خرازان

خرازان

معنی کلمه خرازان در لغت نامه دهخدا

خرازان. [ خ َ ] ( اِخ )نام دیهی است از دیه های وزواه. ( تاریخ قم ص 139 ).
خرازان. [ خ َ ] ( اِخ ) دهی است جزء دهستان تفرش بخش طرخوران شهرستان اراک. واقع در 9هزارگزی شمال خاوری طرخوران و 9هزارگزی راه مالرو عمومی. این ناحیه کوهستانی و سردسیر و دارای 375 تن سکنه فارسی زبان است. آب آن از قنات و محصولاتش : غلات ، گردو، بادام و بنشن است. اهالی بکشاورزی و گله داری گذران می کنند و راه آن مالرو است. عده ای از آنجا جهت تأمین معاش برای کارگری بطهران می روند. مزارع مکان و روازک جزء این ده منظور شده است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 2 ).

معنی کلمه خرازان در دانشنامه عمومی

خّرازان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تفرش در استان مرکزی ایران است.
در لغتنامه دهخدا آمده است: خرازان دهی است جزء دهستان تفرش بخش طرخوران شهرستان اراک. واقع در ۹هزارگزی شمال خاوری طرخوران و ۹هزارگزی راه مالرو عمومی. این ناحیه کوهستانی و سردسیر و دارای ۳۷۵ تن سکنهٔ فارسی زبان است. آب آن از قنات و محصولاتش: غلات، گردو، بادام و بنشن است. اهالی بکشاورزی و گله داری گذران می کنند و راه آن مالرو است. عده ای از آنجا جهت تأمین معاش برای کارگری بطهران می روند. مزارع مکان و روازک جزء این ده منظور شده است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۲ )
این روستا در دهستان خرازان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۷ نفر ( ۲۴خانوار ) بوده است.

معنی کلمه خرازان در ویکی واژه

روستایی در شمال شهرستان تفرش و از توابع این شهر

جملاتی از کاربرد کلمه خرازان

روستای ابره در در بخش مرکزی شهرستان تفرش قرار دارد این روستا پس از خرازان و در مسیر خانک قرار گرفته‌است.
برای آنکه خرازان گه خرز کنند از سبلت روباه درزن
این روستا در دهستان خرازان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن 500 نفر (200خانوار) بوده‌است.
یعنی ازان میخرازان می خراش آن بستان این بفشان زود باش