تونل باد
معنی کلمه تونل باد در دانشنامه عمومی
تونل های باد ما فوق صوت به صورتی کار می کنند که بر خلاف منطق به نظر می آید؛ مثلاً در گلوگاه تونل باد تنگ شده انتظار می رود که سرعت بادی که از میان آن عبور می کند افزایش یابد بنابراین به نظر می آید که در چنین تونل بادهایی مدل باید در گلوگاه قرار گیرد، تا با سطح بالاتری از سرعت جریان در تماس باشد. اما واقعیت بدین گونه است که به محض رسیدن جریان به این قسمت سرعت هواپیما به ۱ ماخ می رسد، هوا متراکم و گرم می شود. وقتی که هوا از این گلوگاه عبور می کند ( در واقع سرعتش بیشتر از ۱ ماخ است ) انرژی که در هوا به علت متراکم شدن و گرم شدن ذخیره شده بود، به انرژی جنبشی تبدیل می شود. به بیان دیگر تمام این انرژی ذخیره شده مجبور به تبدیل شدن به گونه دیگری از انرژی می باشد و در فرم جدید میزان زیادی هوا با سرعت بسیار بالا در حال حرکت از میان تونل می باشد. تونل باد ما فوق صوت به این طریق کار می کند و مدل در مقطعی از تونل که گشاد می شود قرار می گیرد.
تعداد بسیار زیادی تونل ما فوق صوت کوچک در دهٔ ۴۰ میلادی مورد استفاده بودند اما طراحان هواپیما به تونل های بزرگتری برای مدل هایشان نیاز داشتند. در سال ۱۹۴۸ کمیتهٔ ملی مشورتی هوانوردی ( ناکا ) شروع به ساخت تونل بادهای مافوق صوتی با ابعاد ۱٫۲*۱٫۲ متر در مرکز تحقیقاتی لانگلی در سواحل اتلانتیک در ویرجینیا کرد. در همین زمان تأسیسات دیگر ناسا در مرکز ایمز واقع در کالیفرنیا نیز شروع به شاخت تونل مافوق صوت نسبتاً بزرگتر و پیچیده تر کرد.
معنی کلمه تونل باد در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه تونل باد
مطالعه رسمی آیرودینامیک به معنای امروزی در قرن هجدهم آغاز شد، اگرچه مشاهدات مفاهیم اساسی مانند درگ آیرودینامیک خیلی زودتر ثبت شده بود. بیشتر تلاشهای اولیه در آیرودینامیک برای رسیدن به پرواز سنگینتر از هوا بود که اولین بار توسط اتو لیلینتال در سال ۱۸۹۱ نشان داده شد. از آن زمان، استفاده از آیرودینامیک از طریق تجزیه و تحلیل ریاضی، تقریبهای تجربی، آزمایش تونل باد، و شبیهسازیهای کامپیوتری، پایهای منطقی برای توسعه پروازهای سنگینتر از هوا و تعدادی از فناوریهای دیگر تشکیل دادهاست.
ابراهیم ویکتوری در ۱۲ بهمن ماه ۱۳۱۲ خورشیدی در تهران چشم به جهان گشود. آموزش ابتدایی را در دبستان کوروش، و دورهٔ متوسطه را در دبیرستان فیروز بهرام تهران گذراند. در سال ۱۳۳۱ برای تحصیلات راهی آمریکا شد. پس از یک سال آموختن زبان انگلیسی، در دانشگاه معروف امآیتی پذیرفته شد. در طی پنج سال بعد درجات لیسانس و فوق لیسانس را در رشتهٔ مهندسی مکانیک در گرایشهای تخصصی فنآوری نساجی و آیرودینامیک بهدست آورد. در طی دو سال آخر دانشگاه، ضمن تدریس در بخش نساجی دانشگاه ام-آی-تی، برای پروژه پژوهشی متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در دانشگاه، تونل بادی برای آزمایش پارچههای چتر نجات طراحی کرد.
در حقیقت راههای بسیاری برای اینکه چرخیدن باعث انحراف شود وجود دارد اما یکی از بهترین روشها برای درک کردن اینکه واقعاً در یک نمونهٔ واقعی جه اتفاقی میافتد، آزمایش تونل باد است. لایمن بریگز یک تونل باد برای مطالعهٔ اثر مگنوس بر روی توپ بیسبال ساخت و عکسهای بسیار جالبی توسط دیگران از این اثر گرفته شد.این تحقیقات نشان داد که یک رد آشفته در پشت جسم چرخان وجود دارد. انتظار میرود که این رد باعث کشش آیرودینامیکی شود. به هر حال یک انحراف زاویهای چشمگیری در رد آشفته و یک انحراف در جهت چرخش وجود دارد.
آندری در سال ۱۹۰۸ در دو دانشگاه روسیه پذیرفته شد؛ مدرسه عالی فنی مسکو و انستیتوی مهندسان راهآهن. توپولف به مدرسه عالی فنی مسکو رفت و در سال ۱۹۰۹ مطالعه آیرودینامیک را زیرنظر ژوکوفسکی، از پیشگامان صنعت پرواز روسیه، آغاز کرد. در همین دوران بود که آندره یکی از اولین تونلهای باد جهان و اولین تونل باد روسیه را برای آزمایشگاه مدرسه عالی فنی ساخت. او در مهندسی مکانیک و تکنولوژی دکترا گرفت.