خضره
معنی کلمه خضره در لغت نامه دهخدا

خضره

معنی کلمه خضره در لغت نامه دهخدا

خضره. [ خ َ ض ِ رَ ] ( ع اِ ) واحد خضر، یعنی یک تره سبز. || یک درخت که در آخر گرما سبز شود و بار آورد. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ) ( از لسان العرب ) ( از اقرب الموارد ).
خضره. [ خ َ ض ِ رَ ] ( اِخ ) علم است خیبررا: گذشت آن حضرت ( ص ) بزمینی که آنرا عثره یا عفره یا عذره گفتندی پس نامید آنرا خضره. ( منتهی الارب ).
خضره.[ خ َ ض ِ رَ ] ( اِخ ) نام زمین متعلق به محارب در نجدو گویند: از اعمال مدینه است. ( از معجم البلدان ).
خضره. [ خ ِ رَ ] ( اِخ ) نام یکی از صحابیان است که در خدمت پیغمبر احترام بسیار داشت. ( از قاموس الاعلام ترکی ج 3 ).

معنی کلمه خضره در فرهنگ فارسی

نام یکی از صحابیان است که در خدمت پیغمبر احترام بسیار داشت .

معنی کلمه خضره در دانشنامه عمومی

خضره ( به عربی: خضرة ) یک شهرداری در الجزایر است که در ناحیه عشعاشه واقع شده است. خضره ۸۰ کیلومتر مربع مساحت و ۱۴٬۰۴۵ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه خضره در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه خضره

در بیابان غمت بس خضرها سرگشته‌اند وادی حیرت همانا این بیابان است و بس
ای ساقی عاشقان، می ناب کجاست؟ ای خضره ره سوختگان، آب کجاست؟
منه تصفر خضره الاوراق منه تخضر اغصن الاشجار
قوله: هُوَ الَّذِی یُصَوِّرُکُمْ فِی الْأَرْحامِ کَیْفَ یَشاءُ الایه... جای دیگر گفت بلفظ ماضی: هو الذی یصورکم فاحسن صورکم آنچه ماضی است بر سبیل تقدیر است و فعل خدای عزّ و جلّ لا محاله بودنی است. و از روی حکم چنانست که از آن پرداختند چنان که گفت: أتی أمر اللَّه. أمّا آنچه بر لفظ مستقبل گفت: یُصَوِّرُکُمْ فِی الْأَرْحامِ این بر حسب حال مخلوقان است، چنان که بعزّت خود جلّ جلاله، حالا فحالا اظهار می‌کند فعل خود، و می‌آفریند، و از آن خبر میدهد که: یُصَوِّرُکُمْ فِی الْأَرْحامِ کَیْفَ یَشاءُ گفت: او خداوندی است دارنده، و نگارنده، هم مصور و هم مدبّر، خلق را مصور است و عالم را مدبّر و درست است از مصطفی (ص) که گفت: «إذا أراد اللَّه عزّ و جلّ خلق عبد فجامع الرّجل المرأة طار ماؤه فی کلّ عرق و عضو، فاذا کان یوم السابع جمعه اللَّه تعالی ثمّ أخضره کل عرق له فی ایّ صورة ما شاء رکبه».
خضرهای سبزه سرگردان در اطراف چمن روز و شب در انتظار آب حیوان تواند
شاه ازین مقدمات موافق و کلمات رایق به قرار باز آمد و اضطراب او تسکین یافت و فرمود که :الماضی لا یذکر باید که از عهده این وعده بیرون آیی و اقاویل انصاف از اباطیل خلاف صیانت کنی چه بزرگان گفته اند: خلاف الوعد کشجره الخلاف له رواء«و» خضره و طراوه و نضرع و ماله زهر و لا ثمر.