جزیره آتشفشانی

جزیره آتشفشانی

معنی کلمه جزیره آتشفشانی در دانشنامه عمومی

جزیره آتشفشانی. جزیره آتشفشانی ( انگلیسی: High island ) در زمین شناسی ( و گاهی در باستان شناسی ) به جزیره ای گفته می شود که دارای منشأ آتشفشانی است. این اصطلاح برای متمایز کردن این گونه جزایر از جزایر پست که دارای منشأ رسوب گذاری یا بالاآمدگی زمین ساختی آب سنگ های مرجانی هستند، نیز به کار می رود.
تعداد زیادی جزیره آتشفشانی وجود دارد که فقط چند فوت بالاتر از سطح آب های آزاد بوده و اغلب به عنوان جزیره خرد یا صخره دریایی طبقه بندی می شوند، در حالی که برخی جزایر پست مانند ماکاتی، نائورو، نیووی، هندرسون و بانابا بر اثر بالاآمدگی جزایر مرجانی، چندین فوت از سطح آب های آزاد بالاتر آمده اند.
این دو نوع جزیره اغلب در نزدیکی هم و به ویژه در میان جزایر اقیانوس آرام یافت می شوند، جایی که جزیره های پست بر روی آب سنگ های مرجانی که جزیره های آتشفشانی را احاطه کرده اند، یافت می شود. معمولاً جزیره های آتشفشانی دارای بالاآمدگی هستند.

معنی کلمه جزیره آتشفشانی در ویکی واژه

آتشفشانی زیردریایی که تا بالاتر از سطح دریا رخنمون شده است.

جملاتی از کاربرد کلمه جزیره آتشفشانی

یک نوع جزیره اقیانوس آتشفشانی در قوس جزیره آتشفشانی یافت می‌شود. این جزایر از آتشفشان‌ها به وجود می‌آیند که در آن فرورفتگی یک صفحه زیر دیگری رخ می‌دهد. نمونه‌هایی جزیره‌های آلیوتی، جزیره‌های ماریانا و اکثر تونگا در اقیانوس آرام. تنها نمونه‌های موجود در اقیانوس اطلس، بعضی از آنتیل‌های کوچک و جزیره‌های جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی.
این سرزمین شامل نه جزیره آتشفشانی و تعدادی جزایر کوچک و تپه‌های دریایی می‌باشد که در حدود ۲۳۰۰ کیلومتر مربع مساحت و حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. این منطقه یکی از دو منطقه خود مختار کشور پرتغال است و پایتخت آن شهر بندری پونتاداگاوا واقع در جزیره سائومیگل می‌باشد.