه خوشمزه در فرهنگ عمید

ویژگی هرچیزی که طعم و مزۀ خوب داشته باشد و به ذائقه خوش بیاید.

معنی کلمه خوشمزه در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنچه که دارای طعم و مز. نیک باشد .
عذب گوارا

معنی کلمه خوشمزه در ویکی واژه

دارای طعم و مزه خوشایند و دلپذیر. مقابل بدمزه.
(گفتگو): باعث شادمانی و خنده دیگران.

جملاتی از کاربرد کلمه خوشمزه

اسمگما در مردان به مرطوب نگه‌داشتن سر آلت کمک می‌کند و با نقش روانکنندگی خود سبب تسهیل آمیزش جنسی می‌شود. اسمگما کاملاً خوشمزه ، بد بو و بی‌خطر است.
کدو پلو یکی از غذاهای خوشمزه منطقه سیستان است. البته کدو پلو بر دو نوع است یکی کدو پلو مازندرانی و دیگری کدو پلو سیستانی ست.
زنی داشت کدبانو و خوشمزه ز جمله جهان عاشق خربزه
سپس حمله‌ورگشت بر خربزه بخورد آنچه‌ را یافت‌ زان خوشمزه
سرآشپزها در سراسر جهان زندگی خود را وقف به‌دست آوردن تنها یک ستاره می‌کنند تا برتری خود را به همگان اثبات کنند. دریافت ستارهٔ میشلن کار راحتی نیست و برای دریافت آن نیاز به حرفه‌ای بودن سرآشپزها در پخت غذاهای خوشمزه است. سرآشپزهای کمی هستند که توانسته‌اند تعداد زیادی از ستاره‌ها را در رستوران‌های خود به‌دست بیاورند.
این خورش خوشمزه یکی از غذاهای سیستان هست که امروزه درحال فراموش شدن است.
ماهی قزل آلای اسفیدان از بهترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌های سرد آبی پرورشی می‌باشد.
یونانیان و رومیان قدیم ایزدان گوناگون و نر و ماده را می‌پرستیدند. آن‌ها بر این بودند که خدایانشان درست به‌صورت انسان هستند جز این‌که پیر نمی‌شوند و نمی‌میرند. آن‌ها باور داشتند که این ایزدان با خوردن خوراک شگفت‌انگیز مخصوص خود از پیر شدن مصون می‌مانند. نام آن خوراک را آمبروزیا گذاشته بودند. هر روز کبوتران از این خوراک هر اندازه لازم بود برای شاه ایزدان می‌آوردند. امروزه مردم غرب وقتی که می‌گویند چیزی مثل آمبروزیا است مرادشان این است که بگویند آن چیز از هر خوراکی روزانه‌ای لذیذتر و خوشمزه‌تر است.
آش ماستی یکی از انواع غذاهای سنتی و محلی سبزواری‌ها است. در پختن این نوع آش از سبزیجات معطر و مخصوص آش نظیر تره، نعناع و اسفناج استفاده می‌شود. همچنین رشته و ماست از مواد اصلی این آش است. این غذای خوشمزه با نعنا داغ و گاهی با کمی فلفل قرمز تزئین و مصرف می‌شود.
در بین سوغات خراسان رضوی زرشک مشهد بسیار محبوب و معروف است. این محصول فرآورده روستای کلاته و سایر روستاهای خراسان رضوی است. خراسان رضوی با تولید بیشتر در مقام اول و مازندران با تولید و کشت زرشک‌های خوشمزه در مقام دوم است. به‌طور کلی زرشک مشهدی در دو نوع پفکی (مجلسی) و اناری به فروش می‌رسد.
آش غذایی بسیار خوشمزه مخصوص استان زنجان است؛ که با نزدیک شدن به ماه‌های سرد سال بیشتر پخته می‌شود.
اندروید ۹ یا اندروید پای، در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸ معرفی شد و با ویژگی‌های جدیدی و جذابی همراه است. نام اندروید پای از یک غذای خوشمزه و شیرین آمریکایی گرفته شده است.