تکرر ادرار

معنی کلمه تکرر ادرار در فرهنگستان زبان و ادب

{urinary frequency} [پزشکی] دفع پیشاب در فاصله های کوتاه و معمولاً بدون افزایش در حجم آن

معنی کلمه تکرر ادرار در ویکی واژه

دفع پیشاب در فاصله‏های کوتاه و معمولاً بدون افزایش در حجم آن.

جملاتی از کاربرد کلمه تکرر ادرار

اگرچه اغلب افراد پیش دیابتی هیچ علامت خاصی ندارند، ولی ممکن است برخی از علایم دیابت در آن‌ها دیده شود، مانند: تشنگی‌های غیر عادی، تکرر ادرار، تاری دید و خستگی‌های بیش از حد. یک بررسی بالینی ممکن است برخی از نشانه‌های احتمالی ابتلا به پیش دیابت را نشان دهد.
معمولاً اضافه این ویتامین از راه ادرار دفع می‌شود. اما مصرف خیلی زیاد آن باعث تکرر ادرار، سنگ کلیه و اسهال می‌شود. همچنین مصرف زیاد این ویتامین به صورت دارو باعث بروز اختلالات گوارشی، خطر ابتلاء به سنگ اگزالات در مجاری ادراری و اعتیاد بدن به مقدار زیاد مصرف این دارو می‌شود.
مسدودکننده‌های بتا می‌توانند یک گزینه درمانی کوتاه مدت برای کاهش علائم فیزیکی اضطراب همچون تعریق، گرگرفتگی و تکرر ادرار باشند.
احتباس ادرار توسط جریان کم ادرار یا تناوب در ادرار، حس دفع ناقص (تأخیر بین تلاش برای ادرار کردن)، شب ادراری (نیاز به ادرار کردن در شب) و تکرر ادراری خود را نمایان می‌سازد. ادرار باقی‌مانده در مثانه ممکن است منجر به بی اختیاری ادرار گردد و در موارد حاد احتباس کامل یا آنوری، نیازمند اورژانس پزشکی خواهد بود چراکه ممکن است به‌علت کشش (اتساع) بیش‌ازحد در بافت ماهیچه، مثانه دچار پارگی بافت گردد.