جاجم

معنی کلمه جاجم در لغت نامه دهخدا

جاجم. [ ج ِ ] ( اِ ) پلاس را گویند و فرشی باشد که آن را از نمد الوان دوزند. ( برهان ) . بمعنی جاجیم است و آن فرشی است که از پشم بافند غیر از گلیم ، مطلق پلاس ، و نیز فرشی که آن را از نمد الوان دوزند و جاجیم بتحتانی مشبع آن است. شفائی در هجو شال مرسله شخصی گفته است :
وهم گفتا نه کهنه جاجیمی است
چون نمد دالبر درم درمش.
لیکن در هندوستان بفتح شهرت دارد و از شعر ملافوقانی یزدی مستفاد میشود که بضم نیز صحیح باشد، زیرا که مدار قافیه غزل بر ضمه ماقبل رَوی است چون مردم ، انجم و امثالها و هو هذا :
اطلس و زربفت با آن عز و گوز و طمطراق
ریشخند بندگان قالی و جاجم شدند.ملافوقانی یزدی ( از آنندراج ).

معنی کلمه جاجم در فرهنگ معین

(جِ ) (اِ. ) نک جاجیم .

معنی کلمه جاجم در فرهنگ عمید

=جاجیم

معنی کلمه جاجم در فرهنگ فارسی

( اسم )۱- فرشی که آنرااز نمد الوان دوزند ۲- اراک وبروجرد ) بافته ای ازپشم تابید. الوان که بسیار زبر و خشن است و بیشتر برای پیچیدن رختخواب و مانند آن بکاررود.

معنی کلمه جاجم در ویکی واژه

نک جاجیم.

جملاتی از کاربرد کلمه جاجم

یکی دیدم در آنجاجمله اشیا ز پنهانی شده در بحر پیدا
در خانه دل جستی در را ز درون بستی مشکات و زجاجم من یا نور علی نورم
پس روز قبل از جاجمنتدی چاوو از ادی خداحافظی کرد و حاضر نشد دیگر با او همکاری کند ادی یک پارتنر دیگری را برای خودش انتخاب کرد و او کسی جز تاجیری استار ژاپنی نبود ادی و تاجیری در جاجمنتدی به مصاف تیم چارلی هاس و بنجامین که نام تیمشان را به ورلدگریتست تگ تیم تغییر دادند، رفتند و در یک بازی لادر مچ برندهٔ بازی شدند. در هفتهٔ بعد در اسمک دان این دو تیم در یک ریمچ به مصاف هم رفتند و تیم ادی و تاجیری برنده شدند. اما در سوم ژوئیه این کمربند را مجدداً به ورلدگریتست تگ تیم واگذار کردند. با رفتن تاجیری به راء ادی نیز پارتنری نداشت و دیگر بر سر این کمربند بازی نکرد.
حجاج پرسید: میدانی من کیستم؟ گفت: نه. گفت: من حجاجم. پیر گفت: تو میدانی من کیستم؟ گفت: نه. گفت: من مجنون بنی عجل ام و به هرروزی دوبار مصروع می شوم. حجاج خندید و فرمان داد صله ای بسیار وی را دهند.
چو من جزوم در اینجا جمله جزوند چو من جانم در اینجاجمله عضوند
چندی بعد در یکی از هفته‌های اسمک دان ادی به پارتنر سابقش ری حمله کرد و او را طوری زد که ری به شدت خونی شد بعد یک سوپلکس به او زد سپس فینیشر لاسو فرام الپاسو را زد در جاجمنتدی قرار شد ری و ادی در برابر هم بازی کنند اما در اواخر بازی ادی با صندلی رو ری زد و بازی دی کیو شد.
شکست برگ‌گل هم ازتبسم عالمی دارد عرقریزی‌ست‌هرجاجمع می‌گرددحرارتها