حرکت چرخشی

معنی کلمه حرکت چرخشی در فرهنگستان زبان و ادب

{rotational motion} [فیزیک] حرکت سامانه ای از ذرات حول یک محور ثابت در فضا به طوری که هر ذره در مسیری دایره ای حرکت می کند

معنی کلمه حرکت چرخشی در ویکی واژه

حرکت سامانه‌ای از ذرات حول یک محور ثابت در فضا به‌طوری‌که هر ذره در مسیری دایره‌ای حرکت می‌کند.

جملاتی از کاربرد کلمه حرکت چرخشی

در اوایل دههٔ ۱۹۶۰ میلادی کاوشگر ماژلان را به سوی زهره نشانه‌روی کردند که سیگنال‌های آن از ابرهای این سیاره عبور کرده و پس از برخورد با سطح جامد سیاره، منعکس شد. برای نخستین بار دانشمندان اطلاع جالبی را دربارهٔ سطح زهره به‌دست آوردند که نشان می‌داد زهره دارای حرکت چرخشی در جهت معکوس است. چرخش آن از خاور به باختر است و آفتاب از باختر طلوع و در خاور غروب می‌کند.
اثر بارنت یکی از سه اثر الکترومکانیکی است که توسط ماکسول پیش‌بینی شده‌بود. این مشاهده همچنین فرضیه آمپر را که خاصیت مغناطیسی از تغییر حرکت چرخشی مواد ناشی می‌شود را نیز تأیید کرد.
برای مولکول‌های خطی، در محور مولکول حرکت چرخشی شامل حرکت هسته‌ها نمی‌شود، بنابراین فقط دو درجه آزادی وجود دارد که می‌تواند مختصات اتمی را تغییر بدهد.
حرکت چرخشی مولکول‌ها در حالت شیشه ای منجمد و مختل می‌شود. با افزایش دما و رسیدن به حالت شیشه ای، این حرکات ذوب می‌شوند و چرخش‌ها و شل شدن‌ها رخ می‌دهد. مولکول‌ها شکلی را به خود می‌گیرند که از نظر آنتروپیک برای آنها مطلوب‌ترین است؛ یعنی کمترین انرژی. این حرکات را فرایند آرام سازی نامند و تشکیل «رشته‌های تصادفی» برای از بین بردن تنش‌ها از دست دادن حافظه نامیده می‌شود.