تیمچه

معنی کلمه تیمچه در لغت نامه دهخدا

تیمچه. [ چ َ / چ ِ ] ( اِ مصغر ) به لهجه مرکزی از «تیم » + «چه » ( پسوند تصغیر ) کاروانسرای کوچک. ( حاشیه برهان چ معین ). مصغر تیم ؛ کاروانسرای کوچک. ( ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ فارسی معین ). سرایی دارای چند دکان که تاجران در آن داد و ستد کنند. ( فرهنگ فارسی معین ). فرهنگستان ایران این کلمه را بجای پاساژ پذیرفته است : و تیمچه های بازار و مدرسه فارجک و تیم کفشگران و... همه بسوخت. ( تاریخ بخارا ص 113 ). رجوع به تیم واژه های نو فرهنگستان ایران شود.

معنی کلمه تیمچه در فرهنگ معین

(چِ ) (اِمصغ . ) ۱ - کاروان سرای کوچک . ۲ - بازار.

معنی کلمه تیمچه در فرهنگ عمید

بنایی شبیه کاروان سرایی کوچک، شامل چند دکان یا حجره که بازرگانان در آنجا دادوستد کنند.

معنی کلمه تیمچه در فرهنگ فارسی

کاروانسرای کوچک، سرائی که دارای چنددکان یاحجره، باشدوبازرگانان در آنجادادوستدکنند
( اسم ) کاروانسرای کوچک سرایی دارای چند دکان که تاجران در آن داد و ستد کنند.
به لهجه مرکزی از تیم چه کاروانسرای کوچک

معنی کلمه تیمچه در دانشنامه آزاد فارسی

تیمْچه
(تیم، در لغت به معنی کاروان سرا) مجموعه ای از مغازه ها، حجره ها، غرفه ها، انبارهای تجارتی، در مکانی سرپوشیده. تیمچه، به سبب سرپوشیده بودن، و دروازه های محکم معمولاً فضایی مناسب برای خرید و فروش اجناس گران بها بود. برای حفظ آرامش تاجران، که حجره های معمولاً دو طبقۀ دور تا دور تیمچه را در اختیار داشتند، باراندازها در محلی خارج از تیمچه بود. اغلب تیمچه ها، با معماری کمابیش یکسان، در دورۀ قاجاریه ساخته شده است. تیمچۀ ملاعلی مراغه ای (بناشده در اواخر سلطنت فتح علی شاه قاجار، در تهران) تیمچۀ حاجب الدوله و صدر اعظم (بناشده در دورۀ ناصرالدین شاه قاجار، در تهران) و تیمچه های امیر در تبریز، حاج رضا در قزوین و تیمچۀ نو کاشان از مشهورترین تیمچه هاست. پاساژهای امروزی را شاید بتوان، شکل امروزی تیمچه به شمار آورد. نیز ← بازار؛ تیم

جملاتی از کاربرد کلمه تیمچه

در دوره قاجار همچنان که از آثار این دوره بر می‌آید تمامی مظاهر زندگی ایرانی با نوعی خاص از فرهنگ غرب آشنا می‌شود. در آن هنگام اگرچه که این آشنایی بدل به ذوب شدن در ان فرهنگ و از یاد بردن یا از دست دادن ریشه‌های بومی، ملی و دینی به‌طور کامل نشد، ولی این آشنایی منجر به‌آمیختگی این دو فرهنگ، یعنی فرهنگ ریشه‌دار و درخشان ایرانی با غرب گردید. در معماری این دوره به وضوح می‌توان ردپای آمیختگی هنر و فرهنگ ایران شرقی و غرب را یافت و تزئینات معماری همچون ادوار گذشته اما با رنگ و بویی جدید ادامه پیدا کرد. از جمله بناهای معروف این دوره که دارای تزئین مقرنس هستند می‌توان به مسجد سپهسالار تهران واقع در میدان بهارستان، همچنین تیمچهٔ امین الدوله کاشان که مقرنس‌های متعددی در آن به‌کار رفته‌است، اشاره کرد.
حاج آقا محسن از بزرگترین واقفان اراک به‌شمار می‌آید که با ثروت وسیع و املاک فراوان از واقفان قوی عصر خود و بعد از آن بود. موقوفات وی شامل مزارع، بیشتر در روستاهای اطراف اراک و دکان‌ها، کاروانسرا، آسیاب و تیمچه و سراها در اراک که بوده‌است.
ساخت چندین مسجد، آب انبار، حمام، کاروانسرا، تیمچه و سرا در بازار از خدمات خاندان مشیرالملک است. مشیرالملک دارای املاک زیادی در خفرک بود؛ دژ برازجان که در استان بوشهر به دستور وی ساخته شد.
آب‌انبار سید اسماعیل مربوط به دوره قاجار است و در شهر قم، کوچه جنب تیمچه بازار، پلاکهای ۳۸/۳۹/۴۰/۴۲/۴۶ واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۰۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در دورهٔ قاجار، هنر آجرکاری در ساختن بازارها با انواع طاق‌پوش‌های آجری، کاربندی‌های آجری مانند بازار اراک و تیمچه‌ها در بازار تهران و طاق آب‌انبارها با نقوش متنوع و حمام‌ها از جمله حمام وکیل کرمان، به تکامل رسید.
بباب محفل تشریف دل منه که ترا زتیمچه وزکله برکشیده اند قصور
تقسیم‌بندی کل بازار اردبیل عبارتند از: بازار بقالان، قصابان، خراطان، سراجان، قیصریه، چاقو فروشان، کلاه دوزان و… سرای دیگر اشاره کرد. راسته‌های موجود در بازار اردبیل عبارتند: از راسته اصلی بازار، راسته قیصریه، علافان، راسته پیرعبدالملک، بازار زرگران، سراجان، پارچه فروشان، کفاشان، مسگران، چاقوسازان، آهنگران و سراهای آنها. در قرن هفتم و هشتم بازار اردبیل رونق فراوان داشته‌است. در دوره‌های بعد، قسمتی از بازار بزرگ و تیمچه‌ها و سراها از موقوفات بقعه شیخ صفی الدین به‌شمار می‌رفت و درآمد و عواید حاصله به مصرف مخارج این بقعه می‌رسید.