تهاویل

معنی کلمه تهاویل در لغت نامه دهخدا

تهاویل. [ ت َ ] ( ع اِ ) ج ِ تهویل ؛یعنی کارهای ترساننده. || رنگهای گوناگون. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). رنگهای مختلف از سرخ و زرد و سبز. ( از اقرب الموارد ). || آرایش نگارها و تصویرها و پیرایه ها. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). واحدآن تهویل است. یقال : زینت بالتهاویل ، و هی النقوش والالوان تهول من نظر الیها کمال. یقال : شی رائع و لو ابصرته لراعک و هو یروع بجماله. ( اقرب الموارد ).
- تهاویل الربیع ؛ آنچه از گلهای گوناگون که در بهار روید. یقال : علا الریاض تهویلها. و گویند تهاویل ، پشمهائی است که به شتر آویزند و آن را واحد نیست. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه تهاویل در فرهنگ معین

(تَ ) [ ع . ] جِ تهویل .

معنی کلمه تهاویل در فرهنگ عمید

۱. سهمگینی، ترساندن.
۲. (اسم ) رنگ های گوناگون از سرخ، سبز، و زرد.

معنی کلمه تهاویل در فرهنگ فارسی

زینت تصاویرونقوش، رنگهای سبزوسرخ وزرد، تهویل
( مصدر اسم ) جمع : تهویل . ۱ - ترسانیدنیها . ۲ - رنگهای مختلف از سرخ و زرد و سبز زینت تصویرها .

معنی کلمه تهاویل در ویکی واژه

جِ تهویل.

جملاتی از کاربرد کلمه تهاویل

وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْری‌ الخلاف فیه کالخلاف فی الاول. قال ابن مسعود رأی جبرئیل علی صورته مرّتین: مرّة عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهی‌ و مرّة بِالْأُفُقِ الْمُبِینِ یعنی باجیاد مکه و قد سدّ الافق و علیه تهاویل الدّرّ و الیاقوت و علی قول ابن عباس رأی ربّه نزلة اخری و ذلک انه کانت للنبی (ص) عرجات فی تلک اللیلة لمسئلة التخفیف فی اعداد الصلوات فتکون لکل عرجة نزلة فرأی ربه فی بعضها و تقدیره رآه نازلا نزلة اخری.
مَنْ کانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْرِیلَ وَ مِیکالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرِینَ. دیگر باره درین آیت نام ایشان یاد کرد تشریف و تخصیص ایشان را، که ایشان در میان ملائکة سران و سروران اند و بهینه فرشتگان چهاراند: جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل و بهینه این چهار جبریل است، ششصد پر دارد هر پری هفتاد هزار ریشه، و علیه تهاویل الدّر و الیاقوت. مصطفی ع او را دید بصورت خویش، و کان قد سدّ الافق. در بعضی اخبار است که مصطفی ع را غشی رسید آن گه که او را بصورت خویش بدید، پس گفت: سبحان اللَّه ما کنت ادری ان شیئا من الخلق هکذا. و قال جبریل فکیف لو رأیت اسرافیل؟ انّ له لاثنی عشر جناحا جناح منها بالمشرق و جناح بالمغرب، و انّ العرش لعلی کاهله و انه لیتضاءل لعظمة اللَّه عز و جل، حتی یعود مثل الرضع.