خانه بهداشت

معنی کلمه خانه بهداشت در ویکی واژه

واحد ارائه‌کنندۀ خدمات مراقبت اولیۀ سلامت مستقر در روستا.

جملاتی از کاربرد کلمه خانه بهداشت

معدن فلورین واقع شده در اراء مهمترین وجه و شاخص آن بوده و همچنین این روستا مجهز به برق، تلفن با آنتن بی سیم، آب لوله کشی (سهمیه بندی) می‌باشد. دبستان و مدرسه راهنمایی، خانه بهداشت، حمام عمومی، شعبه توزیع نفت، شرکت تعاونی، تکیه، دو حسینیه، مسجد، دو باب مغازه، آژانس مسافر بری عمومی، سرویس حمل و نقل مسافربری عمومی به شهر ساری نیز از دیگر امکانات روستا می‌باشند.
از امکانات بهداشتی و درمانی این روستا میتوان خانه بهداشت واقع در آن را نام برد.
معدن فلورین واقع شده در اراء مهمترین وجه و شاخص آن بوده و همچنین این روستا مجهز به برق، تلفن با آنتن بی سیم، آب لوله کشی ( سهمیه بندی) می‌باشد. دبستان و مدرسه راهنمایی، خانه بهداشت، حمام عمومی، شعبه توزیع نفت، شرکت تعاونی، تکیه، دو باب حسینیه، مسجد، دو باب مغازه، آژانس مسافر بری عمومی، سرویس حمل و نقل مسافربری عمومی به شهر ساری نیز از دیگر امکانات روستا می‌باشند.
پارکینگ، سرویس بهداشتی، سکوی استراحت مسافران، پلاژ، چادر اسکان، بازارچه محلی، تلفن، آب، برق، خانه بهداشت و پاسگاه انتظامی در نزدیکی آبشار وجود دارد.
امکانات این روستا شامل :آب لوله کشی،برق،مخابرات،خانه بهداشت،مدرسه ابتدائی و راهنمائی،مسجد و حسینیه می‌باشد.
عده‌ای معتقدند سپردن مسئولیت آموزش دانشجویان رشته‌های پزشکی به وزارتخانه بهداشت در ایران خطای تاریخی بوده‌است. چراکه هر کجا که کارفرما، پیمانکار، بهره‌بردار و ناظر یکی باشد، فساد و رانت در آنجا به وجود می‌آید. این گروه معتقدند رشته پزشکی و دیگر رشته‌های مرتبط در این حوزه را، باید همچون تجربه دیگر کشورهای جهان، وزارت علوم آموزش دهد و پس از آنکه دکتر و پرستار و غیره تربیت شد، وزارت بهداشت می‌تواند آن‌ها را جذب کند.
در این روستا ۲۵۰ دانش آموز در دو مقطع دبستان و راهنمایی تحصیل می‌کنند. آسماری دارای یک خانه بهداشت است.
این روستا در دهستان آرندان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۵۷۰ نفر (۳۵۹خانوار) بوده‌است. اما در سرشماری‌های دهه نود بالغ بر ۳۵۰۰ نفر جمعیت آن برآورد شده‌است. با این اوصاف روستای آرندان دارای مهاجرت معکوس بوده و به دلیل نزدیکی به شهر سنندج و انواع امکانات از قبیل خانه بهداشت، اینترنت پر سرعت، سیستم گاز رسانی محله به محله، سیستم هادی روستایی و استانداردسازی کوچه‌های داخل روستا و … روز به روز جمعیت آن در حال رشد است. نکته مهم در مورد این روستا این است که تمامی ساکنین آن اصالتاً اهل خود روستا بوده و غیره در آن زندگی نمی‌کند.
روستا دارای دبستان و خانه بهداشت و کتابخانه‌ای بنام بوستان معرفت می‌باشد.