خلق کردن

معنی کلمه خلق کردن در لغت نامه دهخدا

خلق کردن. [ خ َ ک َ دَ] ( مص مرکب ) ساختن. آفریدن. ( یادداشت بخط مؤلف ).
- خلق الافک ؛ ساختن دروغ. ( زمخشری ).

معنی کلمه خلق کردن در فرهنگ فارسی

ساختن آفریدن

معنی کلمه خلق کردن در ویکی واژه

creare

جملاتی از کاربرد کلمه خلق کردن

خطت را عین ظلمت خلق کردند لبت را آب حیوان آفریدند
و می فرماید: «فاعتبروا یا أولی الأبصار» یعنی: «در مخلوقات تامل کنید و از آنها عبرت بگیرید ای بینندگان» و باز فرموده است «ان فی خلق السموت و الأرض و اختلاف اللیل و النهار لآیات لاولی الأباب» یعنی «به درستی که در خلق کردن آسمان ها و زمین، علامات قدرت کامله آنها است، از برای صاحبان هوش و عقل» و در موضعی دیگر می فرماید: «الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السموات و الأرض» یعنی «آنچنان کسانی که خدا را یاد می کنند ایستاده و نشسته و خوابیده و تفکر می کنند در خلقت آسمان ها و زمین» و از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم مروی است که «تفکر، حیات دلی است که بصیرت داشته باشد» و نیز از آن حضرت روایت شده است که «تفکر در یک ساعت، بهتر است از عبادت یک ساله، و نمی رسد به مرتبه تفکر مگر کسی که خدا او را مخصوص توحید و معرفت کرده باشد» و باز از آن جناب مروی است که «بهترین عبادات، صرف نمودن فکر است در خدا و قدرت او» و مراد از «فکر در خدا»، فکر در عجائب صنایع اوست، نه در ذات مقدسش، زیرا که تفکر در ذات، ممنوع است، همچنان که مذکور خواهد شد.
ترا پاکیزه دامان خلق کردند مرا آلوده دامان آفریدند
یکی را بهر طاعت خلق کردند یکی را بهر عصیان آفریدند
همچنین سری بازی‌های فاینال فانتزی در خلق کردن ویژگی‌ها و فناوری‌های جدید در سبک نقش آفرینی تأثیر بسزایی داشته است و جزو پرنفوذترین مجموعه‌های این سبک شناخته می‌شود.
افشین قطبی، سرمربی وقت فولاد پس از تجربه بازی برابر نساجی گفت: «بازی کردن در برابر نساجی با هواداران پرشمار و مودبش برای هر تیمی دشوار است و باید بخشی از شکست خود را ناشی از حمایت هواداران نساجی از تیمشان بدانیم. وی با قدردانی از هواداران نساجی و حضورشان در هتل محل اقامت تیمش برای خوشامد گویی، افزود: چنین کاری از سوی هواداران یک تیم نادر است و از مردم مازندران و قائم‌شهر به خاطر میزبانی خوب قدردانی می‌کنم، وی گفت: هواداران نساجی با اجرای آهنگ‌هایی مختلف در ورزشگاه، یک محیط شادی را خلق کردند که لذت بخش و خاطر انگیز برای ما بود.»
الیزابت بارت براونینگ و رابرت براونینگ در اشعارشان از رابطه عاشقانه خود استفاده کردند و آثار لطیف و احساسی زیادی را خلق کردند. متیو آرنولد و جرارد مانلی هاپکینز اشعاری سرودند که مضامین آن ما بین شعر رمانتیک و شعر دوره جرج اوایل قرن بیستم، بود. آرنولد قبل از شاعران بعدی خود راجع به این مضامین صحبت به عمل آورد، در حالی که هاپکینز از قالب‌های شعر انگلیسی کهن مانند بیولف الهام گرفت. همان‌طور که گفته شد اشعار هاپکینز تا سال ۱۹۱۸ منتشر نشد.
همان‌طور که تغییرات شدید در محیط، تحولات فیزیکی در بدن انسان (به ویژه در رشد مغز انسان) و تغییرات در کنش‌های اجتماعی رخ داد، انسان‌ها از تلاش برای ایجاد پیوندها و روابط همدلانه با دیگران فراتر رفتند. همان‌طور که فرهنگ و جامعه آنها پیچیده‌تر شد، آنها شروع به استفاده از اعمال و نمادهای مختلف برای درک دنیای طبیعی و معنوی اطراف خود کردند. انسان‌ها به‌جای تلاش برای یافتن تعلق و همدلی از روابط با دیگران، خدا و ارواح را خلق کردند و تکامل دادند تا این نیاز و کاوش را برآورده کنند. کینگ استدلال کرد که «نیاز زمینی به تعلق به تخیل دینی انسان و در نتیجه به قلمرو اخروی ارتباط با خدا، خدایان و ارواح منجر شد».
ز آفریدن دیو و پری و انس و ملک ز خلق کردن وحش زمین و طیر هوا
معمار سنتی خلق کردن را منحصر به خداوند می‌دانست، برای همین سعی نمی‌کرد جلوه‌گری و خود نمایی کند و خود را یک صنعتگر سازنده می‌پنداشت. شایگان می‌گوید برای او ارزش‌ها و هنجارهایی چون حیا، محرمیت و حجاب بسی مهم‌تر از خودنمایی بود.
قسمت سوم — و بی‌شک مهمترین قسمت — مشاورت اوتنپیشتی، گفتار او درباره زندگانی و مرگ و بیهودگی جستجوی گیلگمش برای جاودانگی است. در نسخه بابلی باستان، گیلگمش سخنرانی مشابه اما بسیار کوتاهتری را از شیدوری دریافت کرد. «زندگی که در پی آنی هرگز نخواهی یافت: / هنگامی که خدایان انسان را خلق کردند، / مرگ را به انسان بخشیدند، / زندگی را برای خود نگاه داشتند». این سخنان و پند در نسخه متاخر (نسخه معیار) در گفتگوی شیدوری با گیلگمش دیده نمی‌شوند. به نظر می‌رسد که شاعر نسخه معیار می‌خواسته است خردمندی را برای نقطه اوج و برای اوتنپیشتی نگاه دارد. آنگونه که اوتنپیشتی به ما می‌گوید، توزیع زندگانی و مرگ در جمع خدایان صورت پذیرفته است. این نیز ارجاع دیگری به اساطیر تاریخ نخستین بشر است.[ز]
در تاریخ طراحی گرافیک ایران ابوالفضل عالی را به جریان گرافیک انقلاب و حوزه هنری منتسب می‌دانند. او و هنرمندان حوزه هنری در زمان جنگ ایران و عراق آثار نقاشی و گرافیک بسیاری را با موضوعات مرتبط به جنگ خلق کردند. عالی در سال ۱۳۷۶ در چهل‌ودوسالگی بر اثر سانحهٔ رانندگی در جاده سلفچگان (در راه بازگشت از اهواز) درگذشت.
یوسف جاه بدم پیشتر از خلقت جان خلق کردند تن و راه بچاهم دادند
شعر با مفاهیم نام‌گذاری آغاز می‌‌‌گردد و پایان می‌یابد. شاعر به روشنی نام‌گذاری را هم کنشی برای خلق کردن و هم توصیفی برای چیزی که خلق شده است، در نظر می‌گیرد. از نظر شاعر، نام، اگر به درستی درک شود، اهمیت آنچه را خلق شده است روشن می‌کند. تحلیل مفهومی و آواشناسانه نام‌ها به درک آنچه اسم‌گذاری شده است، می‌انجامد. برای این شاعر، نام‌ها متنی هستند که باید توسط مطلعان خوانده شوند و همان رابطه صمیمی و آشکاری را با آنچه بر آن گذاشته شده‌اند داشته باشند که این متن با رویدادهایی دارد که آنان را روایت می‌کند. در پاراگراف پایانی، شعر سنگ بنای آفرینش قلمداد می‌شود زیرا که حامل اهمیت خلقت برای بشریت بوده است.
در زمینه رمان‌نویسی نویسندگان رمانتیک برزیلی آثاری جالب خلق کردند از جمله برونته کوچک اثری پرشور و احساس است که به‌وسیله جواکیوم مانوئل د میسدو (۱۸۸۲-۱۸۲۰) تصنیف گردید. اما بهترین رمان این سبک زندگی به گروهبان پلیس اثر مانوئل آنتونیو دآلمیدا (۱۸۶۱-۱۸۳۱) را باید برشمرد.