جانب داری

جانب داری

معنی کلمه جانب داری در لغت نامه دهخدا

جانبداری. [ن ِ ] ( حامص مرکب ) طرفداری. مددکاری. حمایت. ( ناظم الاطباء ). عمل جانبدار. رجوع به جانب و جانبدار شود.

معنی کلمه جانب داری در فرهنگ معین

( ~. ) [ ع - فا. ] (حامص . ) طرفداری ، حمایت .

معنی کلمه جانب داری در فرهنگ عمید

حمایت، طرف داری.

معنی کلمه جانب داری در فرهنگ فارسی

عمل جانب دار طرفداری مدد کاری حمایت .

معنی کلمه جانب داری در دانشنامه عمومی

جانبداری (فیلم). جانبداری ( انگلیسی: Taking Sides ) یک فیلم زندگی نامه ای به کارگردانی ایشتوان سابو است که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد.
داستان فیلم در دوران تفتیش و تجسس برای نازی زدایی در آلمان تحت اشغال متفقین پس از پایان جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد و بر پایهٔ بازجویی های یک بازپرس ارتش آمریکا به نام «سرگرد استیو آرنولد» ( با بازی هاروی کایتل ) از یک موسیقی دان و رهبر ارکستر آلمانی به نام ویلهلم فورت ونگلر ( با بازی استلان اسکاشگورد ) است که متهم به همکاری با نیروهای آلمان نازی بود.
ویلهلم فورت ونگلر علی رغم تلاش سرگرد آرنولد بعدها تبرئه شد. برخی از هنرمندان موسیقی آن دوران شهادت دادند که ویلهلم حاضر نشده بود در مقابل هیتلر سلام نظامی نازی بدهد. یک فیلم مستند به جامانده از آن دوران نیز نشان می دهد که وی در پایان یک کنسرت و بلافاصله پس از دست دادن با یوزف گوبلس که وزیر پروپاگاندای رایش بود، دستانش را با این تفکر که با یک نازی تماس داشته، به طور پنهانی با یک دستمال پاک می کند.
• هاروی کایتل در نقش سرگرد استیو آرنولد
• استلان اسکاشگورد در نقش ویلهلم فورت ونگلر
• موریتس بلایبتروی
• بیرگیت مینیشمایر
• اولریش توکور
• اولگ تاباکف
• هانس تسیشلر
• آرمین رُده
• آر. لی ارمی
• آگوست زیرنر
• توماس تیمه
• فرانک لبوف

معنی کلمه جانب داری در ویکی واژه

طرفداری، حمایت.

جملاتی از کاربرد کلمه جانب داری

به مجلس بحث از آن خصمانه اغیار می‌کردم که جانب داری فهم از ادای یار می‌کردم
هنگامی که به سوی ما می آیی شادمان خواهی شد و اگر براه ما از دست شوی، زنده ات کنیم. اگرت کسی ترساند، در جانب داری ما ثبات ورز، جانب داریت کنیم.
اصطلاح «نمای شهری» را ترویج می‌کنیم، بدون اینکه به نتایج این اصطلاح معمارانه توجه کنیم. آموزش عالی و مدرن نیز نتوانسته ضعف‌های تاریخی ما را رفع کند. ما هنوز هم فکر می‌کنیم پدیده‌ها بی زمان و بی مکان، انتزاعی و تعمیم پذیر می‌پنداریم. هنوز برای ما نظر و عمل، سنت و مدرنیته، فرد و جمع و در نهایت فضای خصوصی و عمومی غایت‌هایی هستند که باید به ضرر یکی از دیگری جانب داری کنیم. روحیه جمعی ما ضعیف بوده، هم دلی، هم فکری و هماهنگی برای ما در تئوری قبول، ولی در عمل خوشایند نیست و هماهنگی را در تضاد با خلاقیت فردی می‌دانیم.
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمود که «هر که مومنی را در نزد او ذلیل کنند و او بتواند یاری او را بکند و نکند خدا در روز قیامت او را ذلیل می سازد» و فرمود: «هر که رد کند از غیبت، برادر خود را و آبروی او را محافظت کند، حق است بر خدا که در روز قیامت آبروی او را نگاهدارد» و فرمود که «هیچ مردی نیست که بدی برادر مسلم او در نزد او مذکور شود و او بتواند او را جانب داری و حمایت کند اگر چه به یک کلمه باشد و نکند مگر این که خدای تعالی او را در دنیا و آخرت ذلیل می کند و هر که بدی برادر مسلمش را در نزد او ذکر کنند و او یاری او کند خدا یاری او کند در دنیا و آخرت» و فرمود: «هر که حمایت کند آبروی مسلمانی را، خدا در روز قیامت ملکی را می فرستد که او را حمایت کند».
بتان را هست جانب داری پنهان که خسرو را به آن غالب حریفی رشک بر فرهاد می‌آید
که شما یارید با ما یاریی جانب مایید جانب داریی
شد رقیبم خصم و گفتنی جانبت دارم نگاه آخرم کشتی و جانب داریت معلوم شد
بهر جای مامور با رأی و هوش مقرر شد از جانب داریوش
به زلفش کی دهم دل گرنه رویش در میان بینم دل من می برد زلفش به جانب داری رویش