حواس‌پرتی
معنی کلمه حواس‌پرتی در فرهنگ فارسی

حواس‌پرتی

معنی کلمه حواس‌پرتی در فرهنگ فارسی

پریشان خاطری پریشان حواسی .

معنی کلمه حواس‌پرتی در فرهنگستان زبان و ادب

{distractibility} [روان شناسی] حالتی که در آن با کوچک ترین محرک توجه فرد از موضوع منحرف می شود

معنی کلمه حواس‌پرتی در دانشنامه عمومی

حواس پرتی ( به انگلیسی: distractibility ) ناتوانی برای تمرکز توجه است؛ بیمار تکالیف محول را انجام نمی دهد ، اما به پدیده های غیرمرتبط در محیط توجه نشان می دهد.
حواس پرتی (فیلم). حواس پرتی ( به فرانسوی: Les distractions ) یک فیلم سینمایی فرانسوی محصول سال ۱۹۶۰ با بازی ژان - پل بلموندو و به کارگردانی ژاک دوپونت است.
این فیلم در فرانسه به تعداد ۹۵۵٬۰۳۷ فروش بلیت داشته است.
حواس پرتی (فیلم ۲۰۰۸). حواس پرتی ( به انگلیسی: The Wackness ) فیلمی محصول سال ۲۰۰۸ و به کارگردانی جاناتان لوین است. در این فیلم بازیگرانی همچون بن کینگزلی، جاش پک، فامکه یانسن، اولیویا ترلبی، مری کیت اولسن، متد من، دیوید وال، جین آدامز، تالیا بالسام و آرون یو ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه حواس‌پرتی در فرهنگستان زبان و ادب

معنی کلمه حواس‌پرتی در ویکی واژه

حالتی که در آن با کوچک‌ترین محرک توجه فرد از موضوع منحرف می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه حواس‌پرتی

ادیسون در سن ۱۲ سالگی دچار مشکلات شنوایی شد. علت ناشنوایی وی به دلیل بروز تب قرمز در دوران کودکی و عفونت‌های مکرر گوش میانی درمان نشده گزارش شده‌است. وی متعاقباً داستانهای ساختگی دربارهٔ علت ناشنوایی خود اختراع کرد. از آنجا که گوش او کاملاً ناشنوا بود و صدای دیگران را به سختی می‌شنوید، ادعا می‌شود که ادیسون با چسباندن دندان‌های خود به داخل چوب به یک پخش کننده موسیقی یا پیانو گوش می‌دهد تا امواج صوتی در جمجمه او جذب شود. هر چه بزرگتر می‌شد، ادیسون معتقد بود که کم شنوایی باعث جلوگیری از حواس‌پرتی و سبب ایجاد تمرکز روی کار می‌شود. مورخان مدرن و متخصصان پزشکی اظهار داشته‌اند که وی ممکن است اختلال کم‌توجهی - بیش‌فعالی داشته باشد.
سازمان دادن به وظایف و عدم تمرکز و حواس‌پرتی نیز ممکن است در این بیماران دیده شود.
اثرات جانبی احتمالی آزیترومایسین عبارت‌اند از اسهال، دردهای شکمی، تهوع، استفراغ، زخم‌های دهانی یا زبان، خارش یا ترشح واژن، پلاک‌های سفید در دندان یا روی زبان، تب، خواب‌های پریشان، بی‌اشتهایی، افسردگی، حواس‌پرتی، درد مفصلی (آرترالژی) یا بثورات جلدی و نشانگان استیونز–جانسون.
افزایش حواس‌پرتی، مشکلات در شکل‌گیری مجموعه و حفظ و تغییر مجموعه‌های توجهی، اختلالات در عملکردهای اجرایی مانند برنامه‌ریزی خود هدایت‌شده، حل مسئله و حافظه کاری گزارش شده‌است. به‌طور خاص، افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در زمینه‌های زیر دچار اختلال می‌شوند:
توجه و تمرکز برای افراد مبتلا به سندرم تورت فرایند دشواری است. افراد مبتلا به این اختلال به راحتی حواسشان پرت می‌شود و ممکن است بسیار تکانشی عمل کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که محیطی آرام با حواس‌پرتی کم برای محیط آموزشی مناسب داشته باشید. تمرکز به ویژه برای کسانی که مبتلا به سندرم تورت همراه با اختلالات دیگر مانند اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی یا اختلال وسواسی-جبری هستند دشوار است، تمرکز را بسیار دشوار می‌کند. همچنین، این افراد گاهی کلمات یا عبارات را به‌طور مداوم یا بلافاصله پس از یادگیری یا پس از یک دوره زمانی تأخیری تکرار می‌کنند.
رفتار: نابالیدگی رفتاری، حواس‌پرتی، عزت نفس پایین، احساسات افراتی و نامتعارف، ناآرامی و بی‌قراری.
این خانه در ساحل خوش‌منظرهٔ دریاچه توسولا در یارونپا، در ۳۸ کیلومتری شمالِ هلسینکی پایتخت فنلاند واقع شده‌است و طراح آن، معمار برجستهٔ فنلاندی لارش سونک بود. ژان سیبلیوس از سونک خواسته بود که اتاق پذیرایی را به گونه‌ای طراحی کند که هم منظرهٔ رو به دریاچه داشته باشد و هم منظرهٔ رو به باغ و سرسبزی. در این خانه لوله‌کشی آب تا پس از مرگ سیبلیوس انجام نشد، چرا که سیبلیوس هیچگونه صدایی را که هنگام آهنگسازی، موجب حواس‌پرتی‌اش شود نمی‌خواست.
تعدادی از خدایان سعی می‌کنند در برابر قدرت‌های سرنوشت مداخله کنند، حتی اگر می‌دانند که نتیجه نهایی چه خواهد بود. مداخلات در واقع فقط حواس‌پرتی و به تعویق انداختن امری اجتناب‌ناپذیر است.
یکی از نقدهایی که همیشه بر تبلیغات می‌شود، وجود بسیار زیاد آنها است. برای مثال ادعا شده که بیلبوردها و بنرها باعث حواس‌پرتی راننده‌ها شده، سلیقه عمومی مردم را فاسد می‌کند، باعث افزایش مصرف گرایی بی هدف و اسراف شده و زمین را به هم ریخته‌است. به همین دلیل با افزایش کاربران موبایل و دستگاه‌های دیجیتال امروزه این تبلیغات بیشتر به سمت شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های موبایل رفته‌است. وندالیسم (بیماری تخریب اموال عمومی)، در رابطه با دیوارنویسی به این شکل تعریف می‌شود: نوشتن جملات یا علایم توهین آمیز، نامناسب و پیام‌های بی‌معنی بر روی دیوار، بدون اجازه صاحب ملک. دیوارنویسی علاوه بر افزایش درهم ریختگی، باعث انحراف نگاه نیز می‌شود.