تهیه کردن

معنی کلمه تهیه کردن در لغت نامه دهخدا

تهیه کردن. [ ت َ هی ی َ / ی ِ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) تدارک کردن و اسباب کار و شغلی را آماده و فراهم نمودن. ( ناظم الاطباء ). رجوع به ماده قبل و تهیه شود.

معنی کلمه تهیه کردن در فرهنگ فارسی

تدارک کردن و اسباب کار و شغلی را آماده و فراهم نمودن

معنی کلمه تهیه کردن در ویکی واژه

elaborare
preparare

جملاتی از کاربرد کلمه تهیه کردن

«آره، و؟» ۳ دقیقه و ۳۴ ثانیه است. گرانده، مارتین و ایلیا سلمان‌زاده تهیه‌کنندگی و برنامه‌ریزی این ترانه را برعهده داشتند و صداهای پس‌زمینه را تهیه کردند. مارتین و سلمان‌زاده سازهای درام، کیبورد و بیس و سلمان‌زاده پیانو را نواخت. سام هالند و لو کارائو مهندسی ترانه را با کمک اریک آیلندز و راب سلنز انجام دادند. رندی مریل مسترینگ این ترانه را به عهده داشت و سربن گینه آن را با کمک برایس بوردون میکس کرد.
برای تهیه کردن امپدانس کم مسیر برای انتقال انرژی به خطوط فشار قوی و ممانتع مدار فرکانس قدرت با درست کردن مسیر پر امپدانس.
گروه‌های سیاسی ساکن جزایر مدال‌های مقاومت را که روی آنها سه پلنگ وجود داشت تهیه کردند. این مدال‌ها در روی لباس و خودروهای ساکنان نصب شد.
دوغ، نوعی نوشیدنی است که از تهیه می‌شود. دوغ شور را با ادویه‌جات از جمله فلفل مخلوط می‌کردند. برای تهیه نوع شیرین، گلاب، انبه یا لیمو را با دوغ مخلوط می‌کردند. در ایران و ترکیه از این نوشیدنی استفاده می‌شود. هندی‌ها نیز دوغی ویژه خود به نام لاسی تهیه کردند که دو طعم مختلف داشت: شور و شیرین.
پس از آن کمین و سرنگونی هلیکوپتر شینوک، شاه و افرادش به پاکستان گریختند. آن‌ها در آن‌جا ویدئویی از کمین و سلاح‌ها و ادوات ضبط‌شده از نیروهای آمریکایی، تهیه کردند. در اواخر ژوئیهٔ ۲۰۰۵، شاه و افرادش به ولایت کنر بازگشته و شروع به حمله به تأسیسات و اموال ایالات متحده آمریکا، ائتلاف و دولت افغانستان کردند. در عملیات والرز که برای تضمین محیطی امن برای برگزاری انتخابات مجلس افغانستان در سال ۱۳۸۴ انجام شد، نیروها و تجهیزات احمدشاه به‌سوی نابودی رفتند و او دیگر نتوانست در افغانستان حمله‌ای انجام دهد.
در ماه مه ۱۹۴۴، هاگن به همراه یواخیم کون، مواد منفجره­ای که در تلاش برای کشتن هیتلر قرار بود استفاده شود، را تهیه کردند. این مواد توسط هلموت اشتیف به کلاوس فون اشتاوفنبرگ تحویل داده شد که آن را در حمله به آشیانه گرگ در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۱۹۴۴ استفاده کرد.
همچنین یهودیان ترجمه‌های آزادی را به زبان آرامی تهیه کردند که آن‌ها را ترجم می‌نامیدند. سپتاجینت (ترجمه یونانی که توسط الکساندر در مصر و در دوران حکومت تولمائیک‌ها انجام شد) در مقابل متن مازورتی مورد توجه کمتری قرار گرفت تامتن مازورتی بتوان به عنوان متن اصلی عهد عتیق برای ترجمه به زبان‌های غربی عرض‌اندام کند و این روند از زمان ترجمه کتاب ولگاته توسط جروم تاکنون ادامه یافت. در مسیحیت شرقی هنوز ترجمه‌هایی وجود دارند که متن اصلی آن سپتاجینت بوده‌است در برخی از ترجمه‌های غربی مدرن از سپتاجینت برای تشریح بخش‌هایی از متن مازورتی که به نظر می‌رسید در هنگام نوشتن با غرض ورزی نویسندگان روبرو شده و تحریف شده‌استفاده می‌شود همچنین گاهی در این ترجمه‌ها از متن پیمایش دریای ساکن نیز استفاده شده‌است.
پریستلی و شیل بدون اینکه بدانند دست روی اکسیژن گذاشته‌اند، آن را تهیه کردند و گر چه لاووازیه همان گونه که بعدها اعتراف کرده‌است اکسیژن را هم‌زمان و مستقل از آن دو نفر تهیه نکرده بود، با توجه به این که آن دو نفر نمی‌دانستند چه چیزی را تهیه کرده‌اند لاووزایه را باید کاشف اکسیژن شناخت.
دسنر آهنگ‌هایی از تیلور سوئیفت، مایکل استایپ، گریسی آبرامز، خرگوش ترسیده، بن هوارد، شارون ون اتن، بومیان محلی، این کیت است، آدیا ویکتوریا، لیزا هانیگان و لون بیلو را نوشته، تهیه یا ساخته‌است. در میان دیگران. این زوج با همکاری برادر دوقلوی خود برایس، مجموعه‌های خیریه، شب تاریک بود «۲۰۰۹» و روز مردگان «۲۰۱۶» را برای سازمان رد هات سرپرستی و تهیه کردند. دسنر سه فستیوال موسیقی را تأسیس کرد و سرپرستی کرد: اوکس کلرز در او کلیر، ویسکانسین، همراه با شریک خود ورنون، در کپنهاگ با برادرش برایس، و جشنواره موسیقی بوستون کالینگ.
آن آخرین فصل حضور دی بارتولومی در رم بود و او پس از کسب قهرمانی کوپا ایتالیای ۱۹۸۴ از جالوروسی جدا شد. هواداران رم بنری به افتخار دی بارتولومی تهیه کردند که روی آن نوشته شده بود: «آنها رم را از تو گرفتند، ولی هوادارانت را نه.». در نامه‌ای که هواداران نوشته بود نیز آمده بود: «تو به ما یاد دادی که چطور بجنگیم، هم در داخل میدان و هم در زندگی. تو تجسم رؤیای هر پسرِ رمی هستی.»