تک‌شاخ
معنی کلمه تک‌شاخ در فرهنگستان زبان و ادب

تک‌شاخ

معنی کلمه تک‌شاخ در فرهنگستان زبان و ادب

{Monoceros, Mon, Unicorn} [نجوم] صورتی فلکی متشکل از ستاره های کم نور در استوای آسمان، در کنار ستارگان بارز جبار

معنی کلمه تک‌شاخ در دانشنامه عمومی

تک شاخ (تجاری). کسب وکار تک شاخ یا استارت آپ یونیکورن ( به انگلیسی: Unicorn Startup ) شرکت نوپایی است که ارزش بازار آن از یک میلیارد دلار آمریکا کرده باشد. این اصطلاح در سال ۲۰۱۳ توسط آیلین لی سرمایه دار مطرح استفاده شده است و دلیل انتخاب، اشاره به یک جانور اسطوره ای برای نشان دادن خاص بودن چنین کسب وکارهایی بوده است.
• استارتاپ اوبر به ارزش ۶۹ میلیارد دلار
• شرکت ای ان تی فایننشال به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار
• شرکت ایر بی ان بی به ارزش ۳۱ میلیارد دلار
تک شاخ (صورت فلکی). تکشاخ یک صورت فلکی روی استوای سماوی است. این صورت فلکی از غرب توسط صورت فلکی شکارچی، از جنوب توسط صورت فلکی سگ بزرگ، از شمال توسط صورت فلکی دوپیکر و از شرق توسط صورت فلکی مار باریک احاطه شده است.
صورت فلکی تکشاخ در مدارک آشوری ها، حیوانی است با یک شاخ که سر و دست آن شبیه به اسب، ران مانند کره اسب و با دمی شبیه به شیر می باشد.
این صورت فلکی شامل تعداد کمی ستاره از قدر ۴ می باشد و با چشم غیر مسلح به سختی دیده می شود.
ستارهٔ بتا که با چشم غیرمسلح به صورت تکی مشاهده می شود، یک سامانه ستاره ای سه تایی در فاصلهٔ ۷۱۵ سال نوری است. این سه ستاره دارای قدرهای ۴٫۷، ۵٫۲ و ۶٫۱ هستند.
وی۸۳۸ تکشاخ در فوریهٔ سال ۲۰۰۲، درخشندگی اش ۱۰۰۰۰ برابر شد. پس از پایان انفجارش، تلسکوپ هابل تصویرهایی از اکوی نور آن که گرد و غبار اطراف آن را روشن کرد، گرفت.
همچنین ستاره پلاسکت نیز در این صورت فلکی قرار دارد.
یکی از نزدیک ترین سیاهچاله های شناخته شده به منظومه شمسی در این صورت فلکی قرار دارد. سامانه ستاره ای دوتایی ای۰۶۲۰ - ۰۰ ( A0620 - 00 ) در این صورت فلکی، حدود ۳۳۰۰ سال نوری ( ۱۰۰۰ پارسک ) فاصله دارد. سیاهچاله این سیستم دوتایی تخمین زده می شود ۶. ۶ برابر جرم خورشید جرم داشته باشد.
• M50:یک خوشه باز با قدر ظاهری ۶ و مساحت ۱۶ دقیقه قوسی
• NGC 2244:سحابی
• ان جی سی ۲۲۶۴:سحابی
• سحابی گل سرخ: ( شامل ان جی سی ۲۲۳۷، ۲۲۳۸، ۲۲۳۹ و ۲۲۴۶ ) سحابی پخشنده
• ان جی سی ۲۲۶۴: خوشه بازی شبیه به درخت کریسمس
تک شاخ (کشتی). تک شاخ ( Error: {{Lang - xx}}: متن دارای نشانه گذاری ایتالیک است ( راهنما ) ) کشتی خیالی قرن هفدهمی سه دکله نظامی نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا است که در ماجراهای تن تن و میلو، سری کتاب های کمیک نوشته نویسنده بلژیکی، هرژه استفاده شده است. این کشتی نقش مهمی را در هر دو کتاب راز اسب شاخدار و گنج های راکهام بازی می کند. تک شاخ همچنین در فیلم ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار ساخته استیون اسپیلبرگ ظاهر شده است.
تک شاخ (سرخپوست). تک شاخ ( به انگلیسی: Lone Horn ) ( ۱۷۹۰–۱۸۷۷ ) یا یک شاخ با نام اصلی «هِون جِتا» ( Hewáŋžiča ) در داکوتای جنوبی به دنیا آمد. وی رئیس گروه «پرواز در طول جریان»، سرخپوستان لاکوتا بود. تک شاخ، پدر حس ابرها، الک خالدار، قورباغه و بینی رومی بود.
معنی کلمه تک‌شاخ در دانشنامه عمومی
معنی کلمه تک‌شاخ در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه تک‌شاخ در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه تک‌شاخ

معنی کلمه تک‌شاخ در دانشنامه آزاد فارسی

تک شاخ (اخترشناسی). تَک شاخ (اخترشناسی)(Monoceros)
صورت فلکی واقع در استوای آسمانی (کرۀ آسمانی)، به شکل تک شاخ. با این که ستارۀ درخشانی ندارد، در راه شیری قرار دارد و شامل ستاره ها، خوشه ها و سحابی های کم فروغ بسیاری است.
تک شاخ (اسطوره). تَکْ شاخ (اسطوره)(unicorn)
تَکْ شاخ
تَکْ شاخ
تَکْ شاخ
جانوری افسانه ای که نویسندگان کلاسیک از او یاد کرده اند و بر آن بوده اند که در هند می زیسته است، شبیه اسب بوده، اما شاخی روی پیشانی داشته است. در روایت های شفاهی آسیای مرکزی، نسب اسب های معروف فرغانه به تک شاخ های تیزرویی می رسد که خاستگاه آن ها را درۀ فرغانه دانسته اند.

معنی کلمه تک‌شاخ در ویکی واژه

صورتی فلکی متشکل از ستاره‏های کم‏نور در استوای آسمان، در کنار ستارگان بارز جبار.

جملاتی از کاربرد کلمه تک‌شاخ

آلفا تک‌شاخ یک ستاره است که در صورت فلکی تک‌شاخ قرار دارد.
اما گروهی که از یک سو نظر راسل را مطلوبشان دیدند، و از سوی دیگر بی علاقه به ارائه برهان برای بی‌خدایی هم نبودند، درصدد جمع این دو خواسته برآمدند؛ و به این ترتیب اسب تک‌شاخ صورتی نامرئی زاده شد. اسبی که هرچند موهومی است، و بی اعتقادی به آن دلیل و برهان نیاز ندارد، اما به دلیل خود-متناقض بودن، قابل رد است. بر این اساس پلی میان تمثیل راسل و براهین منطقی اثبات عدم وجود خدا زده شد.
رمان‌های او از لحاظ توجه و سخاوتی که در پرداختن به زندگی شخصی افراد دارد، ‌تابع سنت و جریانی است که افرادی چون داستایفسکی، تالستوی، جرج الیوت و پروست در صدر آن هستند. او همچنین توجه و علاقهٔ خاصی نیز به شکسپیر نشان می‌دهد. هرچند که دستاوردهای مرداک در این راه بسیار متنوع است و کمیک واقع‌گرایانهٔ او شاهزادهٔ سیاه (۱۹۷۳) بسیار با کمک قدیم‌تر او زیر تور (۱۹۵۴) یا اسب تک‌شاخ (۱۹۶۳) تفاوت دارد. اسب تک‌شاخ یک نوع رمانس گوتیک پیچیده است؛ در حالی که شاهزادهٔ سیاه که مرداک به خاطر نوشتنش جایزهٔ یادبود جیمز تیت بلک را دریافت کرد، به نوعی یک تحقیق در مورد وسواس شهوانی به شمار می‌رود و متن آن بسیار پیچیده‌تر است و تعبیرات متنوعی را طلب می‌کند.
اما گروهی که از یک سو نظر راسل را مطلوبشان دیدند، و از سوی دیگر بی‌علاقه به ارائهٔ برهان برای بی‌خدایی هم نبودند، درصدد جمع این دو خواسته برآمدند؛ و به این ترتیب نظریه اسب تک‌شاخ صورتی نامرئی زاده شد. اسبی که هرچند موهومی است، و بی‌اعتقادی به آن دلیل و برهان نیاز ندارد، اما به دلیل خود-متناقض بودن، قابل رد است. بر این اساس پلی میان تمثیل راسل و براهین منطقی اثبات عدم وجود خدا زده شد.