تکمیل کردن

معنی کلمه تکمیل کردن در لغت نامه دهخدا

تکمیل کردن. [ ت َ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) کامل کردن. تمام کردن. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به تکمیل شود.

معنی کلمه تکمیل کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) کامل کردن تمام کردن .

معنی کلمه تکمیل کردن در ویکی واژه

completare
rifinire

جملاتی از کاربرد کلمه تکمیل کردن

در قرن هجدهم و نوزدهم میلادی، توجه دانشمندانی چون لئونارد اویلر، الکسیس کلاد کلایرات و ژان دالمبر به مسئله سه جسمی باعث شد پیش‌بینی‌های دقیق تری در مورد حرکت ماه و ستارگان انجام شود. ژوزف لویی لاگرانژ و پیر سیمون لاپلاس این کار را تکمیل کردند و میزان انحراف اقمار و سیاره‌ها از وضعیت اصلی‌شان را تخمین زدند.
کتاب کلیات جبر و مقابله خوارزمی، اولین کتابی بود که توسط ریاضیاتی که مسلمانان تکمیل کردند، روشهای حسابداری را تشریح کرد که امروزه استفاده می‌شوند مخصوصاً برای حل مسائل ارثی که بسیار پیچیده بودند. فصل آخر کتاب را به ارثیه تخصیص داد که در آنجا حسابداری دوطرفه را ابداع کرده‌است.
هنگامی که فیلیس ریچیو در سال ۱۶۰۵ درگذشت، تورچی و نقاش همکارش پاسکاله اوتینو مجموعه ای از بوم‌های استاد درگذشته خود را تکمیل کردند.
نمونه ابتدایی اسطرلاب توسط یونانیان باستان برای اندازه‌گیری مسافت ابداع گشته بود وی با آگاهی از آن اقدام به ساخت نمونه و تکمیل کردن آن از طریق افزودن جداول ستارگان و مدرج نمودن صفحات کرد تا کاربردهای بسیار زیادی برای پیدا کردن زمان و اوقات طلوع و غروب خورشید و مکان‌یابی و جهت‌یابی پیدا کند و به شکل امروزی خود دربیاید.
سال ۲۰۰۵ گروه مشغول به برگزاری اجراهای زنده در نقاط مختلف دنیا بود. آن‌ها با شرکت در فستیوال ریدینگز اند لیدز در ۲۶ و ۲۸ آگوست تور خود را تکمیل کردند در طول این دو شب اجرا ۱۳۰ هزار هوادار برای تماشای اجرای گروه آمدند. در اجرای ۳۱ آگوست در ایرلند هم ۴۰ هزار تماشاچی دور هم جمع آمدند. در همین سال آیرن میدن اجرایی برای مؤسسه خیریه کلایو بور برگزار کرد و درآمد حاصل از آن را به این مؤسسه خیریه اهدا کرد.
در آوریل سال ۲۰۱۸، پس از بازبینی فیلم، لاینزگیت از کیفیت فیلم راضی نبود و آن را غیرقابل اکران دانست و اعلام کرد که برای تکمیل کردن فیلم نیاز به فیلمبرداری مجدد برخی صحنه‌ها دارند که از اواخر سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت؛ اما به علت مشغلهٔ کاری ستارگان اصلی فیلم و عدم امکان بازگشت آنها برای ادامه ضبط، فیلمبرداری به تأخیر افتاد؛ زیرا دیزی ریدلی در جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر و تام هالند در مرد عنکبوتی: دور از خانه حضور داشتند؛ بنابراین امکان فیلمبرداری تا آوریل سال ۲۰۱۹ فراهم نشد. فیلمبرداری مجدد فیلم در آپریل سال ۲۰۱۹ و در آتلانتا انجام شد که ۱۵ میلیون دلار هزینه دیگر دربرداشت، همچنین فده آلوارز، در نسخه جدید در کارگردانی به داگ لیمان کمک کرد.
«میترا آزاد» با تکمیل کردنِ گزارشِ موبد شه مردان در ذکر آتشخانه‌های ایران، و یاری گرفتن از مطالعات «دیتریش هوف» دربارهٔ گونه‌شناسی چهارتاق‌های ساسانی فارس و نیز مطالعات «شیپ مان» در روند دگرگونی و توسعهٔ آتشکده‌ها، بنای استوانه‌ای شکل فوقانی آن را از نظر دارا بودنِ پلان دایره‌ای شکل، با بنای موسوم به «آتشگاه چاهک» در استان قم مقایسه می‌کند.
هنگامی که یک سناریو برای اولین بار تکمیل شود، می‌توان آن را در حالت رکوردگیری نیز بازی کرد که بازیکن را برای اتمام سناریو در مدت زمان خاصی به چالش می‌کشد. امتیازات اضافی که با توجه به عملکرد بازیکن است باعث آزاد شدن یک صحنهٔ سینمایی می‌شود که با هربار تکمیل کردن موفقیت‌آمیز حالت رکوردگیری صورت می‌گیرد.
کتاب کلیات جبر و مقابله اولین کتابی بود که توسط ریاضیاتی که مسلمانان تکمیل کردند روشهای حسابداری را تشریح کرد که امروزه استفاده می‌شوند. مخصوصاً برای حل مسائل ارثی که بسیار پیچیده بودند فصل آخر کتاب را به ارثیه تخصیص داد که در آنجا حسابداری دوطرفه را ابداع کرده‌است
گفت: والله که در اظهار فقر و فاقه که دی کردم دروغ نگفتم، ولیکن نخواستم که قاصد وی را بازگردانم مگر چنانکه امیرالمؤمنین مرا بازگردانیده. پس بفرمود تا هزار دینار به وی دادند اصمعی گفت: ای امیرالمؤمنین مرا نیز در این عطا به وی ملحق گردان فرمود تا هزار وی را نیز تکمیل کردند و آن مرد را از زمره ندیمان خود گردانید.