ختنه کردن

معنی کلمه ختنه کردن در لغت نامه دهخدا

ختنه کردن. [ خ َ ن َ / ن ِک َ دَ ] ( مص مرکب ) بریدن. قطع کردن. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || بریدن سر غلاف نره. اِعذار. ( تاج المصادر بیهقی ) ( از منتهی الارب ) عُذر. اِعباش. ( از منتهی الارب ) ( تاج المصادر بیهقی ). ختان. اختان. ( تاج المصادر بیهقی ). سنت گرفتن. تطهیرکردن : نهم شعبان چند تن را از امیران و فرزندان ختنه کردند و دعوتی بزرگ ساختند و کار با تکلیف کرده.( تاریخ بیهقی ). || بریدن ختن زن. قور. اختفاض. ( از منتهی الارب ) خفاض. ( تاج المصادر بیهقی ).

معنی کلمه ختنه کردن در فرهنگ فارسی

بریدن قطع کردن .

معنی کلمه ختنه کردن در ویکی واژه

circoncisione
پربریدن

جملاتی از کاربرد کلمه ختنه کردن

اختلافست میان علما که آن سخنان و فرمان حق چه بود و چند بود که رب العالمین ابراهیم را بآن بیازمود، ابن عباس گفت بروایت طاوس ازو که: اللَّه تعالی فرمان داد وی را بده چیز از تطهیر و تأدیب، پنج در تن و پنج در سر، اما آن پنج که در سرست: آب در دهن کردن و در بینی کردن و مسواک کردن و شارب گرفتن و موی سر بدو شاخ کردن، و آن پنج که در تن است: ختنه کردن و ناخن بریدن و موی زیر دست کندن و زیر ازار ستردن و بآب استنجا کردن. و گفته‌اند که پنجم آب دراز ارزدن است. و خدای عز و جل امّت مصطفی را باین آداب و سنن فرمود و گفت «فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهِیمَ حَنِیفاً پس کیش ابراهیم روید و سنت وی بجای آرید. و مصطفی آن را تقریر کرد و گفت: «الفطرة عشرة المضمضة و الاستنشاق و السّواک و قصّ الشارب و تقلیم الاظفار و غسل البراجم یعنی وسط الاصابع، و نتف الإبط و الانتضاح بالماء و الختان و الاستحداد قال سعید بن المسیّب اختتن ابراهیم بعد مائة و عشرین سنة بالقدوم و هی قریة بالشام، ثمّ عاش بعد ذلک ثمانین سنة. قال و کان ابراهیم اوّل من اضاف الضّیف، و اوّل من اختتن، و اوّل من قصّ الشارب، و اوّل من قلّم الظّفر، و اوّل من استحد، و اول من رأی الشیب، فقال یا ربّ ما هذا قیل له هذا وقار قال یا ربّ زدنی وقارا.
نوع سوم آن که در دل شادی باشد و خواهد که آن زیادت کند به سماع. و این نیز مباح بود چون شادی به چیزی باشد که روا باشد که بر آن شاد شود، چنان که در عروسی و ولیمه و عقیقه و وقت آمدن فرزند و وقت ختنه کردن و باز رسیدن از سفر. چنان که رسول (ص) به مدینه رسید. پیشباز شدند و دف می زدند و شادی می کردند و شعر می گفتند که:
هفتم: ختنه کردن است مرد و زن را.
روتشتاین در زمینه یهودستیزی در جامعه سوئد و در کشورهای مختلف مقاله‌های زیادی می‌نویسد. او در سال ۲۰۱۳ برای اعتراض به ممنوع شدن کشتن حیوانها به صورت کوشر و ختنه کردن پسران در کشور سوئد درخواست پناهندگی کرد. او همچنین در مورد افزایش یهودستیزی در اثر مهاجرت مسلمانان به سوئد مطالب زیادی نوشته‌است و در سخنرانی در همین زمینه ابراز کرده‌است که از تمامی مسلمانان می‌ترسد.
عطای او بود چون ختنه کردن که اندر عمر خود یکبار باشد
بعد از اینکه حاخام یدیدیا شوفط از ایران به آمریکا رفت حاخام اوریئل داویدی رهبر جامعه یهودیان ایران شد و این سمت را تا سال ۱۹۹۴ حفظ کرد. او هر هفته در کنیسه دروازه دولت به سخنرانی می‌پرداخت و همچنین در مراسمهای ازدواج به عنوان عاقد شرکت می‌کرد. وی همچنین مسئول ختنه کردن کودکان (موهل) نیز بود.