خشایارشاه

معنی کلمه خشایارشاه در ویکی واژه

خشایارشا
ولیعهد داریوش‌بزرگ که جانشین او گشت و تا اراضی شرق اروپا کشورگشایی نمود. در قدیم اسم آماده و رایج برای تازه متولد شده وجود نداشت، تمام اسم‌های کهن نوعی صفت بوده که بر اثر فعلی که از کسی برمی‌خواست و برجسته و نادر بود لقب او می‌شد. خشایار نیز از این قاعده مستثنا نبوده، ظاهرا صاحب اسم یا لقب کسی بوده که همه کارها توسط او، به خیر و خوشی خاتمه می‌یافت.[۱]
↑ خشایارشا شاهزاده و پهلوانی بنام بوده ولی در شاهنامه مفقود است. اگر او با اسفندیار قیاس گردد و این قیاس درست است پس داریوش‌بزرگ همان گشتاسپ است، ولی هم شاهنامه و هم سایر منابع کهن گشتاسپ را پدر داریوش معرفی می‌کنند؛ بدین منوال اگر ویشتاسپه همان گشتاسپ باشد و داریوش‌بزرگ همان اسفندیار پس باید بهمن اسفندیار مترداف خشایارشا باشد، ولی بهمن‌اسفندیار نقش ضعیف و ضد دین در شاهنامه دارد که قابل مقایسه با خشایارشا تاریخی نیست.

جملاتی از کاربرد کلمه خشایارشاه

فرستاد اینجا خشایارشاه که آرد بهمراه مه مهر ماه
پس آنگه بیامد چو در بارگاه که شادان بدیدش خشایارشاه
خشایارشا با دختری از یهود به نام استر، که خواهرزاده یکی از درباریان یعنی مردخای بود، ازدواج کرد (دختر عموی او استر نام داشت). به این ترتیب یهودیان در دربار خشایارشاه نفوذ زیادی پیدا کردند. در این بین، شخصی به نام‌هامان که او نیز از درباریان با نفوذ و پرقدرت بود، نسبت به نفوذ روزافزون یهودیان بیمناک بود و از این رو فرمان قتل مردخای را از خشایارشا گرفت.
آبشارهای شوشتر به عنوان نخستین تأسیسات صنعت آب و صنایع جانبی جهان در زمان ساسانیان، که مجموعهٔ تاریخی - فرهنگی آبشارهای شوشتر در یونسکو ثبت جهانی شده‌است و آبشار گنج‌نامه همدان در کنار کتیبه‌های تاریخی خشایارشاه، نشانگر اوج شکوه و عظمت ایران باستان است.