تکند

معنی کلمه تکند در لغت نامه دهخدا

تکند. [ ت َ / ت ِ ک َ ] ( اِ ) آشیانه مرغان را گویند... و جای مرغ خانگی را نیز گویند. ( برهان ). آشیانه مرغان باشد. ( فرهنگ جهانگیری ) ( از فرهنگ رشیدی ). آشیانه مرغان است چه خانگی و چه صحرایی. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). خانه مرغ و جای داشتن آن و آنرا آشیان و آشیانه و نشیم و نشیمن نیز گویند. ( شرفنامه منیری ). آشیانه مرغان و جای باش مرغان خانگی. ( ناظم الاطباء ). آشیان مرغان. بکند. شب کند. این سه کلمه مصحف یکدیگرند. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه تکند در فرهنگ معین

(تَ کَ ) (اِ. ) آشیانة مرغ خانگی ، لانة مرغ .

معنی کلمه تکند در فرهنگ عمید

آشیانۀ پرنده، لانۀ مرغ خانگی.

معنی کلمه تکند در ویکی واژه

آشیانة مرغ خانگی، لانة مرغ.

جملاتی از کاربرد کلمه تکند

به پیش حمله او باد و آب سست تکند اگر چه هست به تن همچو سنگ زیر سوار
رود با موقعیتی میان کوهی، معتدل و خشک در مسیر دره سررود می‌باشد. رود اورتکند (سررود) که از کوه‌های هزار مسجد سرچشمه می‌گیرد، از میان آبادی می‌گذرد. کوههای تک‌خانه در ۵ کیلومتری جنوب غرب و سرشاو در ۴ کیلومتری شمال شرق آبادی است.
پس از پیمایش ۱۱۰ کیلومتر از مشهد به سمت کلات و پس از طی کردن فاصله ۱۵ کیلومتر مسیر فرعی به روستای سررود رسیده و با طی کردن ۵ کیلومتر به روستای ارتکند می‌رسیم و با پیمودن (پیاده روی) دو ساعته در جاده خاکی و فرعی می‌توانید به آبشار ارتکند برسید.
هرکجا اطفال و هرجا کود کند ناقه شان در پویه اند و در تکند
روایتکند انس بن مالک‑رضی اللّه عنه‑که رسول گفت که خادم در امان حق تعالی است مادام تا لباس خدمت پوشیده است و خادم را در خدمت ثواب روزه‌دار و شب خیز و غازی و حاجی بدهند. روز قیامت جای او زیر درخت طوبی باشد، و با خادم حساب نکنند. بههیچ ذلت وی را عذاب نکنند و یک خادم را در میان خلق چندان شفاعت دهند که به عدد ربیعه و مصر برآید.