تپه حصار

معنی کلمه تپه حصار در لغت نامه دهخدا

تپه حصار. [ ت َپ ْپ َ ح ِ ] ( اِخ ) تپه ای است به هشت میلی جنوب دامغان که عده ای از مستشرقین از آن جمله هوتوم شنیدلر و ویلیام جکن عقیده داشتند که محل شهر صددروازه در آنجا است و در سالهای 1931 - 1933 م. دکتر شمیدت بخرج دانشگاه فیلادلفیا در آنجا کاوشهایی کرد و نتیجه ای نگرفت ولی اشیاء زیادی از اسلحه و ادوات بدست آورد. رجوع به ایران باستان ج 2 صص 1621 و ج 3 ص 2645 - 2646 شود.

معنی کلمه تپه حصار در فرهنگ فارسی

به هشت میلی جنوب دامغان که عده ای از مستشرقین از آن جمله هوتوم شنیدلر و ویلیام جکن عقیده داشتند که محل شهر صد دروازه در آن جا است و در سال های ۱۹۳۱ و ۱۹۳۳ دکتر شمیدت به خرج دانشگاه فیلادلفیا در آن جا کاوشهایی کرد و نتیجه نگرفت ولی اشیائ زیادی از اسلحه و ادوات به دست آورد ٠

معنی کلمه تپه حصار در ویکی واژه

تپه‌حصار
روستایی با محوطه تاریخی متعلق به هزاره سوم پ. م. واقع در شهرستان دامغان از استان سمنان که آثاری از دوران عصر حجر و مس توسط باستان‌شناسان از آنجا کشف شده است. تپه‌حصار در اقصا نقاط شرقی مادسفلی قرار داشت و راه کاروانی جاده ابریشم و دروازه‌کاسپیان از این نقطه گذر می‌کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه تپه حصار

الواح دیگری نیز در تپه حصار و سیلک و چغامیش و … یافت شده‌اند که جزو نیاایلامی طبقه‌بندی نشده‌اند.
در این دوره با پیدایش نگارش، ارتباط مستمر بین مراکز استقراری در سراسر فلات ایران تا شهرسوخته در سرحدات ایران و هند و تپه حصار در نزدیکی حدفاصل ایران و آسیای مرکزی برقرار شد و با شکل‌گیری حکومت در انشان، سیستم حسابرسی آغاز ایلامی در سرتاسر فلات ایران گسترش میابد.
اولین لوح‌های یافت شده در این منطقه از نوع «عددی» هستند که فقط فهرستی از اعداد را شامل می‌شوند. آنها نه تنها در شوش و اوروک، بلکه در مکان‌های مختلفی از جمله مکان‌هایی که لوح‌های نیا-ایلامی و نیا-میخی نداشتند، مانند تل براک، حبوبا کبیرا، و تپه حصار و گودین تپه و جبل آرودا یافت می‌شوند.
در تپه حصار دامغان (هزاره ۳پ. م) سنت سفالگری بدون هیچ تغییری ادامه داشت. اما در زیستگاه‌های جدید از مقدار ظروف گلی سابق کاسته شده و جای آن را ظروف سیاه رنگ یا خاکستری رنگ متمایل به سیاه گرفت. در تهاجم به سیلک الف در پایان عهد سوم نیز که باعث متروک شدن آن گردید، سفال منقوش منسوخ و سفال قرمز و خاکستری جایگزین آن شد. به گفته حفار سیلک، این فرهنگ بر سیلک تحمیل شده و با توجه به شباهتی که این ظروف با ظروف پیداشده در شوش مربوط به اواخر قرن ۴ پ. م دارد، شناخت این اقلام را با کندوکاو در آثار به دست آمده از تپه سیلک ب میسر می‌داند.