خاکستر آتشفشانی

خاکستر آتشفشانی

معنی کلمه خاکستر آتشفشانی در فرهنگستان زبان و ادب

خاکستر آتشفشانی
{volcanic ash} [زمین شناسی] مادۀ ریزدانه و جامد خارج شده از آتشفشان

معنی کلمه خاکستر آتشفشانی در دانشنامه عمومی

خاکستر آتشفشانی. خاکستر آتشفشانی ( انگلیسی: Volcanic ash ) به ذرات ساییده شده سنگ، کانی و شیشه آتشفشانی گفته می شود که در هنگام فوران آتشفشان پدید می آید و قطر ذرات آن کمتر از ۲ میلی متر است. اصطلاح خاکستر آتشفشانی اغلب با بی دقتی برای اشاره به همه ذرات تولید شده در زمان فوران آتشفشان که قطر آن ها از ۲ میلی متر بیشتر است نیز به کار می رود، در حالی که اصطلاح درست برای این ذرات آذرآوار است. خاکستر آتشفشانی در خلال فوران آتشفشانی انفجاری و هنگامی که گازهای محلول در ماگما در جو زمین پراکنده می شوند، شکل می گیرد. نیروی حاصل از آزاد شدن گازها باعث شکسته شدن ماگما شده و آن را به شکل ذرات سنگ و شیشه آتشفشانی به سوی جو زمین می راند. همچنین خاکستر آتشفشانی در هنگام فوران آب ماگمایی که ماگما در کنار آب قرار و تبدیل ناگهانی آب به بخار باعث متلاشی شدن ماگما می شود نیز پدید می آید.
خاکستر آتشفشانی توسط باد تا هزاران کیلومتر نیز جابه جا می شود و به دلیل این جابه جایی گسترده، اثرات بسیاری بر جوامع انسانی، سلامت انسان ها و جانوران، اختلال در ترابری هوایی، اختلال در زیرساخت های اساسی ( سامانه های تولید برق، ارتباطات، شبکه های آب و فاضلاب، حمل و نقل ) ، کشاورزی و… دارد.

معنی کلمه خاکستر آتشفشانی در ویکی واژه

مادۀ ریزدانه و جامد خارج‌‏شده از آتشفشان.

جملاتی از کاربرد کلمه خاکستر آتشفشانی

آتشفشان‌شناس یا آتشفشان‌پژوه یک زمین‌شناس است که به پژوهش در زمینه‌های مرتبط با فرایندهای درگیر در تشکیل و فوران‌های آتشفشانها و نیز فوران‌های گذشتهٔ آن‌ها در زمینه آتشفشان‌شناسی می‌پردازد. آتشفشان‌شناسان برای دیدن فوران‌های آتشفشانی، گردآوری محصولات فورانی از جمله آذرآوار (همچون خاکستر آتشفشانی یا سنگ پا), سنگ و نمونه‌های گدازه‌ای مرتباً به بازدید از آتشفشان‌ها و به ویژه آتشفشان‌های فعال می‌پردازند.
آنومالی نرمان یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر جبال بارز استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس گرانیت، توف، آگلومرا، توف داسیتی، خاکستر آتشفشانی است در این اندیس، پاراژنز‌های پیریت، مالاکیت، منیتیت، گالن، باریت، کرومیت، بروکیت یافت می‌شوند.
یک آتشفشان‌شناس یک زمین‌شناس است که به پژوهش در زمینه‌های مرتبط با فرآیندهای درگیر در تشکیل و فوران‌های آتشفشانها و نیز فوران‌های گذشتهٔ آن‌ها در زمینه آتشفشان‌شناسی می‌پردازد. آتشفشان‌شناسان برای دیدن فوران‌های آتشفشانی، گردآوری محصولات فورانی از جمله آذرآوار (همچون خاکستر آتشفشانی یا سنگ پا), سنگ و نمونه‌های گدازه‌ای مرتباً به بازدید از آتشفشان‌ها و به ویژه آتشفشان‌های فعال می‌پردازند.
ابرهای سینه‌ای معمولاً از پایه ابرهای کومولونیمبوس (کومه‌ای بارا) امتداد پیدا می‌کنند، اما ممکن است در زیر ابرهای آلتوکومولوس (فرازکومه‌ای)، آلتواستراتوس (فرازپوشنی)، استراتوکومولوس (پوشن‌کومه‌ای) و سیروس (پَرسا) و ابرهای خاکستر آتشفشانی نیز تشکیل شود.
در روز ۲۹ ژوئیهٔ ۱۹۶۸ آرنال پس از ۴۰۰ سال ناگهان فوران کرد و منطقه‌ای به مساحت بیش از ۱۵ کیلومتر مربع را در زیر سنگ، گدازه و خاکستر آتشفشانی مدفون ساخت. شدت این فوران به حدی بود که سه دهکدهٔ کوچک نابود و ۸۷ نفر کشته شدند. همچنین چراگاه‌های اطراف آتشفشان تخریب و گله‌داران مجبور به کشتن تقریباً ۱۰۰٬۰۰۰ رأس دام شدند.
آلودگی ناشی از فلوراید طبیعی در آب‌های زیرزمینی با توجه به استفاده عمیق‌تر از آب‌های زیرزمینی، نگرانی رو به رشدی دارد، زیرا «بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در معرض خطر استفاده از آب آشامیدنی آلوده با غلظت‌های بالا» می‌باشند. هنگامی که سختی آب کم است، فلوراید می‌تواند از سنگهای آتشفشانی اسیدی آزاد شود و خاکستر آتشفشانی پراکنده شود. مقادیر بالای فلوراید در آب‌های زیرزمینی یک مشکل جدی در پمپای آرژانتین، شیلی، مکزیک، هند، پاکستان، ریفت آفریقای شرقی و برخی جزایر آتشفشانی (تنریفه)است.