خدمات مرجع

معنی کلمه خدمات مرجع در فرهنگستان زبان و ادب

{reference services} [علوم کتابداری و اطلاع رسانی] شاخه ای از خدمات کتابخانه که در جست وجو و به دست آوردن اطلاعات به کاربران کمک می کند متـ . کار مرجع reference work

معنی کلمه خدمات مرجع در ویکی واژه

شاخه‏ای از خدمات کتابخانه که در جست‏وجو و به دست آوردن اطلاعات به کاربران کمک می‏کند

جملاتی از کاربرد کلمه خدمات مرجع

تعیین اینکه سوابق چه ارزش پایداری دارند می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. بایگانی کنندگان همچنین باید پیشینه‌هایی را انتخاب کنند که هزینه‌های ذخیره‌سازی و نگهداری، به علاوه هزینه‌های نیروی انسانی، توضیحات و خدمات مرجع را توجیه کند. این تئوری و کار علمی که زیر آداب بایگانی گرفته‌است، علم بایگانی نامیده می‌شود.
افشار دورهٔ دبستان و دبیرستان را در اصفهان گذراند و در رشتهٔ ادبی در سال ۱۳۴۹ دیپلم گرفت. سپس دورهٔ لیسانس علوم سیاسی را در دانشگاه تهران طی کرد و بعد از آن مدتی به کتابفروشی پرداخت. سپس وارد دورهٔ فوق‌لیسانس کتابداری در دانشگاه تهران شد و پس از پایان این دوره، در آزمون دکتری اعزام دانشجو به خارج در رشته کتابداری پذیرفته شد؛ دکتری کتابداری را در دانشگاه نیو ساوث ویلز به پایان رساند و مدتی در شعبهٔ اصلی کتابخانهٔ عمومی محلهٔ بنکستاون در حومهٔ سیدنی به ارائهٔ خدمات مرجع پرداخت. در سال ۱۳۸۱ به ایران بازگشت و از آن پس در دانشگاه اصفهان مشغول تحقیق و تدریس است.
وظایف بایگانی شامل به دست آوردن و ارزیابی مجموعه‌های جدید، ترتیب و توصیف سوابق، ارائه خدمات مرجع و حفظ مواد می‌باشد. در ترتیب سوابق، بایگانی کنندگان دو اصل مهم را به کار می‌گیرند: ترتیب و منشأ.