ثابت شدن

معنی کلمه ثابت شدن در فرهنگ معین

( ~. شُ دَ ) [ ع - فا. ] (مص ل . ) محقق شدن .

معنی کلمه ثابت شدن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) محقق شدن مبرهن شدن مدلل شدن درست گشتن .

معنی کلمه ثابت شدن در ویکی واژه

محقق شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه ثابت شدن

آیات «الم نجعل الارض مهاداً و الجبال اوتاداً» در سوره النبا آیه ۷ و «القی فی الارض رواسی اَن تمید بکم» در سوره لقمان آیه ۱۰ توسط زمین‌شناس مصری به نام زغلول النجار به این معنی تفسیر شد که کوه‌ها مانند میخ عمل می‌کنند و به سمت داخل زمین ریشه دارند و سبب ثابت شدن و عدم لرزش زمین می‌شوند درحالی‌که در علم زمین‌شناسی چنین ادعایی نشده‌است.
اگرچه کتاب اصطخری که در آن اشاره به ساخت آسیاب بادی شده است مربوط به پیش از سال سال ۳۳۰ هجری خورشیدی (۳۴۰ هجری قمری) بوده‌است، ولی در یکی از کتاب‌های مسعودی که چند سال بعد نوشته‌شده‌است، به داستانی اشاره می‌شود که در آن یک ایرانی به نزد خلیفهٔ دوم، عمر، (سال ۱۳ هجری خورشیدی و قمری، سدهٔ هفتم میلادی) ادعا می‌کند که می‌تواند یک آسیاب بادی بسازد، و عمر نیز برای ثابت شدن این ادعا از او می‌خواهد تا این کار را انجام دهد، و او نیز موفق می‌شود.
با وجود اینکه فناوری‌های لازم برای اتوماسیون خانگی هم‌اکنون هم فراهم هستند، اما به دلیل ارزان بودن انرژی و هزینه‌های اقتصادی زیاد آن موقع اجرا و نیز دیدگاه مصرف‌کنندگان به آن، به عنوان راه‌حل‌هایی پیچیده برای مسائل ساده، مانع گسترش آن می‌شوند. اما امید است که در آینده با ثابت شدن استانداردهای اتوماسیون خانگی و همگرایی فناوری‌های مختلف و فراهم آورندگان خدمات این موانع برطرف شوند.