حاصلخیزی

معنی کلمه حاصلخیزی در لغت نامه دهخدا

حاصل خیزی. [ ص ِ ] ( حامص مرکب ) برومندی. بَرْوَری.

معنی کلمه حاصلخیزی در فرهنگ فارسی

باروری برومندی .

جملاتی از کاربرد کلمه حاصلخیزی

اصول دین هندو عبارت است از اعتقاد و احترام به کتاب‌های باستانی و سنت‌های دینی برهمنان و پرستش خدایانی که به ظهور آن‌ها در دوره‌های کهن باور دارند. عدم اعتقاد به بهشت و جهنم که در ادیان ابراهیمی توصیف شده‌است. اعتقاد به زایش مکرر یا وازایش (تناسخ) به معنی اینکه هر انسانی پس از مرگ مجدداً در شکل دیگری متولد می‌شود. بخش عمده هندوتوا بر پایه فرهنگ و سنت به یادگار مانده از پیشینیان است؛ و رعایت مقررات طبقات اجتماعی در معاشرت و ازدواج، همچنین احترام به موجودات زنده، به‌ویژه گاو، به عنوان نماد حاصلخیزی زمین، از اصول آن دین است. لفظ «اُم» به معنای آمین برای هندوان بسیار تقدس دارد و از سویی اسم اعظم الهی به‌شمار می‌رود و از این نظر به اسم اعظم یهوه در دین یهود شباهت دارد.
این روستا دارای باغات سر سبز و حاصلخیزی است. ازجمله محصولاتی این روستا سیب،زردآلو،گیلاس،آلبالو،گردو،بادام،سنجد،گلابی،...می باشد.
در میانهٔ مسیر رودخانه درهٔ حاصلخیزی وجود دارد که والدارنو نامیده می‌شود. این رود سپس در پایین فلورانس و در گالفولینا وارد یک تَنگ شده و با ادامهٔ مسیرخود به سمت غرب، از شهرهای امپولی و پیزا گذشته و در پایان پس از طی مسیری ۲۴۰ کیلومتری به دریای لیگوریا می‌ریزد. حوضهٔ آبریز رود آرنو ۸٬۲۴۷ کیلومتر مربع است و رودهای سیوه، پسا، السا و ارا در طول مسیر این رودخانه به آن می‌پیوندند.
آناپورنا (به نپالی: अन्नपूर्णा) یا آناپورنا ۱ قله‌ای به ارتفاع ۸۰۹۱ متر در توده‌کوه آناپورنا در رشته‌کوه هیمالیا در نپال است. این قله که در مذهب هندو به «خدایگان حاصلخیزی و زراعت» منسوب است، بخشی از منطقهٔ حفاظت شده با وسعت ۷۶۲۹ کیلومتر مربع در کشور نپال است. با توجه به میزان تلفات کوهنوردان صعودکننده به این قله که حدود ۳۴ درصد است، برخی این کوه را مرگبارترین کوهستان برمی‌شمارند.
مورخان از آب وهوای خوب و حاصلخیزی این ناحیه یاد کرده‌اند. در تاریخ بلعمی آمده «این جور (گور) شهری است که در پارس خرّم‌تر از آن شهر نیست، با اسپرغم‌ها و میوه‌ها و درختان و آب‌های روان…» محمد مقدسی نیز دربارهٔ فیروزآباد می‌نویسد: «شهری بسیار نیکوست و انسان از هر دروازهٔ شهر که بیرون رود تا یک فرسخ در باغ و عمارت راه می‌پیماید» معروف بود که در این منطقه درختان گرمسیری و سردسیری در یک باغ عمل می‌آید و گل سرخ و گلاب آن را در سرزمین‌های دیگر می‌شناختند.
آرامازد دارای والاترین مقام در میان اساطیر ارمنی است. آرامازد فرزند زمان، ایزد آسمان و زمین، بخشاینده باروری و حاصلخیزی به زمین است. به آرامازد عناوینی چون دانا، بزرگ، قادر و تواناترین اطلاق شده‌است. پرستشگاه‌های او در قلعه آنی (شهر باستانی) و روستای «دارناقیاتس» در نزدیکی شهر ارزنجان (یرزنکا) کنونی قرار داشت. فرزندان او عبارت بودند از:آناهید (اساطیر ارمنی)، نانه، میهر (اساطیر ارمنی).
در نتیجه آورنده حاصلخیزی و حامی نوزادان بود.
آمریکای مرکزی رشته‌کوه‌های بسیاری دارد که طولانی‌ترین‌های آن‌ها سیرا مادره د چیاپاس، کوردیرا ایزابلیا و کوردیرا تالامانکا هستند. میان این رشته‌کوه‌ها دره‌های حاصلخیزی قرار دارند که برای سکونت مناسب‌اند، و در واقع بیشتر مردم هندوراس، کاستاریکا و گواتمالا در این دره‌ها زندگی می‌کنند. این دره‌ها هم‌چنین برای تولید قهوه، حبوبات و فراورده‌های دیگر مناسب است.