جاورس

معنی کلمه جاورس در لغت نامه دهخدا

جاورس. [ وَ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان اسفندقه بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت. در 120 هزارگزی جنوب ساردوئیه و 10 هزارگزی شمال راه فرعی بافت جیرفت واقع شده و 4 تن سکنه دارد. ( فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).
جاورس. [ وَ ] ( اِخ ) قریه ای است از قرای بلوک عورفان از بلوکات هرات در شمال رود هری رود واقع و متصل ببلوک انجیل. خیابانی در آن حدود است که مقابر بزرگان در آن بسیار است. ( از مرآت البلدان ج 4 ص 131 ).
جاورس. [ وَ ] ( اِ ) نوعی از غله باشد. ( آنندراج ). معرب گاورس. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ).گاورس. ( مهذب الاسماء ). معرب گاورس است که ارژن باشد. ( منتهی الارب ). معرب گاورس و آن غیر ارزن است که ذرت باشد. ( یادداشت مؤلف ). جاورش کنخرس. رجوع به لکلرک در شرح کلمه عشرق و رجوع به جاورش شود. و آن سه نوع است یکنوع دخن گویند و بپارسی ارزن گویند بشیرازی الم و یکنوع جاورس هندی خوانند و آن ذرتست و بپارسی گاورس و بشیرازی کال خوانند و طبیعت آن سرد است در اول ، خشک است در سیم لطیف بود در همه حالها بهتر ازارزن بود و گویند سرد و خشک است در سیم و قابض بود و مجفف بغیرلذع ، شکم ببندد و بول راند، خون بد از وی متولد شود و دیر هضم شود و غذائی اندک تر از مجموع حبوب دهد که از ایشان نان پزند و بچه بیندازند و مصلح وی آن است که با شیر تازه پزند و با آب سبوس و روغن بادام یا روغن کاو یا روغن کنجد و حلوای چرب از پس آن خورند و بدل وی در شکم بستن برنج بود. ( اختیارات بدیعی ). رجوع به تحفه حکیم مؤمن و بحر الجواهر و نزهةالقلوب و تذکره ضریر انطاکی شود: جریبی از جاورس در همه رساتیق قم چهارده درهم. ( تاریخ قم ص 112 ).

معنی کلمه جاورس در فرهنگ معین

(وَ ) (اِ. ) نک گاورس .

معنی کلمه جاورس در فرهنگ عمید

= گاورس

معنی کلمه جاورس در فرهنگ فارسی

نوعی غله است

معنی کلمه جاورس در ویکی واژه

نک گاورس.

جملاتی از کاربرد کلمه جاورس

تا مجلس شریف تو شد قبلهٔ قبول درکعبهٔ قبول دل من مجاورست
کجا سنان تو آنجا مجاورست بلا کجا عنان تو آنجا ملازمست ظفر
این برنامه برای خوراسگان و قهجاورستان انجام شد و برای شهر ابریشم، خمینی‌شهر و درچه در حال انجام است.
جوید همیشه بخت خجسته مجاورت با آنکه او خجسته درت را مجاورست
ز در و لعل و زر و سیم و جوزق و جاورس ز نقد و جنس و جو وکاه وگندم و ارزن
این روستا در دهستان جاورسیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۹ نفر (۸۴خانوار) بوده‌است.
آدشته روستایی در دهستان جاورسیان بخش قره چای شهرستان خنداب استان مرکزی ایران است این روستا در همسایگی روستای تاریخی درمن قرار دارد
مشنو که مجاورست هر کو از تربت آستانه برخاست