جمرات

معنی کلمه جمرات در لغت نامه دهخدا

جمرات. [ ج َ م َ ] ( ع اِ ) ج ِ جمرة. یک بار انداختن سنگ.
- جمرات العرب ؛ سه جمره است ، بنوضبةبن اد و بنوحارث بن کعب و بنونمیربن عامر. ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ).
- جمرات حج ؛ سه موضع است که در آن رمی جمار کنند: جمره اولی ، جمره وسطی ، جمره عقبة. رمی جمرات یکی از اعمال سه گانه مِنی ̍ است. پس از مراجعت از عرفات و مشعر به مِنی ̍ در روز عید اضحی اول کاری که باید بجا آورد این است که حاجی نزدیک عقبه که اسم یکی از سه محلی است که باید سنگ به او انداخت بیاید و سنگ به او بیندازد و وقت آن از اول طلوع آفتاب روز عید است تا غروب آن روز و چون عبادت است باید بقصد خدا و امتثال امر خدا و تقرب بخدا باشد. واجبات رمی جمرات ده امر است :
1 - سنگ باشد، پس سفال و آجر و کلوخ و آهن و غیره جایز نیست.
2 - ریگ و سنگ ریزه باشد،یعنی نه بسیار بزرگ باشد و نه بسیار کوچک.
3 - از سنگهای حرم باشد.
4 - سنگ مسجدالحرام و مسجد خیف نباشد.
5 -سنگی باشد که قبلاً به آن رمی جمره نشده باشد، پس اگر رمی جمره به آن شده باشد اگرچه در سالهای قبل مجزی نخواهد بود.
6 - بوسیله رمی کردن و انداختن سنگ در محل واقع شود.
7- سنگهایی که می اندازند باید هفت عدد باشد.
8 - سنگها با انداختن به محل جمره واقع شوند،پس اگر سنگ بجای دیگر قرار گرفت و بواسطه مددی که از خارج بسنگ رسید در محل خود واقع شد مجزی نیست.
9 - هفت سنگ را باید جداجدا انداخت ، پس اگر یکمرتبه هفت سنگ انداخته شود مجزی نیست و یک سنگ محسوب میشود. 10 - رمی در وقت خودواقع شود و در غیر وقت مقرر، بی فایده است. وقت آن از اول طلوع آفتاب عید اضحی تا غروب آن روز است. و برای صاحبان عذر و زنها جایز است همانطور که قبل از طلوع فجر از مشعر کوچ کردند و بمنی آمدند شبانه و قبل از طلوع آفتاب روز عید بمنی رمی جمره نمایند و بمکه روند.
و مستحبات رمی جمره شانزده امر است. برای تفصیل آن به مناسک حج تألیف فیض معروف به مناسک فیض چ 2 ص 241، 247 مراجعه شود.

معنی کلمه جمرات در فرهنگ معین

(جَ مَ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ جمره ، جمرات حج سه م وضع است در منی و مکه که آن ها را جمرة الاولی ، جمرة الوسطی و جمرة العقبه گویند و حاجیان در آن ها باید جمره (سنگریز ه ) بریزند.

معنی کلمه جمرات در فرهنگ عمید

=جمره

معنی کلمه جمرات در فرهنگ فارسی

جمرات حج . سه موضع است در منی ( مکه ) که آنها را جمره الاولی جمره الوسطی و جمره العقبه گویند و حاجیان در آنها باید جمره ( سنگریزه ) بیندازند .
جمع جمره
( اسم ) جمع جمره

معنی کلمه جمرات در ویکی واژه

جِ جمره ؛ جمرات حج سه م وضع است در منی و مکه که آن‌ها را جمرة الاولی، جمرة الوسطی و جمرة العقبه گویند و حاجیان در آن‌ها باید جمره (سنگریز ه)
بریزند.

جملاتی از کاربرد کلمه جمرات

ما سر زلف چو شیطان وی از کف ندهیم لو رمتنا یده المشرقه رمی الجمرات
و حلقی لک و تقصیری و ذکرک لک و تکبیری لک رمی بجمرات و هدنی اضحیاتی لک
در منی با در و یاقوت نمایم جمرات درحرم از مه و خورشید فرازم قندیل
جمرات از دمه بر قله منقل زرماد پشت گرمند بمانائی سنجاب و قنک
و هر گاه که مجلس گرم شدی روی به رابعه کردی که ای در گلیم پوشیده. هذا من جمرات قلبک یا سیده. این همه گرمی از یک اخگر دل توست. او را سوال کردند که: جمعی بدین انبوهی که در پای منبر تو می‌نشینند دانیم که شاد شوی.
پس از عرفات به مزدلفه شود و غسل کند که مزدلفه از حرم است و نماز شام تاخیر کند و با نماز خفتن به جمع بکند به یک بانگ نماز و دو قامت و اگر تواند، این شب به مزدلفه احیا کند که شریف و عزیز است و ایستادن به شب اینجا از جمله عبادات است و هر که مقام نکند گوسفندی بباید کشت و از اینجا هفتاد سنگ برگیرد تا به منا بیندازد که اینجا چنان سنگ بیشتر باید و در دیگر نیم شب قصد منا کند و نماز بامداد پگاه کند و چون به آخر مزدلفه رسد، آن را مشعرالحرام گویند، تا به وقت اسفار بایستد و دعا می گوید پس از آنجا جایی رسد که آن را وادی محسر گویند، شتر به شتاب تر براند و اگر پیاده باشد بشتاب تر رود، چندانکه پهنای آن وادی ببرد که سنت چنین است پس بامداد عید، گاه تکبیر می کند و گاه تلبیه تا آنگاه که بدان سربالا رسد که آن را جمرات گویند، از آن درگذرد تا به بالایی رسد که از جانب راست راه است چون رو به قبله آرد که آن را جمره العقبه گویند تا آفتاب نیزه بالایی برآید، آنگاه هفت سنگ در این جمره اندازد و روی به قبله اولیتر، و اینجا تلبیه به تکبیر بدل کند و هر سنگی که بیاندازد بگوید، «اللهم تصدیقا بکتابک و اتباعا لسنه نبیک» چون فارغ شود تلبیه و تکبیر بماند، مگر از پس فرایض نماز که تکبیر می کند، تا صبح برآید بازپسین روز ایام التشریق و آن چهارم روز عید باشد، پس به منزلگاه شود و به دعا مشغول شود پس قربان کند، اگر خواهد کرد، و شرایط قربان نگاه دارد، آنگاه موی بسترد و چون رمی و حلق در این روز کرد، یک تحلل حاصل آمد و همه محظورات احرام حلال شد، مگر مباشرت و صید پس به مکه شود و طواف رکن به جای آرد و چون یک نیمه از شب عید بگذرد وقت این طواف درآید، لیکن اولیتر آن بود که روز عید کند و آخر وقت مقدر نیست بلکه چندانکه تاخیر کند فوت نشود.
جمرات الخدود احرقن قلبی و تبقین فی الجوانح جمرا
حاج اگر در جمراتند برجم شیطان تا مناسک را محرم شده اندر میقات
به شب کور چه حاجت بسم آن تاری هجران بنشان آتش دوزخ فکفانی جمراتی
ابن عباس گفت: اقرار دادن به کعبه، و نماز کردن بآن، و طواف کردن گرد آن، و سعی میان صفا و مروه، و رمی جمرات، و حلق رأس، و جمله مناسک از دین ابراهیم است. هر که نماز سوی کعبه کرد، و باین صفات اقرار داد، اتّباع ملّت ابراهیم کرد. و این در شأن ابو بکر فرو آمد بقول بعضی مفسّران.
از جمله آراء وی که در آثار فقهی قرن‌های بعد بازتاب خاصی داشته‌است، می‌توان به طهارت آب چاه نجس شده، تنها در صورت کر بودن آن، اشاره کرد. از دیگر آراء خاص وی با وضو بودن هنگام رمی جمرات است.