جص

معنی کلمه جص در لغت نامه دهخدا

جص. [ ج َص ص / ج ِص ص ] ( معرب ، اِ )معرب گچ است. صاحب لسان العرب مینویسد: ابن درید گوید جِص درست است و جَص گفته نمیشود و جص عربی نیست ازکلام عجم است و لغت اهل حجاز در جص ، قَص است. رجوع کنید به گچ در همین لغت نامه : و اساس از سنگ و گچ است و به آجر و جص طاق بسته اند. ( تاریخ قم ص 81 ). || جبسین. جفصین. ژیپس . رجوع به جبسین در همین لغت نامه شود.
جص. [ ج َص ص ] ( ع مص ) آه و ناله کردن از شدت تنگی طناب بر گردن. ( المنجد ).

معنی کلمه جص در فرهنگ معین

(جَ ) [ معر. ] (اِ. ) گچ .

معنی کلمه جص در فرهنگ عمید

=گچ

معنی کلمه جص در فرهنگ فارسی

( اسم ) گچ
آه و ناله کردن از شدت تنگی طناب جبر بر گردن .

معنی کلمه جص در ویکی واژه

گچ.

جملاتی از کاربرد کلمه جص

وَ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیَّدَةٍ ای حصون محصّنة مطوّلة مرفوعة البناء، من اشاد البناء و شیّده، اذا رفعه. مشیّده آنست که دور بر آرند اندر هوا، و استوار کنند، چنان که آدمی بآن نرسد. میگوید: اگر چه از دوری و استواری آدمی بدان نرسد، مرگ برسد، که مرگ از کس در نماند، و از چیز باز نماند. و گفته‌اند مشیّده از شیّد است یعنی محکمة بالشّید ای بالجصّ. و روایت کنند از ابن عباس که گفت فِی بُرُوجٍ مُشَیَّدَةٍ ای فی قصور من حدید، یعنی اگر چه در حصنها وکوشکهای آهنین باشید، مرگ بشما رسد. و گفته‌اند: اگر همه در برجهای فلک بید مرگ هم در رسد. و گفته‌اند: درین آیت ردّ قدریان است که گفتند: کشته نه بوقت خویش مرد، که اگر او را نکشتندید تا زمانی بزیستی.
شاهان نگر که با دل پر حسرت از جهان رفتند سوی گور ز قصر مشید جص
چون قبور آن را مجصص کرده‌اند پردهٔ پندار پیش آورده‌اند
دگر جنگجو پنجصد زشتمرد پیاده همه با سلیح نبرد
طبع مسکینت مجصص از هنر هم‌چو نخل موم بی‌برگ و ثمر
تحولات مد و سبک تیمبرلیک " از روز های لباس هماهنگ در گروه پسرانه تا منبع برجسته الهام از مد برای مردان" مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. همانطور که سردبیر بیلبورد اشاره کرده بود: تیمبرلیک از زمانی که اولین آلبوم فردی خود به نام توجیه را عرضه کرد صاحب سبک استایل منجصر فرد خود شد، افرادی مانند الویس پرسلی، جانی کش، جری لی لوئیس و فرانک سیناترا افرادی بودند که سعی نمی‌کردند شیک باشند،آنها همینطور بودند. به گفته طراح لباس آمریکایی تام فورد کسی که از سال 2011 لباس های تبملرلیک را طراحی می کند و 600 لباس برای تور تجربه 20/20 تیمبرلیک توسط کمپانی او طراحی شده است: لباس های کلاسیک در تن تیمبرلیک مدرن دیده می شود.,
و قال المومل الجصاص الشیرازی: اعطی الجنید الحکمة، واعطی شاه الکرمانی الوجود، و اعطی ابوحفص الاخلاق واعطی ابویزید البسطامی الهیمان و باحفص رفیق احمد خضرویه است و بایزید بسطامی. شاگرد عبداللّه مهدی باوردی، صحبت کرده با شیخ علی نصرآبادی. مات ابوحفص فی سنة اربع و ستین و مائتین. و گفته‌اند در سنه سبع و سبعین درآن سال که احمد بن عبداللّه الخجستانی را بکشتند و گفتند کی در سنه تسع و ستین رفته، و پیشینه بیشتر گفته‌اند و اللّه اعلم فی وفاته اختلاف»
در کتاب تفسیر المیزان که تفسیر شیعی از علامه طباطبایی است و در کتاب احکام القرآن جصاص و تفسیر جلالین که از تفاسیر اهل سنت است دربارهٔ عبارت «عشیره اقربین» آورده شده‌است که «عشیره اقربین» مصداق نزدیک‌ترین خویشان است. دربارهٔ پیامبر اسلام که امر به انذار آنان شد، در تفاسیر، مصداق متفاوتی ذکر شده‌است. عده‌ای، آن‌ها را منحصر به بنی هاشم یا بنی عبدالمطلب دانسته و عده‌ای مصداق آنها را فقط بنی عبدالمطلب دانسته و گروهی نیز آن‌ها را بنی هاشم و بنی مطلب می‌دانند.