جداشدن

معنی کلمه جداشدن در لغت نامه دهخدا

جدا شدن. [ ج ُ ش ُ دَ ] ( مص مرکب ) گسیخته شدن. منفصل شدن. ( ناظم الاطباء ). بریده شدن. قطع شدن. دورافتادن. اِنفکاک. فُصول. ( ترجمان عادل ). اِنفصال. انزال. بَین. بَینونَة. تَزَیﱡل. تفرّق. تباین. فَصل. تغرّب. اِنقضاف. مُباینت. مُزایلة. ( از منتهی الارب ) :
روزی که دل ز جان شود و جان ز تن جدا
هریک جدا ز عشق تو سوزند و من جدا.فغانی شیرزای ( از ارمغان آصفی ). || ممتاز گشتن. ( ناظم الاطباء ). امتیاز. ( المصادر زوزنی ) ( منتهی الارب ). تمیز. استمازه. ( منتهی الارب ) :
سخن بعلم بگوییم تا ز یکدیگر
جدا شویم که ما هر دو اهل گفتاریم.ناصرخسرو.از خربدین شده ست جدا مردم
شین را سه نقطه کرد جدا از سین.ناصرخسرو. || دور شدن. مفارقت. فراق. تفرق. ( منتهی الارب ) :
دل شاد دار و پند کسائی نگاه دار
یک چشم زد جدا مشو از رطل و از نفاغ.کسایی.ز دست همین تازی شوم پی
جدا میشوم از سرتخت کی.فردوسی. || دوری گزیدن. تجزیه شدن. سوا شدن : ترکمانان بجمله از وی جدا شدند و امان خواستند. ( تاریخ بیهقی ص 441 ).
چو آفتاب ز من تا جدا شد آن دلبر
شده ست برمن روز فراق او شب تار.مسعودسعد.بدرود کردم او را از وی جدا شدم
در پیش بر گرفتم راهی پر از خطر.مسعودسعد.هرچه بگویم ز من نگر بنگیری
عقل جدا شد ز من چو یار جدا شد.معروفی.چو شیرین از بر خسرو جداشد
ز نزدیکی بدوری مبتلا شد.نظامی.هر که او از همزبانی شد جدا
بینوا شد گرچه دارد صدنوا.مولوی.وه که جدا نمیشود نقش تو از خیال من
تا چه شود بعاقبت در طلب تو حال من.سعدی. || خلوص. ( ترجمان عادل ) :
چون آب جدا شد ز خاک تیره
بر گنبد خضرا شود ز غبرا.ناصرخسرو.وانگه کزین مزاج مهیا جداشوند
چیزند یا نه چیز عرض وار بگذرند.ناصرخسرو. || زادن. متولد شدن :
بمان تا شود کودک از من جدا
بکن هر چه فرمود پس پادشا.فردوسی.- از مادر جدا شدن ؛ متولد شدن. زادن :
ز مادر جدا شد در آن چند روز
نگاری چو خورشید گیتی فروز.فردوسی.

معنی کلمه جداشدن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱- منفصل شدن سوا شدن . ۲- دور شدن . ۳- ممتاز گشتن .

جملاتی از کاربرد کلمه جداشدن

زبان، دین و ساختار اجتماعی جامعهٔ هندوایرانیان یا همان آریایی‌ها در دوره‌های پس از مهاجرت حاکی از آن است که این اقوام در ابتدا قوم واحدی بوده‌اند. جداشدن آریایی‌ها از دیگر قبایلِ دامدار و اسکان‌نیافتهٔ هندواروپایی باید پس از آغازِ پراکنده‌شدنِ جمعیِ این قوم‌ها در نیمه دوم هزاره ۴ پ. م رخ داده باشد.
۶- اسکوب سرخود است. بدین معنی که برخلاف سنگ‌های طبیعی در اثر عوامل جوی و عدم چسبندگی به مرور زمان از بدنه ساختمان جدا نمی‌شود، از آشناترین معایب سنگ طبیعی، همین جداشدن تدریجی از بدنه ساختمان است.
آر-۵ در اصل نسخهٔ توسعه‌یافتهٔ اوکی‌بی-۱ به‌عنوان یک موشک تک‌مرحله‌ای با کلاهک جداشدنی بود. آر-۵ام یک موشک با کلاهک هسته‌ای – نخستین موشک هسته‌ای که توسط اتحاد جماهیر شوروی رونمایی شد – با محموله و وزن بیشتر، اما اطمینان‌پذیری بیشتر نسبت به نسل قبلی خود بود. آر-۵ام به اتحاد جماهیر شوروی توانایی هدف قرار دادن بسیاری از اهداف استراتژیک در اروپا را می‌داد. آر-۵ام در ۲۱ مهٔ ۱۹۵۶ وارد خدمت شد (بازنشسته‌شده در ۱۹۶۷) و در سال ۱۹۵۹ در فوگلسانگ، زهدنیک و فورستنبرگ/هاول در آلمان شرقی – نخستین پایگاه‌های موشکی هسته‌ای شوروی در خارج از اتحاد جماهیر شوروی – نصب شد.
در یک دوربین دید در شب فوتون‌ها به یک صفحهٔ گالیوم آرسنید برخورد می‌کنند و بر اساس پدیدهٔ فتوالکتریک الکترون‌ها را مجبور به جداشدن از سطح فلز می‌کنند؛ و این الکترون‌ها بعد از انبوه‌سازی، به صوری آبشاری روی یک صفحه از فسفر می‌ریزند و آن را روشن می‌کنند.
بعد از جداشدن یکی از اعضای نگهبانان گرین لنترن به نام کرونا او به آزمایشاتی بسیاری پرداخت و در یکی از این آزمایشات او باعث باز شدن دروازه‌ای از دنیای پاد ماده به دنیای ماده شد که آنتی مانیتور از آن عبور کرد و از این موقعیت استفاده کرد و به دنبال نابودی و جذب انرژی تمام مولتیورس بود.
آندره پِروین در طول زندگیش پنج بار ازدواج کرد. سه ازدواج اولیه او با بتی بنت، دوری لانگن، میا فارو بود که خود را در چشم عموم حفظ کرد. ازدواج چهارم وی (هدر اسندون در سال ۱۹۸۲) که در سال ۲۰۰۲ پایان یافت. سپس با ویولنیست مشهور آلمانی به نام آنه-سوفی موتر ازدواج کرد که یک کنسرتو ویلون به وی تقدیم کرد. آنها در سال ۲۰۰۶ از هم جداشدند.
در ۱۷ مه ۲۰۰۷ لیندگرن گیتارنواز گروه اعلام کرد که قصد دارد پس از ۱۶ سال از گروه جدا شود، او علت جداشدنش را از دست‌دادن شور و شوق و الهام‌بخشی لازم به عنوان یکی از اعضای گروه ذکر کرد. جدایی او با گروه به صورت دوستانه بود
در سال ۱۹۱۹ و پس از جداشدن از میلوا ماریچ، آلبرت اینشتین با دخترخاله خود السا لوونتال که از سال ۱۹۱۲ با او در رابطه عاشقانه به‌سر می‌برد ازدواج کرد. در سال ۱۹۳۳ آن‌ها به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند. در سال ۱۹۳۵ مشخص شد که اِلسا مبتلا به مشکلات قلبی و کلیوی است. او در نهایت در سال ۱۹۳۵ درگذشت.