تنوس

معنی کلمه تنوس در لغت نامه دهخدا

تنوس. [ ت َ ن َوْ وُ ] ( ع مص ) وزیدن باد بر شاخه باریک و جنبانیدن آن. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه تنوس در فرهنگ فارسی

وزیدن باد بر شاخه باریک و جنبانیدن آن .

جملاتی از کاربرد کلمه تنوس

آتشفشان‌های استراتو در منطقه فرورانش مرسوم هستند و زنجیره‌ها و خوشه‌هایی را در راستای مرزهای تکتونیکی صفحه ایجاد می کنند که در آن پوسته اقیانوسی زیر پوسته قاره‌ای کشیده می‌شود (آتشفشانی قوس قاره‌ای، همانند محدوده آبشار، آند، کامپانیا) یا صفحه اقیانوسی نظیر (قوس جزیره آتشفشان، همانند ژاپن، فیلیپین، جزایر آلوتی). استراتوولکانوهای ایجاد کننده ماگما وقتی بالا می‌آیند که آب بند گردیده هم در مواد معدنی هیدراته و هم در سنگ سوراخ سوراخ بازالت پوسته اقیانوسی بالایی در گوشته سنگ آستنوسفر در بالای زمین آزاد می گردد. دال اقیانوسی در حال غرق شدن.
مثل بیشتر محصولاتی که بتاکاروتن زیادی دارند، آب هویج ممکن است موجب کاروتنوسیس موقت شود، حالت خوش‌خیمی در پوست که منجر به نارنجی-زرد شدن پوست می‌گردد. نوشیدن بیش از سه لیوان آب‌هویج در مدت ۲۴ ساعت به مدت طولانی، ممکن است برای ایجاد این حالت کافی باشد.
نام آتنا به دورهٔ پیش – هلنی بازمی‌گردد. در سلسله متون «ب» موکنایی آتنا را آتاناپوتینا می‌نامند. زمانی که آخه‌ای‌ها در یونان پیش هلنی وارد شدند، ایزد بانو جنگجوی جوانی با خود آوردند که لقب‌های (کوره) به معنای دختر، (پاتنوس) به معنای باکره و (پالاس) به معنی دوشیزه را داشته و لقب پالاس رواج بیشتری داشت است.
ورودی آکروپلیس دروازه‌ای به نام «پروپیل‌آ» می‌باشد. ته طرف جنوب ورودی یک معبد کوچک از «آتنانایک» قرار دارد. یک مجسمه برنزی از آتنا که توسط «فی‌دیاس» تراشیده شده در مرکز کار گذاشته شده‌است. در مرکز آکروپلیس پارتنون یا معبد «آتنا پارتنوس» قرار دارد. در بخش شرق و شمال پارتنون معبدی به نام «ارکتیوم» واقع شده و جنوب سکو که فرم دهنده بالای آکروپلیس است بقایای تئاتر روباز به نام «تئاتر دیونی سوس» ساخته شده‌است. چند صد متر جلوتر، «تئاتر هرودس آتیکوس» قرار گرفته که بخشی از آن مرمت شده‌است.