خالدار

معنی کلمه خالدار در لغت نامه دهخدا

خالدار. ( نف مرکب ) آنکه خال دارد. صاحب خال. مرقش. اشیم. منقط :
ز لعل خالدار گلرخان بیدل مباش ایمن
بلای جان بود با هم چو آمیزد می و افیون.بیدل ( از آنندراج ).

معنی کلمه خالدار در فرهنگ عمید

دارای خال.

جملاتی از کاربرد کلمه خالدار

در چدن خاکستری کربن و سیلیسیوم هر دو گرافیت زا هستند و بنابراین با افزایش درصد این عناصر تشکیل چدن خاکستری نسبت به تشکیل چدن سفید ارجحیت می‌یابد (شکل زیر). اگر مقادیر کربن و سیلیسیوم به کمتر از حد بحرانی کاهش یابد چدن سفید تشکیل می*شود. چدن خالدار که مخلوطی از چدن سفید و خاکستری است را می‌توان به عنوان ساختار واسطه‌ای ایجاد کرد.
آکوبا ژاپنی، معمولاً به نام لورل خالدار، لورل ژاپنی، یا گیاه گرد طلا (ایالات متحده)، درختچه‌ای است ۱ تا ۵ متر بلندی بومی خاک‌های غنی جنگلی و دره‌های مرطوب، بیشه‌ها، کنار نهرها و نزدیک سنگ‌های مرطوب سایه‌دار در چین، کره و ژاپن.
نقش داغ عیب باشد لوحهای ساده را قیمتش نازل شود الماس چون شد خالدار
آرمور کینگ مربی کینگ در تکن است. بسیاری اوقات آرمور کینگ و کینگ، با هم رقیب بودند ولی در نهایت، آن‌ها دوستان بسیار نزدیک شدند. آرمور کینگ بعدها توسط کریگ ماردوک کشته شد، اما یک شخص ناشناس به جای او وارد این سری شده‌است. بعدها آشکار شد او برادر کوچکتر اولین آرمور کینگ است که برای گرفتن انتقام از او وارد مسابقات مشت آهنین شده‌است. آرمور کینگ هم مانند کینگ، با صدای رسا صحبت نمی‌کند و مانند پلنگ خالدار آمریکایی (جاگوار)، غرغر می‌کند. با این حال حرف‌های هیچ‌یک از آرمور کینگ‌ها، ترجمه نشده‌است.
این پرنده خط بالی ندارد. پرهای پشت آن در تابستان دارای خال‌های نخودی مایل به سفیدی می‌شود که البته از خال‌های آبچلیک خالدار کمتر است، مگر آنکه پرنده نابالغ باشد که دراین‌صورت تعداد خال‌هایش بیشتر خواهد بود. این خال‌ها در زمستان چندان واضح نیستند.
نام او، بی‌بی تمیز خالدار در نمازش، بود رغبت بیشمار
بدین سان که از هر دو مصرع زنند بهم خالداران دم از اقتران
درد اگر بر دل شب هجران چنین زورآورد ساق عرش از آه من صائب شود خلخالدار
آبچلیک پاسبز خالدار در شرق روسیه در امتداد سواحل جنوب غربی و شمالی دریای اوخوتسک و در جزیره ساخالین زیست می‌کند. دامنه عدم تولید آن کاملاً درک نشده است، اما تعداد قابل توجهی در کره جنوبی، سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ (چین) و تایوان به صورت گذرگاه ثبت شده است و در زمستان در بنگلادش، تایلند، کامبوج، ویتنام و شبه جزیره مالزی ثبت شده است. همچنین در ژاپن، کره شمالی، هندوستان نیز در گذر یا زمستان ثبت شده است، سریلانکا، میانمار (که شاید اثبات شود بخش مهمی از دامنه زمستانی آن است)، سنگاپور، فیلیپین و اندونزی. سوابق تأیید نشده‌ای از نپال و گوام (به الایت متحده) وجود دارد. احتمالاً ۵۰۰–۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد.
نیست ممکن سوز دل در پرده پنهان داشتن می تراود شکوه خونین از لب تبخالدار
‫کبکانِ خالدار زری کرده جای خواب‬ ‫اوْردا دوْشَر چیل کهلیگین فره سی‬
آکیرا توریاما در شهر ناگویا، مرکز استان آیچی ژاپن زاده شد. او گفته بود که زمانی که در مدرسه ابتدایی بود، همه همکلاسی‌هایش به دلیل عدم برخورداری از انواع مختلف سرگرمی، به کپی و ترسیم مانگا و انیمه می‌پرداختند.وی بر این عقیده بود که نقاشی از دوستانش، باعث پیشرفت و جلو افتادن او نسبت به بقیه همکلاسی‌هایش شد و پس از کسب جایزه در استودیوی هنری محلی برای تصویری از صد و یک سگ خالدار به این نتیجه رسید که هنر سرگرم‌کننده است.
پس از آن حضور ناموفقی در فیلم سعید مطلبی به نام پلنگ در شب داشت و بعد از آن هم در فیلم بابا خالدار ساختهٔ مسعود اسدالهی همراه ایرن و مسعود اسدالهی و همایون بازی کرد. احمد نجیب‌زاده آرام را برای بازی در نقش پری در فیلم آلوده انتخاب کرد.
مطالعات اخیر نشان داده‌است که حتی در مواردی که سیلیکون و فسفر به صورت مستقل در حدود مطلوب حفظ شده‌اند، نوعاً دارای نمای ظاهری خالداری یا خاکستری تیره است.
داغ ها در سینه روشندلان از دست اوست کرده روی خالدارش لاله زار آئینه را
گر ز نبضم سوخت انگشت طبیبان دور نیست شد لب بام از تب سوزان من تبخالدار
در بیابان جنون از حلقه زنجیر من هر کجا وحشی غزالی بود،شد خلخالدار